menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien van cyclamen

Ga naar meest recente reactie

KarelS

KarelS

heeft iemand ervaring met het zaaien van cyclamen ?? Duurt het lang tot je een plantje hebt dat gaat bloeien ??
zondag 18 oktober 2015 - 10:39
WiPe

WiPe

Als je het hebt over Cyclamen hederifolium en Cyclamen coum, kun je jezelf de moeite besparen. Als ze het goed doen, vind je ieder jaar in de winter volop zaailingen onder de moederplanten. Je hoeft die dus niet zelf te zaaien. Als je die zaailingen oppot heb je op twee tot drie jaar bloeiende planten.
zondag 18 oktober 2015 - 16:33
Tuinprins

Tuinprins

Als je toch zelf winterharde cyclamen wilt zaaien zie:

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=469.15


Beste resultaat met tamelijk vers zaad. Zaailingen geven na 3-4 jaar de eerste bloemen.

Maar zoals WiPe hierboven al zei, zaaien winterharde cyclamen zich ook goed uit. De zaden worden verspreid door mieren. Als je goed kijkt zie je op onderstaande foto 2 jarige zaailingen van Cyclamen hederifolium die groeien bij de stam van een beuk.


Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

zondag 18 oktober 2015 - 18:43
WiPe

WiPe

Ik heb dat verhaal van die verspreiding doom mieren ook al wel gelezen. I de praktijk vindt je zaailingen toch vooral vlak onder de moederplanten. Ik heb in de praktijk nog nooit zaailingen gevonden op een plek waar geen andere cyclamen stonden. Nooit pakweg een of twee meter verderop. Ik wil het niet ontkennen, maar kan het zeker niet bevestigen.
zondag 18 oktober 2015 - 20:06
KarelS

KarelS

Danke voor de informatie !!
zondag 18 oktober 2015 - 20:07
Tuinprins

Tuinprins

Aan het zaad van cyclamen zit een goedje dat er door de mieren vanaf wordt gehaald. Ze doen dit meestal in de buurt van de moederplant. Hetzelfde gebeurt bij het zaad van Trilliums. Zaailingen hiervan vind je ook altijd in de buurt van de moederplant.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 oktober 2015 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon