menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stefanotis

Ga naar meest recente reactie

lucmat

Lucmat

Hallo,

Hierbij mijn vraag:
Sinds 1 jaar hangt er zo'n eivormige bol aan onze stefanotis. In het begin zag deze donker groen, nu is deze al iets bleker geworden. Hoelang dienen we deze zaadbol nog te laten hangen ? Of dienen we deze af te knippen en op te laten drogen en op deze manier de bloemzaadjes eruithalen?
Wie heeft die ook al tegengekomen en weet wat ermee aan te vangen ?

Mvg,

Lucmat
vrijdag 30 juni 2006 - 13:02
Fons

Fons

De zaadbol van stephanotus toch maar laten hangen tot hij volledig afgerijpt is indien ge wilt zaaien,
Anderzijds moet ge beseffen dat een zaadbol een belasting is voor de plant, zaaien om nieuwe plantjes te bekomen die bloeiklaar zijn kan een lange periode duren.
Van stephanotus kan je gemakkelijk stekken nemen om te vermeerderen,waardoor ge vlugger degelijke planten bekomt.

Groetjes Fons.
vrijdag 30 juni 2006 - 22:29
Nigella

Nigella

Hallo Lucmat

heb je geen zin om een eigen foto op je avator te zetten, dan zouden we je snel herkennen ipv dat algemene tekeningske

als je een foto op je PC staan hebt doe je het volgende
ga naar bovenaan 1e bloempje daar zie je "MIJN PROFIEL", aanklikken. Dan ga je helemaal onderaan
naar ..... vanuit eigen PC en klik je op "bladeren"
eens dat aangeklikt is, zoek je de foto in je bestanden, klik die aan, en dan op "openen" klikken en dan helemaal onderaan. klaar is kees. Zeer gemakkelijk sinds dit nieuwe forum

We zouden blij zijn jou ook in een eigen kleur-kleedje te mogen herkennen.
vrijdag 30 juni 2006 - 23:12
Elsje

Elsje

Ik heb in het voorjaar van iemand een stefanotis gekregen en net toen ik dacht dat de hele zaak verdord was en uitgebloeid, zag ik kleine groene scheutjes. Dus : ik terug water geven, nieuwe pot, droge stukjes weggeknipt, ... Ik heb nu al scheuten van ongeveer 80 cm en ranken dat ze doen ! Krijg ik ook nog eens terug bloemen, of wat moet ik nu verder met die plant ?
zaterdag 1 juli 2006 - 13:24
Fons

Fons

Elsje, Stephanotus moet in een vochtige atm. staan,bord met water en daarin een omgekeerd schoteltje, bladeren regelmatig vochtig maken met lauw water,plaats een ijzeren boog dan kunt ge de ranken daarrond wikkelen,tijdens de zomer veel licht doch niet rechtstreeks in de zon, tijdens de winter zoveel mogelijk licht, af en toe een beetje bijmesten. jongere planten groeien vlot en bloeien niet gemakkelijk oudere planten bloeien vlotter.


Groetjes Fons.
zaterdag 1 juli 2006 - 22:06
nathalieschouppe

Tekst aangepast

Nathalieschouppe

ik heb er ook een staan en ze is al heeeeeeeeel groot, maar dan echt heel groot
en heeft ook veel bloemetjes gedragen (foto is van vorige bloei)

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

maar nu vraag ik mij af hoe ik deze moet stekken
weet iemand dat ???
groetjes !!!
xxx
nathalie
zondag 11 maart 2007 - 08:50
Botanist

Botanist

Hallo Lucmat,
Als je de vrucht van je plant wilt laten rijpen moet ze er natuurlijk aan blijven tot ie open barst? maar dat duurt wel enkele maanden tot ie een kleine appelsien vormt. Je kunt er een foto van terugvinden op mijn blog. En als je een paar zaadjes teveel hebt, debk even aan mij.
Emilio
maandag 12 maart 2007 - 00:12
Fons

Fons

Voor stekkken knipt ge een rank af, deze knipt ge telkens door op 2x2 blaadjes, van zo een stek verwijder je de 2 onderste bladeren, de bovenste bladeren halveer je, steek dit stekje in een potje met stekgrond lichtjes aangieten,een folie zakje over het stekje rond het potje doen, het stekje warm en licht wegzetten, niet in de zon.
maandag 12 maart 2007 - 17:38
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
wanneer moet je dat doen? ??
en moet dat in speciale stekaarde ??
groetjes !!
nathalie
dinsdag 13 maart 2007 - 16:16
Esem

Tekst aangepast

Esem

Ik zie maar weinig reactie van lucmat,
En hier maar zeggen hoe het moet,en onze vriend reageert maar niet.
Trouwens welkom op het forum hier luc.
Gr. Esem
donderdag 15 maart 2007 - 09:02
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

hoi,
weet hier iemand soms wanneer dat ik deze stefanotis moet stekken ???
groetjes !!!
xxx
Nathalie
woensdag 28 maart 2007 - 17:54
lisa

Lisa

hoi, nathalie
ik heb gelezen dat men hem gewon in de aarde doet
hij loopt vanzelfs uit

lisa
woensdag 28 maart 2007 - 19:31
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

gelijk wanneer ???
groetjes !!
xxx
Nathalie
woensdag 28 maart 2007 - 20:00
lisa

Lisa

niet in een paar dagen ,ik denk wel dat twee-drie weeken wel nodig
zijn ,

grtjs,lisa
woensdag 28 maart 2007 - 20:39
nathalieschouppe

Nathalieschouppe

maar is het gelijk wanneer je dat stekt ??
groetjes !!!!!
xxx
Nathalie
woensdag 28 maart 2007 - 21:26
louise

Louise

Hoe kan je die plant terug in bloei krijgen? in welke omstandigheden bevorder je de bloei. Ik heb een plant van 3 jaar oud, vele nieuwe takjes, geen bloemen. Vorig jaar 5 kleine bloemetjes.
dank voor een tip.
donderdag 29 maart 2007 - 11:50
arensink

Arensink

Wanneer de Stephanotus in de winter koeler wordt gezet en droger wordt gehouden zal dit de knopvorming stimuleren.

Arjen.
donderdag 29 maart 2007 - 21:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon