menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker gezocht: wintergroen + voor zonnige plaats maar dikwijls wordt het daar zeer nat

WaTCO

Tekst aangepast

WaTCO

In heb in het voorjaar een 15 m² voorzien van bodembedekker Pachysandra terminalis.
De standplaats is zonnig maar als het een periode heftig regent is de zandgrond daar toch zeer nat.
Gevolg : de Pachysandra rot hier en daar weg.

Kent er onder jullie, plantenexperts, iemand een wintergroene bodembedekker die enerzijds veel zon kan verdragen maar ook nu en dan veel water. Moet wel geen moerasplant zijn

Ik heb trouwens zelfde probleem met Lavandula angustifolia 'Dwarf Blue' . Deze rot hier en daar ook weg.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Wel geen drainage voorstellen Is nochtans zandgrond maar ik vrees dat rond het huis de grond daar door de graafmachines te veel is aangedrukt. Nochtans heb ik alles omgespit bij het planten.....

Filip
maandag 7 september 2015 - 09:38
pplakke

Pplakke

de sterkste die er is zal klimop zijn.
dinsdag 8 september 2015 - 05:14
Tuinprins

Tuinprins

Weet je zeker dat die Pachysandra wegrot?

In Pachysandra komt de laatste jaren een schimmelziekte voor waarbij planten bruin worden en afsterven (de schimmelziekte schijnt een vorm van phytophtora te zijn). Planten op natte grond hebben er eerder last van dan planten op goed drainerende grond.

Zonder de drainage te verbeteren lijkt het mij moeilijk om de planten aan de gang te houden. Je zegt dat je alles hebt omgespit maar hoe diep was dat? Verdichting van de grond door zware machines kan alleen verholpen worden door de grond diep om te zetten. En met diep bedoel ik minimaal 75 tot 100 centimeter.

Wat je nu eventueel zou kunnen doen is met een grondboor diepe gaten maken en deze gaten vullen met fijn grind.

Heb ik toch drainage voorgesteld



Gegroet, de tuinprins
dinsdag 8 september 2015 - 07:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon