menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondscheuten bij rozen

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Ik heb pas sinds een jaar of twee rozen, de meeste heb ik vorig jaar gekocht en heb ik pas dit najaar/winter verhuisd vanuit hun container naar de volle (verbeterde) grond.
Dat bevalt hun blijkbaar erg want niet alleen groeien (en binnenkort bloeien) ze als zotten maar de meesten maken ook verschillende grondscheuten die ook de hoogte invliegen (en nee, het zijn geen wilde scheuten ) .

Nu mijn dubbele vraag :

- kunnen ze teveel grondscheuten maken (plant die te dicht groeit, teveel energie naar de grondscheuten)?

- bloeien ze ook nog dit seizoen op die nieuwe scheuten of is dat soortafhankelijk?
woensdag 11 mei 2016 - 19:39
Polplastron

Polplastron

Grondscheuten zijn waarschijnlijk wilde uitlopers.
Dat wil zeggen dat het uitlopers zijn van de onderstam (Dit is de wortel waarop de roos geënt werd). Vaak zijn dit rozen met minder sierlijke, kleine bloemen.

Als deze onderstam veel uitlopers maakt en deze kans krijgen om zich goed te ontwikkelen, dan zal de variëteit die erop geënt is hieronder lijken.
Trek deze scheuten dus best weg vanaf ze hun "kopje" laten zien!
Dat je rozen nu wilde scheuten maken ligt er waarschijnlijk aan dat ze bij het verplanten geblesseerd geraakt zijn.

Een andere mogelijkheid is echter dat je rozen op eigen wortel geteeld zijn: bij de zogenoemde "bodembedekkende rozen" en de botanische rozen is dit de gangbare manier. In dat geval geven die zijscheuten gewoon extra rozen!

Weet je toevallig welke rozen je hebt?
woensdag 11 mei 2016 - 19:55
Ingeo

Ingeo

Volgens mij kunnen het geen wilde scheuten zijn want ze hebben allemaal identiek hetzelfde blad als hun 'moederroos' en sommige vertrekken duidelijk (laag) op een zijtak ervan, niet vanaf de wortel dus.

Het gaat om Guirlande d'Amour (die maakt er het meeste) maar ook Climbing Bonica heeft er verschillende en Rambling Rector een paar.
donderdag 12 mei 2016 - 09:36
minouke

Minouke

Ik laat de nieuwe scheuten altijd staan. Pas volgende lente kies ik welke tak ik best verwijderd, meestal zijn dat de oudere takken.
Die nieuwe zullen dit jaar bloeien.

Groetjes
Chantal
.
donderdag 12 mei 2016 - 13:53
Ingeo

Ingeo

Oh, dat zou goed nieuws zijn als ze ook nog dit jaar gaan bloeien .

Dat zal volgend voorjaar dan een moeilijke keuze worden want het zijn allemaal nog jonge planten dus veel echt 'ouder' is er nog niet, dat zal moeilijk worden, ben niet erg goed in dingen wegknippen die het nog goed doen .
vrijdag 13 mei 2016 - 09:41
minouke

Minouke

Guirlande d'Amour en Rambling Rector moet je in feite niet snoeien.
Climbing Bonica snoei je in het voorjaar als een gewone klimroos.
Eerst haal je alles weg wat dood en bevroren is.
Je houdt 3 tot 5 gesteltakken over, die mag je niet inkorten.



vrijdag 13 mei 2016 - 11:56
Polplastron

Polplastron

Volgens mij kunnen het geen wilde scheuten zijn want ze hebben allemaal identiek hetzelfde blad als hun 'moederroos' en sommige vertrekken duidelijk (laag) op een zijtak ervan, niet vanaf de wortel dus.


In dat geval mag je ze dus inderdaad gewoon laten groeien.
vrijdag 13 mei 2016 - 13:02
Ingeo

Ingeo

In dat geval mag je ze dus inderdaad gewoon laten groeien.


Oké - ben benieuwd wat dat wordt bij mijn Guirlande d'Amour, ik hoop dat ze zichzelf wat kunnen rechthouden want ik heb absoluut niet genoeg plaats om ze allemaal te leiden.
zaterdag 14 mei 2016 - 09:45
minouke

Minouke

Dat vraagt toch niet veel plaats? Een obelisk, een paar bamboestokken in de grond, een houten raster, betonnet ....
Guirlande d'Amour wordt niet zo hoog.
zaterdag 14 mei 2016 - 10:05
Ingeo

Ingeo

Dat vraagt toch niet veel plaats?


Ze staat in een grote ton met hechtdraden naar beide kanten maar daar zitten haar oorspronkelijke scheuten al naartoe geleid. Ik heb ze gisteren geteld, 8 grondscheuten heeft ze, die krijg ik niet allemaal naar zo'n draad (zijn op de foto nog niet te zien, toen waren ze nog maar net begonnen, foto is van een paar weken terug).
Maar ik vind wel iets .

Bloemen & Planten

zondag 15 mei 2016 - 10:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon