menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus (en spirea) ziek. Wat te doen?

Ga naar meest recente reactie

Ann-Sophie H

Tekst aangepast

Ann-Sophie H

Hallo,

Mijn buxussen zijn ziek. Zou dit om Cylindrocladium buxicola gaan?
Vorig jaar zijn ze verplant geweest naar mijn tuin en ik heb ze toen niet gesproeid.
Toen ze ziek werden wist men ons te zeggen dat sproeien geen nut meer had omdat het al te koud was.
Mijn spirea's die er naast staan zien er ondertussen ook wat zielig uit en verliezen wat blaadjes.
Wat is jullie advies? Buxus behandelen of rooien?
Ik heb zin om ze te rooien omdat ik tegen veel sproeien ben en na het lezen van wat forums lijkt het erop dat, als hij die ziekte heeft, er vaak sproeistof aan te pas zal moeten komen om hem in leven te houden.
Ik weet niet of er mensen zijn hun buxus deftig kunnen houden zonder sproeistof?
Mijn spirea's zou ik wel graag redden. Zouden ze er vanzelf beter worden als de buxussen weg zijn?

Groetjes

Bloemen & Planten

vrijdag 1 april 2016 - 11:02
Carib

Carib

Met zekerheid cylindrocladium. Als je wil sproeien dan moet je a) geloven dat er een curatief middel bestaat dat jij als particulier mag gebruiken (ik geloof daar niet in) b) de rest van het leven van de plant zeer regelmatig blijven spuiten. De enige andere optie is rooien. Zieke delen wegknippen is bij deze mate van aantasting geen optie meer.
Spirea is niet gevoelig voor deze ziekte. Ik zie ze ook niet op de foto?
vrijdag 1 april 2016 - 15:25
Ann-Sophie H

Ann-Sophie H

Dank u voor de verduidelijking.
Hij gaat eruit dit weekend.
De foto van de spirea heb ik nu toegevoegd.
Ik heb er nog ene op een andere plaats waar hij veel mooier staat dan deze tussen de buxussen.
Ik weet niet of die ziekte ook op andere planten zich voortzet?

Bloemen & Planten

vrijdag 1 april 2016 - 15:39
Carib

Carib

Cylindrocladium buxicola komt alleen voor op buxus en soms op aanverwante soorten zoals sarcoccocca. Spiraea is volgens mij niet verwant, dus kan deze ziekte niet krijgen. Waarom deze plant er niet goed uitziet (vind ik overigens wel meevallen) kan ik dan ook niet meteen verklaren. Wellicht groeit hij er nog overheen.
vrijdag 1 april 2016 - 17:42
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is er niet zo veel mis met die Spirea, lijkt mij een normaal beeld na een zachte winter en een kille maartmaand. Over een maand zal de plant er weer fris bij staan. Plaats dan nog maar eens een foto van de plant!


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 2 april 2016 - 05:48
Dunya

Dunya

Zolang er groene blaadjes te zien zijn zit er leven in. Niet rooien zou ik zeggen.
zaterdag 2 april 2016 - 08:28
pplakke

Pplakke

hij is ook gesnoeid lijkt mij.
dat blad is misschien geschrikt van het plotse zonlicht.
en dieper in de plant zit zo al minder blad.
zaterdag 2 april 2016 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon