menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aronskelken in de tuin. Hoe onderhoud ik ze?

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Ik heb de taak op mij genomen om de tuin van mijn ouders te onderhouden. Maar daar staan natuurlijk ook planten in waarmee ik niet vertrouwd ben.
Een perk met daglelies en aronskelken was erg mooi in het begin van de zomer. Maar nu ze uitgebloeid zijn is het maar een rommelig boeltje.

De daglelies daarvan weet ik dat ik nu de bloemen mag uitknippen en voor het loof moet ik wachten tot na de winter.

Maar wat doe ik met de aronskelken? De bloemstengels die omvielen heb ik er al uitgeknipt. De bladeren die geel werden al weggehaald. Hoe moet het nu verder?
vrijdag 11 september 2015 - 11:19
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Dat kan je toch ook aan je ouders vragen. Hoe deden zij dat?
Bij mij staan die in potten in het filtermoeras van de vijver en die overwintering is heel anders dan die van planten in volle grond.
Leo
zaterdag 12 september 2015 - 22:18
Dunya

Dunya

Ik heb ook een aronskelk die zijn oren laat hangen. Mag ik die nu helemaal snoeien of zo laten staan. Ik kan het niet meer vragen want mijn moeder is overleden .
zondag 13 september 2015 - 15:40
Tuinman65

Tuinman65

Nu kort snoeien zou ik niet doen want dan gaat hij nog terug uitlopen en da's dan nutteloze energie die hij gebruikt.
Na de eerste vorst mag het wel en dan om te overwinteren afdekken met een flink pak bladeren.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor Lino.

Leo
zondag 13 september 2015 - 22:47
Dunya

Dunya

Ik had graag een stekje genomen omdat ik er maar één heb maar in deze toestand zal het ook niet lukken zeker om er een nieuwe uit te kweken?
maandag 14 september 2015 - 14:19
c j de k

C j de k

Hoi Dunya
Aronskelken stekken wordt niets , het is een knol .
Dus beter in het voorjaar de knol bloot leggen en een stuk met een of twee uitlopers afsnijden.
Daarna alles eerst goed laten drogen knol weer afdekken met grond en het afgesneden stuk beter eerst in een pot doen tot het goed uitgelopen is.
Suc6
C j de k
maandag 14 september 2015 - 19:35
Dunya

Dunya

Bedankt voor het goede advies. Ik moet nog veel leren.
maandag 14 september 2015 - 20:12
zourky

Zourky

Aronskelken vind ik één van de gemakkelijkste planten voor verzorging , hier bij ons staat voor het ogenblik nog één bloem en de andere planten zijn nog volledig groen , een paar maal per jaar strooi
ik er van die gedroogde koekorrels ze staan hier in volle grond winter en zomer, verder in de winter nog voor het vriest want éénmaal gevroren wordt het een platte brei.Ik snijd alles af 6 a 8 cm
boven de grond een dikke laag turf ,een grote deksel of noppenfolie en paar stenen er op voor de wind . Na de winter dat kan al heel vroeg zijn, alles er af mochten ze terug nachtvorst geven ligt er nog altijd de turf . Jonge planten komen er genoeg aan meer dan genoeg.
Het zelfde doe ik met Agapantus witte en blauw ook deze groeien beter in volle grond en worden stevigere planten.

Groetjes Richard
woensdag 16 september 2015 - 08:29
Dunya

Dunya

Zourky ik zie ook bij vrienden dat de Agapantus in volle grond staat maar die zijn ook niet echt
winterhard.
Ik heb er tweein potten die al tamelijk groot zijn en die haalde mijn moeder iedere winter binnen.
Ik heb al overwogen om ze in volle grond te planten. Het is kleigrond.

Bedankt voor het advies voor de Aronskelk. Ik zou er graag wat meer planten. Ook in andere kleuren dan wit.
woensdag 16 september 2015 - 09:35
zourky

Zourky

De Agapantus snijd ik ook gewoon af voor het vriest anders lijkt het of de plant is rot , turf er over een goei laag en dan noppenfolie , ook gewicht aan de zijkant tegen de wind en zo blijft alles droog
Aronskelk hebben wij enkel in het wit van de andere kleuren weet ik niets volgens dat ik ze al gezien heb in bloemen winkels zijn het precies toch andere planten.

Groetjes Richard
woensdag 16 september 2015 - 10:33
Dunya

Dunya

Er zijn oranje aronskelken en dan heb je er een die nu bloeit met precies een lange rode bloem.
Die hebben waarschijnlijk wel een andere naam.
donderdag 17 september 2015 - 08:46
Lino

Lino

aronskelk:
Alles laten liggen als winterdek (slordig)
ofwel
alles afknippen en zelf een winterdek aanbrengen (netjes).
Dat zijn dus de 2 keuzes die ik heb?

OK. Misschien kies ik dan toch voor het eerste.


Dat kan je toch ook aan je ouders vragen. Hoe deden zij dat?
zou ik het hier vragen als dát kon? Het is ook voor hen een nieuwe tuin, zij weten er niets van.
donderdag 17 september 2015 - 09:18
knp

Knp

Ik heb ook een aronskelk staan in de volle grond en ik plaats in de winter na het afsnijden van de bladeren een bescherming tegen de wind en leg daarin zakken met afgevallen bladeren van de bomen op de plant als bescherming tegen de vorst. Dat scheelt heel wat werk in het voorjaar plus het ziet er ook proper uit.
woensdag 8 juli 2020 - 08:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon