menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenziekte

Ga naar meest recente reactie

Kristof Bruyneel

Tekst aangepast

Kristof Bruyneel

Goedemiddag iedereen,

Kan iemand me helpen met identificeren wat er mis is met mijn rozen (en wat ik eraan kan doen)?

Sinds 2 jaar merk ik dat mijn rozestruiken (Trosroos wit) telkens tijdens de opstart van de lente zwarte vlekken op bladeren en stengels krijgen. DIt duurt door tot geen enkele rozelaar nog bladeren heeft hangen. Ondanks dat blijven ze wel steeds véél rozen produceren, welke dan op het einde ook vlekjes beginnen vertonen...

Alvast bedankt!
Kristof

Bloemen & Planten

zaterdag 7 mei 2016 - 15:58
Ylim

Ylim

Sterroetdauw. Vooral als de rozen in de lente gaan uitlopen zijn ze er gevoelig voor. Sommige soorten rozen zijn gevoeliger dan anderen, maar het is wel een probleem voor veel rozen.
Het is een schimmel die in de winter blijft leven tussen het afgevallen blad en daardoor al meteen in de lente, tijdens natte weersomstandigheden, flink kan uitbreiden.

De oplossing ligt in een gezonde plant. Daarvoor zijn een paar stappen vaak al afdoende:
- In februari maart net voor de roos in haar blad komt, bemesten met rozenmest. Samen met het snoeien van alle dode takken en beschadigde door bijv. vorstschade.
- Als het blad in de lente de eerste herkenbare vlekjes gaat vertonen, verwijder het getroffen blad snel en gooi het niet op de grond of de composthoop, maar bij het afval. Mocht het te erg worden en dreigt de roos bijna al haar blad te verliezen, dan zijn er schimmelwerende middelen beschikbaar om het blad (ook de onderzijde) mee te bespuiten.
- Als de roos bloeit verliest ze erg veel vocht, bij droogte daarom eens per week flink water te geven (of als de roos in een pot staat elke 2-3 dagen).
- Vergeet de zomerbemesting niet rond juli-augustus, zodat de plant gezond (en niet erg uitgeput) de winter in gaat.
- In het najaar een bergje compost tegen de stam maakt dat het bodemleven gezond is en de plant de volgende lente er meteen van kan profiteren. In het voorjaar niet vergeten om de compost voorzichtig van de stam te verwijderen.

Deze stappen zorgen niet alleen ervoor dat schimmels minder greep kunnen krijgen op uw rozen, maar ook dat uw rozen goed bloeien en gezonde takken en blad kunnen vormen. Heel veel succes en plezier van uw rozen
zaterdag 7 mei 2016 - 16:43
Kristof Bruyneel

Kristof Bruyneel

Bedankt voor de snelle en uitgebreide uitleg!!!
zaterdag 7 mei 2016 - 16:52
Polplastron

Polplastron

Bladbemesting is iets waar ik geen ervaring mee heb. Een gift patentkali in het voorjaar verstevigt echter ook de celstructuur en geeft meer weerstand tegen schimmels en andere ziekten. Toch mag je hiermee niet overdrijven.

Een onderbeplanting met lage planten werkt best wel goed. Naar mijn ervaring worden rozen met onderbeplanting minder snel aangetast door schimmels.
De onderbeplanting werkt als een fysische barriëre tussen de bodem en de rest van de plant waardoor schimmelsporen minder gemakkelijk opspatten. Het is geen wondermiddel, maar het geeft wel duidelijke resultaten.

Het is namelijk niet de schimmel die overleeft op de bodem, maar de sporen die er overwinteren en dat hoeft heus niet tussen het afgevallen blad te zijn; een naakte bodem is even goed. Studies hebben aangetoond dat de schimmel afsterft eens het blad dood gaat; het verwijderen van gevallen blad is dus volgens de nieuwste inzichten eerder een zinloos tijdverdrijf.

Ook bij het verwijderen van aangetast blad aan de plant blijf ik mijn vraagtekens plaatsen; de schimmel heeft op dat moment immers de plant al aangetast en verdere verspreiding gaat via sporen. Het verwijderen van het blad is dus, en zo denken meerdere rozenfanaten, eerder een extra verzwakking dan een remedie.

zaterdag 7 mei 2016 - 22:33
Ylim

Ylim

Het klopt dat het niet de schimmel is en wel de sporen die overwinteren en dat vochtige naakte aarde ook een prima overwinterplek is voor de schimmelsporen... als we het dan toch volledig beschrijven... .

Ikzelf denk (maar ik heb er geen empirisch onderzoek over voorhanden) dat de gemiddelde roos graag zon op de bodem heeft, waardoor vocht ook sneller verdwijnt, wat weer ongunstig is voor die schimmelsporen. Bovendien kan onderbegroeiing de ondiepe wortels van de roos in de weg zitten en voeding gebruiken die je liever t.b.v. de roos ziet. Voor mijn rozen dus geen onderbegroeiing.

Zo ziet u maar Kristof, het onderwerp houdt den mensch bezig en een ieder heeft zo zijn of haar voorkeuren Blijft staan dat een gezonde plant de basis is. Dat betekent bij rozen dat er wel wat moeite voor moet worden gedaan. Maar dat heb ikzelf er graag voor over, want een tuin zonder rozen...

Toi-toi!
maandag 9 mei 2016 - 18:20
Kristof Bruyneel

Kristof Bruyneel

Da's waar. Bedankt, Ylim en Polplastron, om te antwoorden en de verdere uitleg.
maandag 9 mei 2016 - 20:50
Polplastron

Polplastron

Ikzelf denk (maar ik heb er geen empirisch onderzoek over voorhanden) dat de gemiddelde roos graag zon op de bodem heeft, waardoor vocht ook sneller verdwijnt, wat weer ongunstig is voor die schimmelsporen. Bovendien kan onderbegroeiing de ondiepe wortels van de roos in de weg zitten en voeding gebruiken die je liever t.b.v. de roos ziet. Voor mijn rozen dus geen onderbegroeiing.


Uit empirische ervaring kan ik echter de voordelen van onderbeplanting enkel benadrukken! Rozen met en zonder geven een duidelijk verschil. Het enige wat moeilijk blijft is het zoeken naar de juiste onderbeplanting die zowel tegen zon als tegen schaduw kan en die ook nog eens laag genoeg blijft zodat de rozen inderdaad luchtig blijven. Voor hogere rozen is dit minder een probleem.

Overigens is een gelijkaardig effect misschien wel te bereiken door iets wat veel rozenliefhebbers in de VS doen: mulchen met compost en daarbovenop een laag schors (al lijkt de kwaliteit hiervan nogal nauw te houden).

Dat onderbegroeiing de wortels in de weg zou zitten of teveel voeding zou wegnemen kan ik ook ontkennen. Kale bodems spoelen overigens altijd sneller uit wat op mijn zandgrond eerder voor problemen zal zorgen.

Onderbeplanting is een fenomeen wat hier in Vlaanderen en Nederland weinig bekend is, maar in de internationale rozenwereld komt het meer voor dan je denkt! Het is net zo dat ik het heb leren kennen!

Groeten,

Pol
maandag 9 mei 2016 - 21:15
sugar

Sugar

Ik gebruik ook onderbeplanting, op aanraden van Polplastron enkele jaren geleden. Ik heb bij de meeste rozen geen last van sterroetdauw.
Ik denk dat het in de eerste plaats beïnvloed wordt door de roos die je plant, van de 10 rozenrassen die in mijn tuin staan, zijn er twee die ieder jaar opnieuw aangetast worden. De andere helemaal niet.
vrijdag 13 mei 2016 - 07:35
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik denk dat het in de eerste plaats beïnvloed wordt door de roos die je plant, van de 10 rozenrassen die in mijn tuin staan, zijn er twee die ieder jaar opnieuw aangetast worden. De andere helemaal niet.


De variëteit is inderdaad mee bepalend voor de gevoeligheid aan ziekten. De laatste jaren worden rozen uitgebreid getest op proefvelden waarbij speciaal gelet wordt op ziektegevoeligheid.

Anderzijds zal ook een vrij resistente roos onherroepelijk ziek worden op de foute standplaats en zullen "gevoeligere" rozen best gezond kunnen blijven mits juiste gezondheid.

@Sugar: Ik ben blij dat je er iets mee hebt kunnen doen en dat ook bij jou de ervaringen positief zijn.

Groeten,

Pol
vrijdag 13 mei 2016 - 13:06
sugar

Sugar

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik die onderbeplanting heb aangebracht bij het planten, dus ik kan op mijn huidige tuingrond niet vergelijken met ervoor. En vroeger had ik ook wel rozen, maar dat waren andere rassen en een andere standplaats enz
Maar hier gaat het nu erg goed iig
zaterdag 14 mei 2016 - 15:17
Ingeo

Ingeo

Rozen gezond houden en resistente soorten kopen blijkt (hier) jammer genoeg niet zomaar een garantie om ze ook schimmelvrij te houden. Hier groeiden ze (allemaal jonge aanplant) dit voorjaar zo goed dat het oerwoudachtige proporties begon aan te nemen en toch werden ze van dag op dag állemaal aangetast (met ondergroei of zonder ondergroei ).
Ik dacht dat de sterroetdauw soortspecifiek was maar ik hoorde van iemand op het ILVO dat rozen zeker ook besmet kunnen worden door schimmels die het op de Prunusfamilie gemunt hebben. Toen ging hier een belletje rinkelen : ik woon in een bos(je) waar oa. ontzettend veel vlier staat en ook die kreeg op hetzelfde moment een gelijkaardig probleem.......blijken vlier en rozen inderdaad verre verwanten te zijn, in de prunusfamilie dus.
Hier hielp alleen zeer snelle schimmelbehandeling, anders waren ze allemaal naar de filistijnen gegaan .
maandag 23 mei 2016 - 19:09
Polplastron

Polplastron

Hier groeiden ze (allemaal jonge aanplant) dit voorjaar zo goed dat het oerwoudachtige proporties begon aan te nemen en toch werden ze van dag op dag állemaal aangetast (met ondergroei of zonder ondergroei ).

Jonge aanplant is altijd gevoeliger; dus wat je hier beschrijft is niet abnormaal.
Ik hoop echter dat het snelle groeien geen gevolg was van bemesting; nieuw aangeplante rozen bemest je namelijk het eerste jaar best niet (te veel) zodat ze energie kunnen steken in de groei van de wortels i.p.v. in al de rest.

Hier hielp alleen zeer snelle schimmelbehandeling, anders waren ze allemaal naar de filistijnen gegaan .


Ik heb nooit fungiciden gebruikt en zag mijn rozen in het begin ook heel erg afzien; doodgaan doen ze er echter niet aan.

Groeten,



Pol
maandag 23 mei 2016 - 20:03
Ingeo

Ingeo

Ik hoop echter dat het snelle groeien geen gevolg was van bemesting; nieuw aangeplante rozen bemest je namelijk het eerste jaar best niet (te veel) zodat ze energie kunnen steken in de groei van de wortels i.p.v. in al de rest.


Nee, ze zijn niet bemest maar hebben als plantaarde gecomposteerde paardenmest gekregen en ook Flower Saver. Geen idee welk van de twee ze het meest appreciëren maar ze doen het prima en daar ben ik alleen maar blij om.
dinsdag 24 mei 2016 - 09:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon