menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Streptocarpus verzorgen en overwinteren.

Ga naar meest recente reactie

Smurffie

Smurffie

Na een kwartier dimdammen bij een tuincentrum
met een medewerker weet ik inmiddels dat het een Streptocarpus is, maar hoelang bloeien ze eigenlijk en moet ik misschien al die bruine bloemtakjes verwijderen of in ieder geval waar de bloem vanaf gevallen is? En zoja; wanneer? Vind het een grappig ding trouwens, had ze nog nooit gezien tot ik deze kreeg.

Bloemen & Planten

maandag 25 juli 2016 - 21:43
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Overhouden kan, maar is niet makkelijk en de plant wordt er ook niet mooier op.
Stekken gaat heel makkelijk.
Als je de plant binnen haalt, voor het gaat vriezen knip je er een heleboel stekjes van af,
Met 3 of 4 samen in een flesje water ( niet te koud zetten ) en dan komen er van zelf worteltjes aan.
Niet vergeten steeds het water bij te gieten In deze bak zitten ongeveer 10 stekplantjes.
Doe ik ieder jaar weer en steeds is hij zo mooi.
groetjes Roeli

Bloemen & Planten

maandag 25 juli 2016 - 22:50
Smurffie

Smurffie

Oh mooi zeg Roeli!
Zelf heb ik nog nooit gestekt, maar lijkt me leuk om eens te proberen.
Wat gebruik je precies als stek? Gewoon een tak met blaadjes? Met bruine steeltjes en al?
En hoe groot moeten ze zijn?
Alvast bedankt

maandag 25 juli 2016 - 23:09
LT

LT

Dit is streptocarpus saxorum. Geweldig mooie planten.
Stekken kun je al vanaf 2e helft van augustus. Zelf stek ik er jaarlijks ±80 stuks. Doe dat hetzelfde als met m'n fuchsia's. In stekgrond. In de winter wel graag een minimum temperatuur van 16 graden aanhouden en véél licht. Als de stekjes geworteld zijn worden ze in 9 cm potjes opgepot in potgrond.
Deze planten kunnen héél goed tegen de volle zon, natuurlijk in het voorjaar langzaam aan dat volle zonlicht laten wennen. In een bak van 100 cm zet ik er 6 stuks. In ronde hangpotten 3 tot 5.
Momenteel heb ik al 4 verschillende tinten, van bovenstaande kleur tot bijna wit.
maandag 25 juli 2016 - 23:38
Smurffie

Smurffie

Hoi LT,

Zou je tegen de tijd dat je ze gaat stekken een foto willen maken van de
stekjes die je maakt/afknipt? Of is dat geheim project
De rest van je omschrijving kom ik wel uit, alleen ik zou niet weten wat er bedoeld
wordt met 'stekje'. Blaadje, takje, takje met blaadjes...... ?
maandag 25 juli 2016 - 23:58
Roeli

Roeli

Als de bloemetjes afvallen knip je de bruine steeltjes af..
Het staat echt lelijk als je die aan de plant laat zitten.
Een stek is het laatste stukje van een tak. Zo tussen de 5 en 10 cm..
De onderste blaadjes haal je er af en dan zet je het steeltje in het flesje met water.
Natuurlijk kan je wel eerder stekken, maar dan vermink je de moederplant.
Daarom doe ik dat altijd nadat ik de plant binnengehaald heb.
Ja, je kan hem ook stekken met stekpoeder in stekgrond, maar ik vind water makkelijker.
En het resultaat is het zelfde.
Ik zet dus 3 samen in een flesje en daarna samen in een potje.
In een grote pot gaan dus meerdere van die plantjes, Maar in een bak van 1 meter
lijken me 6 plantjes wel erg weinig.
Doe je best, al doende leert men, zeggen ze.
dinsdag 26 juli 2016 - 03:18
LT

LT

Hier 6 plantjes per meterbak. Aan jou de keus om er meerdere in te plaatsen. Binnen enkele dagen zie je bijna niets meer van de bak. Nu gaat het hard.

Bloemen & Planten

dinsdag 26 juli 2016 - 07:58
LT

LT

Hier zie je hoe ik al meer dan 10 jaren mijn stekken maak. Begin er pas mee tegen half augustus, dan worden ze tot in het voorjaar meerdere keren getopt, om volle plantjes te krijgen.

Bloemen & Planten

dinsdag 26 juli 2016 - 08:01
Smurffie

Smurffie

Aaah super! beiden bedankt! Ik ga het gewoon allebei proberen,
misschien wordt het sowieso niks, anders als ik er aan denk volgend jaar,
maak ik een foto van het resultaat
dinsdag 26 juli 2016 - 12:29
Smurffie

Smurffie

Nog 1 vraagje; Gebruiken jullie ook stekpoeder bij het stekken met blaadjes? Of heb ik nu iets totaal overbodigs gekocht
dinsdag 2 augustus 2016 - 19:04
LT

LT

Ja, ik gebruik stekpoeder. Stekpoeder mag niet vochtig worden (houdbaarheid). Ik doe een héél klein beetje poeder in een klein potje of dekseltje. Sluit dan meteen het potje met stekpoeder. Tip met de DROGE onderkant van het stekje even in het poeder. Teveel afkloppen. Steek met een stomp stokje (verfkwaststeeltje) een gaatje in de stekgrond (in stekpotje). Steek er voorzichtig de stek in..Druk met het houtje de grond tegen het stekje. Het stekpotje, van onderen af, vocht laten opnemen. Zodra ik klaar ben met stekken gooi ik het overgebleven stekpoeder weg.
dinsdag 2 augustus 2016 - 19:21
Smurffie

Smurffie

Super omschreven, thanks LT!
dinsdag 2 augustus 2016 - 20:15
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Als je in water stekt heb je geen stekpoeder nodig.

Wanneer ik stekpoeder gebruik, bewaar ik het altijd voor een volgende keer.
Nog nooit problemen mee gehad.
Sorry, maar iets onnodig weggooien doe je alleen als je de geldpest hebt.
dinsdag 2 augustus 2016 - 20:46
Smurffie

Tekst aangepast

Smurffie

We zijn nu ruim een half jaar verder en zie hier het resultaat De stekken worden nu wel erg groot, tijd om ze in een hanger te zetten en dan hopen op mooie bloemen

Bloemen & Planten

zondag 23 april 2017 - 11:38
LT
zondag 23 april 2017 - 11:43
ericatenca15

Ericatenca15

Potverdrie en ik elk jaar zo'n 15 van die plantjes kopen terwijl ik ze dus zelf kan stekken . Onnozele ben ik ook. Dank jullie allemaal , het staat al in mijn agenda voor augustus. Ik ben helemaal verliefd op dit plantje. Zo teer en sterk tegelijk en ook zo speels en sierlijk
zaterdag 23 mei 2020 - 16:42
Mathues Kristine

Mathues Kristine

Hoi heb deze plantjes gekocht. Zie nu dat ze voor halfschaduw zijn, mijn vensterbak krijgt bijna hele dag zon. Zou deze plant hier lukken?
vrijdag 13 mei 2022 - 11:57
LT

LT

Hier hangen ze in de volle zon. Alleen in het begin langzaam aan die zon wennen. Als ze uit de winterberging komen, gaan ze langzaam steeds in meer licht.
vrijdag 13 mei 2022 - 13:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon