menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dahlia's uit de grond

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

De dahlia's zijn nu ver uitgebloeid. Moet ik ze helemaal tot de grond afknippen en dan uit de grond halen of moet ik er een stuk aan laten, uit de grond halen en als de stengels en blad verwelkt zijn dit dan pas verwijderen?
maandag 16 november 2015 - 09:41
zuurtje

Zuurtje

Ik wacht meestal totdat er 1 nachtje vorst overheen is geweest . De verwachting is dat het kouder gaat worden.
maandag 16 november 2015 - 10:18
Carib

Carib

Ik heb ze er nu maar uitgehaald. De vorst laat zo lang op zich wachten dit jaar en mijn kleigrond wordt met al deze regen te nat en dan wordt het een vreselijke modderboel. Je moet gewoon de stengels afknippen, 10 cm of zo boven de grond. Ik vind een klein 'handvat' aan de knol altijd wel handig. Dan spitvork eronder en de knol er voorzichtig uithalen en de aarde er af schudden of bikken. Er zijn mensen die de knol even op de kop zetten maar dat doe ik zelf nooit. Ik haal de klei er een beetje af en zet ze in kratten in de kelder. In het voorjaar kun je de ingedroogde stompen er alsnog afknippen.
maandag 16 november 2015 - 17:51
leerling

Leerling

Ik heb geen kelder en onze veranda is niet vorstvrij.

Kan je de stengels afknippen en ze dan min of meer begraven onder een dik bladeren bed?

Of ga ik beter op zoek naar piepschuime containers?
donderdag 19 november 2015 - 02:53
Henk33

Henk33

Als je de dahlia's meteem kunt afknippen tot ca. 10 cm kan dit dan ook met begonia's als je ze uit doet? Hoeven deze dan geen voedsel uit het blad te halen om in de knol op te slaan zoals gladiolen en tulpen dat doen in hun bol?
donderdag 19 november 2015 - 07:33
deHaan

DeHaan

Begonia knollen kunnen al uit de grond en het loof breek je er zo af.
Droog en koel opbergen
donderdag 19 november 2015 - 09:06
Carib

Carib

Leerling, wil je ze dan in de grond laten zitten? Er zijn tuiniers die dat doen, maar je moet wel geluk hebben dat het niet te hard vriest. Ook zal je grond redelijk zanderig moeten zijn. In te natte grond rotten ze weg. Ik heb weleens een dahlia in de grond laten zitten en omdat het een zachte winter was, hebben ze het overleefd, maar er kwam veel later dan anders een miezerig plantje op. Kleigrond blijft gewoon te lang koud, denk ik.
Wellicht kun je een oude vrieskist op de kop tikken en ze daarin overwinteren?
donderdag 19 november 2015 - 15:17
svoffel

Svoffel

Die van mij zijn ook uit de grond, (gisteren) ondertussen zullen die wel gewassen zijn met al die regen.
Enfin, voor dit weekend geven ze vorst dus morgen moeten ze binnen, nat of niet.

donderdag 19 november 2015 - 17:18
bd

Bd

al jaren haal ik de dahlia's uit de grond, maar dit jaar twijfel ik,het blijft een hels karwei,
donderdag 26 november 2015 - 19:18
leerling

Leerling

Weer veel te veel andere dingen die ook om aandacht schreeuwen.

't Is Hier hele droge zandgrond. Vorig jaar hebben de dahlia's het ook zo overleefd, dus ik denk dat ik het nu ook weer ga riskeren.
woensdag 2 december 2015 - 23:30
bd

Bd

ik heb m'n dahlia's dan toch maar uit de grond gehaald, k heb ze destijds nog gekregen van m' n pa die ondertussen al enkele jaren overleden is, en telkens als ik ze plant of uitdoe, denk ik nog altijd aan de tijd dat hij ze plantte
dinsdag 8 december 2015 - 19:46
Johnnieboy

Johnnieboy

Ik heb helaas geen vorstvrije schuur. Begin 2016 gaat het wel licht vriezen. De grond is nogal lemig. Wat kan ik het beste doen?

Graag uw reactie.
woensdag 30 december 2015 - 10:22
Dunya

Dunya

In de garage of in de veranda. Een koele kamer boven waar de verwarming niet aan is, eventueel de zolder..
Mijn tuinhuis is ook niet vorstvrij dus ik heb heel wat alternatieven.
zondag 3 januari 2016 - 08:28
leerling

Leerling

't Is hier droge zandgrond. Zoals vorig jaar heb ik ze gewoon toegedekt met een laagje bladeren (met wat takjes eromheen en erop om wegwaaien te vermijden).

Een van de dahlia's heb ik vorige week uitgedaan om plaats te maken voor een boompje. ('k Was verbaasd door de omvang van dat bosje en door de dikte van de knollen.) 'k Heb ze in een houten kistje gelegd, gevoerd en afgedekt met dunne repen dik karton. Dat staat nu in onze veranda, tegen de binnenmuur aan. De veranda is niet vorstvrij, maar als het echt zwaar gaat vriezen kan het kistje wel even de slaapkamer in (onze enige niet-verwarmde ruimte). Of misschien in de kruipkelder.

Ik vermoed dat vooral de combinatie nat+kou de dooddoener is.
dinsdag 5 januari 2016 - 00:03
Dunya

Dunya

Misschien zal het voor ons niet echt nodig zijn dit jaar om de bollen uit de grond te halen.
Maar ik zie dat er in Noord-Holland al sneeuw ellende is. Dus niet te vroeg victorie blazen.
dinsdag 5 januari 2016 - 08:20
Boerke

Boerke

@ Leerling: Als ze te groot worden kun je die gemakkelijk splitsen.
woensdag 6 januari 2016 - 10:17
Johnnieboy

Johnnieboy

Bedankt voor de reactie. Ik heb ze voor de zekerheid toch uit de grond gehaald en in kartonnen dozen met turfstrooisel gelegd. Nu maar afwachten.
donderdag 7 januari 2016 - 18:50
leerling

Leerling

@Boerke
Dat was ik ook aan het denken. Die ene bos kunnen er gemakkelijk drie worden.
Misschien moet ik de andere er toch ook maar uithalen, zodat ik die ook kan splitsen.
vrijdag 8 januari 2016 - 22:48
Boerke

Boerke

Volgens mij is het beste dat je ze splitst voor je ze plant. Dan zie je reeds de scheuten komen. Ik stak ze met de spa door zodanig dat ik bij elk deel toch een vijf-tal scheuten had. Je gaat het eerste jaar een kleinere plant hebben maar die groeit wel snel bij. Maar de bloemen zelf blijven mooi.
zaterdag 9 januari 2016 - 09:34
leerling

Leerling

@Boerke
Bedankt voor de tip.
Als je ze met de spade doorsteekt, beschadig je dan niet een deel van de knollen?
zaterdag 9 januari 2016 - 13:46
Boerke

Boerke

Ja, maar ik heb daar nooit hinder van ondervonden. Anderen misschien wel?
zondag 10 januari 2016 - 09:50
deHaan

DeHaan

Leerling,
je beschadigt inderdaad wat knollen, die knip je gewoon weg.
zondag 10 januari 2016 - 16:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon