menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Blauwe regen snoeien

Ga naar meest recente reactie

Smurffie

Smurffie

Goedemiddag,

Dit jaar heb ik voor het eerst 3 blauwe regens geplant en ik heb her en der wel advies gelezen en video's gezien over het snoeien, maar allemaal volwassen regens waarvan de takken al bruin en minimaal 2 cm dik zijn. Hoe kan ik een één jarige plant het beste snoeien? Er staat dat je de hoofdtak moet terug snoeien 40-50 cm in de zomer. Betekent dat in dit geval dat ik de hele rank moet afknippen? (Zie foto) Alleen net boven het rek zie je (volgens mij) 4 zijscheuten.

Alvast bedankt!

Groetjes van een tuinleek; )

Bloemen & Planten

zaterdag 23 juli 2016 - 14:44
zuurtje

Zuurtje

Mag-ie nooit meer groter worden dan dit rek???? Een Wisteria is een woeste groeier.
zaterdag 23 juli 2016 - 21:06
Wannus

Wannus

Alle zijscheuten die ontstaan het ganse jaar door op twee ogen bijknippen (houden)
zaterdag 23 juli 2016 - 21:47
jdcoster

Jdcoster

Maar als hij zo klein moet blijven, zaai je beter reukerwtjes ...
zaterdag 23 juli 2016 - 23:21
Smurffie

Tekst aangepast

Smurffie

Hey Zuurtje, ik denk dat ik er sowieso nog zo'n zelfde rekje naast plaats en daar de zijscheuten heen leiden (schijnt goed te zijn om hem deels horizontaal te sturen?) Maar veel hoger kan hij niet gaan idd. Een vriendin zei dat ze er de eerste 3 jaar niets aan gesnoeid heeft om een sterke hoofdstam te krijgen? Een beetje verwarrend dus wat ik nu het beste kan doen :P
Wannus, op jouw manier blijft de plant binnen proporties begrijp ik? En met ogen bedoel je waar de takjes met blaadjes uitkomen?
JDCoster misschien een Bonsai, die groeien niet zo hard
zondag 24 juli 2016 - 00:38
LT

LT

Blauwe regen kun je alle kanten mee op. Groeien laten, tot hij daar is waar je hem wilt hebben. Dan afknippen. Op de jonge zijtakken komen volgend seizoen de bloemen, dus na 2 ogen afknippen.
zondag 24 juli 2016 - 08:45
Marei

Marei

Nou Smurffie, misschien kun je beter het advies van Jdcoster opvolgen.
Blijkbaar heb je geen idee van de groeikracht van de Wisteria. De gekozen plaats is volkomen ongeschikt en het rekje, vergeef me de opmerking, een lachertje.....

Hier hebben wij een draagconstructie laten lassen die in een betonnen voet gezet is. Zoals je op de foto kunt zien wordt ook deze zware constructie door de kracht van de Wisteria scheef getrokken.

De takken gaan overal doorheen en voor je het weet wordt het dak van je overkapping opgetild. Dus bezint eer gij begint!

Bloemen & Planten

zondag 24 juli 2016 - 09:41
Smurffie

Smurffie

Tegen de tijd dat de stam zo dik is, is onze veranda toch aan vervanging toe waarschijnlijk. Die van mijn buurvrouw was 11 jaar oud maar zeker de helft minder dik Hoeveel jaar is deze ? En heb je die draagconstructie vanaf het begin gezet of later toen hij wat groter werd? (Kan ik ook nog overwegen ) Het is nou eenmaal niet zo'n grote tuin maar ik vind blauwe regen zooo mooi En bij de buren met dezelfde tuin ging het prima.
zondag 24 juli 2016 - 12:01
Smurffie

Smurffie

LT, thanks, eigenlijk komt het dus niet zo krap en moet ik niet te bang zijn om te snoeien
zondag 24 juli 2016 - 12:03
Marei

Marei

Die draagconstructie hebben we eerst geplaatst, in beton....en er daarna de Wisteria geplant! Dat was in 2003.....!
We wisten waaraan we begonnen, want we hadden al ervaring met een andere Wisteria.
Nog even een paar foto's daarvan, van deze moeten we regelmatig de takken onder de dakpannen vandaan halen en de regenpijpen verlossen.

Je ziet hoe dik de stam is en, als je ervan wilt genieten, hoeveel ruimte die nodig heeft.
Deze is ongeveer 20 jaar oud.

Bloemen & Planten

zondag 24 juli 2016 - 12:27
Marei

Marei

Nog eens die Wisteria in z'n geheel

Bloemen & Planten

zondag 24 juli 2016 - 12:27
zuurtje

Zuurtje

Indrukwekkend!
zondag 24 juli 2016 - 13:59
Marei

Marei

Ja Zuurtje, 't is een 'woeste groeier', zoals je al opmerkte........!
zondag 24 juli 2016 - 14:01
Smurffie

Smurffie

Allemensen wat prachtig Marei! Zo is mijn rekje een beetje zielig, haha Ik heb er nog 2 tegen de schutting aan, daarvoor kan ik m'n kerel wel lief aankijken om een stevige steun voor te bouwen. De andere kan ik wellicht volgend jaar in de voortuin over een boog laten groeien ofzo (Volgend jaar de voortuin opknappen ) De reden dat ik er 3 heb gedaan is omdat mijn clematis de vorige poging dood ging, ik dacht nu heb ik 2 keer meer kans met deze blauwe regens en nu doen ze het allemaal goed
In ieder geval bedankt voor de waarschuwing en tips!

Bloemen & Planten

zondag 24 juli 2016 - 14:21
Roeli

Roeli

Maar als jouw buren ervaring hebben, waarom vraag je die dan niet.
zondag 24 juli 2016 - 16:49
Smurffie

Smurffie

Heb ik gedaan, zij deed er dus de eerste 3 jaar weinig aan, maar op internet lees ik dat je 2 keer per jaar moet snoeien etc. Zij is ook geen tuinexpert ofzo, kan geen kwaad om verder te kijken en vragen En in mijn beleving had ze ook niet zoveel prachtige bloementrossen als ik elders wel heb gezien, dus misschien is er toch een betere manier. Vandaar.
zondag 24 juli 2016 - 17:11
jdcoster

Jdcoster

Die manier bijvoorbeeld:

Bloemen & Planten

zondag 24 juli 2016 - 19:12
Smurffie

Smurffie

Jaaaa, dat is toch bizar zo mooi! Deze is gewoon een boom ingeklommen of niet?
Ik woon op de Veluwe ...bomen genoeg maar niet in de achtertuin
zondag 24 juli 2016 - 19:16
Smurffie

Smurffie

Oké, de scheuten groeien de pan uit over de schutting naar de buren. Ik heb ze nog niet horen klagen maar vind het toch vervelend als ze er niet op zitten te wachten. Kan ik de scheuten nu gewoon snoeien zonder vervelende gevolgen voor de plant of moet ik echt wachten tot september als ik hem terugsnoei voor de winter?
zondag 14 augustus 2016 - 13:45
Marei

Marei

Welnee Smurffie, afknippen waar je last van hebt en vooral eerst dat waar de buren last van hebben. Zomersnoei heet dat........
Intussen gaat 'ie vast en zeker ook niet alleen óver de schutting, maar ook dwars door je rietwandje heen.......Ik heb je gewaarschuwd hè.......
In de winter geef je de belangrijkste snoeibeurt.
Kijk maar eens op deze link: www.vtwonen.nl/tuinieren/snoeien/blauweregen-snoeien/
zondag 14 augustus 2016 - 21:16
Smurffie

Tekst aangepast

Smurffie

Haha, m'n rietwandje houdt moedig stand zover omdat ik de scheuten er steeds tussenuit haal, maar ik ben blij dat ik tussendoor mag snoeien want de grijpgrage scheuten gaan veel te hard
Bedankt voor je reactie en link
zondag 14 augustus 2016 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon