menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia's

Johnnieboy

Johnnieboy

Enige weken geleden heb ik de dahliaknollen in de volle grond gezet. Ik zie nog helemaal geen spruitjes. Hoe lang duurt het voordat er enig leven te zien is ?

Graag uw reactie.

Groetjes John Bazen
vrijdag 22 april 2016 - 17:55
Ylim

Tekst aangepast

Ylim

Hi John,

Mijn dahlia's staan nu in de kas in potten op een warme plek. Zo kunnen ze rustig ontwaken en zijn ze al een beetje ontwikkeld voordat ze na de IJsheiligen in de volle grond mogen. Ze staan in een ondiepe laag aarde die niet al te vochtig is en dan duurt het 3 weken voor het eerste groen boven de grond komt.

Als ze bij jullie nog niet boven de grond uitkomen kan dat een paar dingen betekenen:
a) ze staan te diep. De meningen zijn verdeeld: sommigen houden enkele cm grond boven de knollen aan, anderen ongeveer 10 cm. Als ze dieper staan hebben ze langer nodig om boven te komen. Daarom planten mensen de knollen plat liggend en niet rechtop.
b) ze hebben schade geleden van teveel vocht, mogelijk in combinatie met vorst. Dahlia's zijn niet bestand tegen vorst en gaan rotten als de knollen in te natte aarde/ klei staan. De combinatie natte aarde en vorst is te voorkomen door goed doorlaatbare grond en afdekken met een berg droge bladeren of andere vorstbescherming. Als de kans op vorst is geweken, dient u het bladerdek te verwijderen.
c) het is nog te koud geweest. Dahlia's hebben wat warmte en licht nodig om te ontwikkelen. Als de temperatuur beneden 10C blijft, blijven de knollen in rust.

Ik hoop dat u hiermee weer verder kunt. Veel plezier straks van de dahlia's
vrijdag 22 april 2016 - 18:52
Johnnieboy

Johnnieboy

Heel erg bedankt voor dit advies. Ik heb de knollen niet te diep geplant. Zal geduld moeten hebben.
Groeten John Bazen.
zaterdag 23 april 2016 - 09:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon