menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoeveel ruimte voor viooltjes en geraniums?

stefaanoyen

Stefaanoyen

Beste allemaal,

Ik ga een stel houten plantenbakken maken (zie testmodel in bijlage). Ik wil ze op de vensterbanken buiten zetten, maar die zijn maar 14 à 16 cm diep. Ik heb het eens uitgerekend en de ruimte voor de planten in de bakken is 15 cm hoog en 10 à 12 cm diep. Ik wil er graag in de winter/lente viooltjes in, en in de zomer/herst geraniums.

- Zullen de wortels van deze planten voldoende ruimte hebben met 15 cm hoog en 10 à 12 cm diep?
- Hoeveel breedte hebben ze nodig, m.a.w. hoeveel ruimte laat ik tussen 2 viooltjes/geraniums?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Stefaan

Bloemen & Planten

zondag 6 maart 2016 - 11:20
Polplastron

Polplastron

Voor perkgeraniums (Pelargonium) en viooltjes lijkt dit me wel voldoende.
Zorg voor goede afwatering en geef in de zomer regelmatig water zodat de planten voldoende vocht krijgen, maar toch niet nat komen te staan en dan moet het wel lukken.

Mooie bak trouwens! Welk hout gebruik je? Vergeet niet een goede beits of verf te gebruiken tegen rot want anders houdt die bak het maar één seizoen vol en dat zou jammer zijn.
Eventueel kan je in de bak nog worteldoek aanbrengen zodat er geen zand langs afwateringsgaten of kieren wegspoelt.
zondag 6 maart 2016 - 21:30
stefaanoyen

Stefaanoyen

Bedankt voor je reactie! Had niet gezien dat je had gereageerd, sorry : ) Ik zorg zeker voor voldoende afwatering en overweeg druppelirrigatie in de zomer, zodat ze nooit droog komen te staan.

Dit is in gewoon dennenhout, maar de definitieve bak wordt in accoya gemaakt. Dat heeft een minimale levensduur van 50 jaar bovengronds ; ) Ga hem vanbinnen nog bekleden met vijverfolie en op voetjes zetten zodat hij onderaan kan verluchten.
donderdag 10 maart 2016 - 10:42
Polplastron
donderdag 10 maart 2016 - 13:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon