menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw op floxen

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Mijn floxen zitten ondertussen allemaal vol met meeldauw. Ik heb ze reeds gespoten met melk, maar dit heeft niet geholpen. Nu komt de winter eraan, zal de meeldauw dan vanzelf verdwijnen? Zouden de planten volgend weer vol zitten?
maandag 21 september 2015 - 12:52
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Knip gerust bij de grond af. Scheur hem volgend jaar en geef wat bemeste tuinaarde. Soms is het beter een goede resistente soort aan te schaffen. Het afval van de phlox in de groencontainer en niet op de composthoop. Veel plezier met tuinieren.
maandag 21 september 2015 - 13:02
stefantuin

Stefantuin

Beste,
Ik zou deze inderdaad kort snoeien.
Maar vaak gaat deze ook vanzelf weg.De kans is ook groot dat dit terug komt,spuit dit dus tegen schimmels in het voorjaar.

stefan
maandag 21 september 2015 - 18:15
satomi

Satomi

Houd dan ook in gedachte dat je niet moet spuiten met alleen maar melk; het moet een melkoplossing zijn. In het volgende artikel kan je er meer over lezen: http://www.grow-spray.nl/blog/archives/5-Echte-meeldauw-bestrijden-met-melk.html
dinsdag 22 september 2015 - 09:02
Henk33

Henk33

Kort snoeien wordt gezegd.
Moet je dat dan nu doen, ook als er nog bloemen aan zitten?
zaterdag 3 oktober 2015 - 12:38
Roeli

Roeli

Als er nog veel aanzitten , zou ik wachten.
Als het om een paar gaat, zet ze dan in een vaas.
Heb je er in huis nog een poos plezier van.
zaterdag 3 oktober 2015 - 14:19
Henk33

Henk33

Ik heb de floxen afgeknipt. De floxen zijn echter vergroeit met margrieten en op een andere plaats met zonnehoed en weer ergens anders met herfstasters. Ik krijg ze niet meer uit elkaar.
Is dit een probleem of kan ik het gewoon zo laten?
dinsdag 6 oktober 2015 - 20:25
BBaert

BBaert

als je de meeldauw ziet beginnen eens bestuiven met lavameel.
Is niet giftig en gaf goed resultaat op mijn Asters die daar elk jaar onder lijden.
Had dit gelezen op de site van Velt en met succes toegepast.
dinsdag 7 november 2017 - 10:42
Carib

Carib

Als alles zo vergroeid is, kan dat deels ook de meeldauw verklaren. Als ze minder hoeven te concurreren om voeding en vocht en meer lucht krijgen, dan zijn ze ook minder gevoelig. Dus in het voorjaar oprooien, alles uit elkaar halen (alle genoemde soorten wortelen niet diep, dus uit elkaar halen moet makkelijk lukken), jongste delen terugplanten in losgemaakte en met compost verrijkte grond en goed water geven.
Als dat niet helpt, de floxen vervangen door meer resistente soorten.
dinsdag 7 november 2017 - 16:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon