menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia doen hechten

flimofly

Flimofly

Deze klimhortensia hecht zich niet vanzelf aan de muur. Iemand praktische tips om de takjes tegen de muur aan te duwen?
De hoofdtak is een jaar geleden stomweg afgesneden, waardoor het nu allemaal zijtakken zijn.

Bloemen & Planten

zondag 6 maart 2016 - 13:38
SandraS

SandraS

Mijn klimhortensia hecht zich wel aan mijn houten schutting....een ideetje zou zijn; schroef tegen de muur zo'n houten raster(zie foto)....dat staat best decoratief, maar ook handig om takken van laag naar hoog langs te binden of omheen te wikkelen. Successs!

Bloemen & Planten

zondag 6 maart 2016 - 16:10
sugar

Sugar

Op termijn gaat die zich wel vastzetten hoor, duurt alleen even
woensdag 9 maart 2016 - 08:44
Polplastron

Polplastron

Eventueel kan je een aantal gegalvaniseerde draden tegen de muur vijzen en daar de plant aan opbinden.

Hiervoor boor je simpelweg op regelmatige afstanden een gat in de muur, steekt er een plug in, vijst er een oogvijs in en steekt daar de draad door. Als je de draad op eenzelfde plek laat eindigen als waar je begon zou je met een draadspanner(tje) het geheel wat strak kunnen trekken wat des te netter werkt.

Ik heb dit zo ook gedaan voor mijn klimrozen (die natuurlijk nooit zelf zullen hechten).
Het voordeel van gegalvaniseerde draad is dat hij weinig opvalt tegen een muur omdat de draad zelf een grijzige, metaalachtige kleur heeft en zelfs gedeeltelijk de kleur van de muur mee reflecteert. Het geheel is stevig, duurzaam en dus visueel absoluut niet storend (tenzij men met de neus tegen de muur gaat staan hé!).

Het voordeel is in dit hortensia-geval dat de plant ook als hij stevig gehecht is een extra steun kan hebben wat bij stormweer en/of stevige wind en/of stevige sneeuwval best interessant zou kunnen zijn, denk ik.

Groeten,

Pol
woensdag 9 maart 2016 - 09:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon