menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Meeldauw

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Enkele floxen kregen zoals ieder jaar witte bladeren, later alle floxen en ook de rudbeckia's.
Dit zou echte meeldauw zijn. Je zou deze meeldauw met een mengsel van melk en water kunnen bestrijden.
Ik heb twee keer hiermee gespoten, maar het hielp niets. Voor de winter knip ik maar alles tot de grond af en volgend jaar zullen ze dan weer groen beginnen, maar ik denk dat de meeldauw er weer op komt.
Heeft iemand hier ervaring mee wat hiertegen te doen?

Groeten
Henk
zaterdag 1 oktober 2016 - 20:57
Polplastron

Polplastron

Heeft iemand hier ervaring mee wat hiertegen te doen?


Drie mogelijkheden (maar ik weet niet of je ze leuk gaat vinden?!):

1) Leren leven zonder Phlox
2) Proberen een Phlox-variëteit te vinden die meeldauwresistent is (Die zijn er naar het schijnt, maar ik ben er ook nog niet op gelopen!)
3) Leren leven met de meeldauw: de Phlox gaan er alvast niet aan dood!

Jammer maar helaas zijn er zo van die planten die nu eenmaal een naar kantje hebben zoals meeldauwgevoeligheid. Hier komt dit jaarlijks voor in het naseizoen bij Monarda, Phlox en bij de dotterbloemen in de vijverrand! Als tuinier moet je ook kunnen omgaan met de minder mooie kanten van het leven want bestrijden is hierbij dweilen met de kraan open!
(En dan heb ik nog niet gezeurd of de sterroetdauw dit op dit moment opkomt op m'n rozen!)

Groeten,
Pol
maandag 3 oktober 2016 - 22:17
Dunya

Dunya

Het is zoals rozen met luizen en dahlia's. Het is gewoon zo.
dinsdag 4 oktober 2016 - 09:07
minouke

Minouke

Je kunt ook lagere planten voor de phloxen planten. Je ziet dan alleen de bloemen uitsteken en het ziek gedeelte is dan verstopt.
dinsdag 4 oktober 2016 - 09:19
Henk33

Henk33

Hallo allemaal,

Dan kies ik voor de derde optie van Polpastron.
Bedankt voor de info's.

Henk
dinsdag 4 oktober 2016 - 09:42
Polplastron
dinsdag 4 oktober 2016 - 16:23
Henk33

Henk33

Hallo,

Dit jaar geen last gehad van de meeldauw. Zou dit door de droogte komen, dan is deze toch nog ergens goed voor geweest. Hebben anderen dezelfde ervaring?

Groeten
dinsdag 4 september 2018 - 17:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon