menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rooien van bollen

Henk33

Henk33

Als hyacinten, narcissen en tulpen zijn uitgebloeid moet je het loof laten afsterven alvorens ze op te graven.
Is het ook mogelijk om de bollen na de bloei op te graven en op het land te leggen en zo het loof laten afsterven?
woensdag 13 april 2016 - 12:27
Polplastron

Polplastron

Narcissen mag je rustig laten staan. Hyacinten ook: ze zullen wel in de jaren die volgen niet zo 'vol' meer bloeien, maar volgens velen is dat net mooier (en alvast natuurlijker).

Bij tulpen heb je twee categorieën: botanische tulpen en cultivars.
De (meeste) botanische tulpen en hun variëteiten mogen gewoon in de border blijven staan op voorwaarde dat ze 's zomers lekker warm staan (ook al is er dan geen blad te zien).
De cultivars worden naar het schijnt best opgegraven, maar zelf gooi ik zo'n bollen na de bloei meestal gewoon weg omdat het erg moeilijk kan zijn om ze de komende jaren even mooi terug te zien komen. Het loof moet je in elk geval laten afsterven. Je kan de bollen daarvoor gerust in een plantenpot met grond zetten zodat de bollen niet geheel uitdrogen tijdens dit proces.

Groeten,

Pol
woensdag 13 april 2016 - 13:47
Carib

Carib

Vroeger werd wel eens geadviseerd ze op te graven en af te laten sterven in een krant. Heb ik wel eens geprobeerd. Ook opgraven en oppotten wordt geadviseerd. Ook geprobeerd. Beide systemen hebben voor mij niet gewerkt. De bollen produceerden geen bloemen meer. Na de bloei blijft normaliter het tulpenblad (en andere bollen) nog een hele tijd groen en produceert zo voeding voor de bol. Als je ze meteen na de bloei rooit en al of niet oppot begint het loof feitelijk meteen af te sterven. De voedingsperiode voor de bol is dus veel korter. Alleen het oppotten in bollenmandjes en die uit de border halen om elders verder te laten groeien werkt redelijk goed.
Mijn ervaring met het herbloeien van tulpencultivars, die hier gewoon in de kleigrond blijven, is de laatste jaren heel goed. Het varieert wel per cultivar maar het merendeel herbloeit prima gedurende een aantal jaren, mits je goed mest. Ik weet dat veel mensen speciale mest onzin vinden, maar sinds ik specifieke bloembollenmest gebruik, zijn alle bollen en vooral de tulpen opvallend beter gaan herbloeien.
woensdag 13 april 2016 - 19:11
Polplastron

Polplastron

Ik weet dat veel mensen speciale mest onzin vinden, maar sinds ik specifieke bloembollenmest gebruik, zijn alle bollen en vooral de tulpen opvallend beter gaan herbloeien.


Geheel onzin is het niet, maar bij vergelijking van de voedingswaarden zal je merken dat er veel "minder specifieke" meststoffen zijn met ongeveer dezelfde eigenschappen.
Wel is het zo dat je bollen inderdaad op de juiste manier moet bemesten om resultaten te blijven behalen.

Groeten,

Pol
woensdag 13 april 2016 - 20:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon