menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Helse varens

Ga naar meest recente reactie

Talisa1990

Talisa1990

Hallokes iedereen
Vandaag beslist om mijn stukje varens te verwijderen uit mijn tuintje
Een hels jobje, tot nu toe heb ik de varens kortgewiekt en de wortelkluiten uitgespit.
Maar helaas lijkt het of de kleinere wortels zich helemaal onder de aarde hebben verspreid..
Hoe pak ik dit best aan om deze aarde terug bruikbaar te maken om dan iets anders te planten?
Merciekes voor de hulp!
xx

Bloemen & Planten

zaterdag 11 juni 2016 - 10:49
Talisa1990

Talisa1990

Een foto van dichterbij

Bloemen & Planten

zaterdag 11 juni 2016 - 10:50
braze

Braze



hoi talisa .

dit ziet echt prachtih uit

maar je hebt jezelf een probleem rijker gemaakt want de kraaienpootje,s /zevenblad

hebben nu alle ruimte gekregen pak er maar een spitvork bij en dan kun je de worteltje,s

ervan gaan zoeken .

en pas gaan planten is de beste remedie .


braze
zaterdag 11 juni 2016 - 13:09
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Varens verwijderen is inderdaad een flinke klus. Maar degene die ik heb uitgedaan zijn nooit terug uitgeschoten uit achtergebleven wortels.

Niet zeker of dit wortels van duizendblad zijn. Hier zien die spierwit en zitten ze niet aan de oppervlakte.

Hoe dan ook zou ik het op dezelfde manier aanpakken als Braze voorstelt: zoveel mogelijk wortels verwijderen voor je wat anders plant. En tenzij je van duizendblad houdt, ook die planten die er nu nog staan zo goed mogelijk verijderen.
Nadat je er wat anders geplant hebt, best nog een tijdje extra in 't oog houden dat er geen ongewenste concurrenten opduiken.
zondag 12 juni 2016 - 00:10
Talisa1990

Talisa1990

Ok
Doe ik
Ik denk dat er geen duizendblad aanwezig is in mijn tuin.
Heb net eens opgezocht hoe dit eruit zien en ik ben zeker dat dit soort plant nu niet staat in mijn 10-tallen verschillende planten
Laten we hopen he
Voorlopig zal er niets in de plaats komen, we willen eerst een duidelijk overzicht hebben
Merciekes!!
maandag 13 juni 2016 - 19:45
leerling

Leerling

@Talisa1990
De lage planten op de eerste foto rechts van de buxus, boven het zwarte potje, lijken heel sterk op zevenblad. Vandaar mijn - en waarschijnlijk ook Brazes - verwijzing ernaar.

Als je niet van plan bent om er meteen wat anders te zetten, kan je een aantal lagen kranten (of bruin karton) op die plek leggen en daar een flinke mulchlaag op aanbrengen. Dat is meestal een afdoende manier om onkruid het hoekje om te helpen. De kranten blokkeren het licht voor jonge scheutjes, die daardoor fel verzwakken en/of afsterven, en de bodemdiertjes die de mulchlaag verteren nemen de resten mee. Nieuwe zaadjes die op de mulchlaag vallen kunnen niet diep wortelen en zijn gemakkelijk te verwijderen.
dinsdag 14 juni 2016 - 01:31
satomi

Satomi

De wortels die je voor het bladheestertje naar boven ziet komen zijn de wortels van dat heesterje zelf, volgens mij.

Overigens heeft Braze het over zevenblad (Aegopodium podagraria) en niet over duizendblad (Achille millefolium) Ik zou het voor de zekerheid toch nog even nakijken, Talissa. Zevenblad is meestal een nogal ongewenste plant.
dinsdag 14 juni 2016 - 09:05
Talisa1990

Tekst aangepast

Talisa1990

Goeie avond iedereen
Zou het niet kunnen dat het blad dat jullie zien een uitloper is van onze scheidingsheg/boom (of hoe je het ook moet noemen ) (Zie foto, links)

Bloemen & Planten

dinsdag 14 juni 2016 - 20:38
Talisa1990

Talisa1990

Ps ook een foto hoe het eruit zag voor ik de wortels van de varens eruit heb gehaald

Bloemen & Planten

dinsdag 14 juni 2016 - 20:39
leerling

Leerling

@Talisa1990

Dit is het plantje waarvan ik vermoed dat het zevenblad is (detail van je eerste foto):

Bloemen & Planten

dinsdag 14 juni 2016 - 22:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon