menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia vermoord (ik ben woedend)

Ga naar meest recente reactie

Baileysker

Baileysker

Vandaag heb ik ontdekt dat iemand mijn klimhortensia gesnoeid heeft aan zijne kant van de tuin.
Hiermee wil ik zeggen dat men ook alle takken die net door de schutting groeiden en terugkeren naar mijn tuin ook hebben doorgesneden. Wil dus zeggen dat de hortensia aan mijn kant aan het afsterven is.
Dat ze snoeien okee, maar achter die schutting staat de scheidingsdraad en tot daar mag ze komen.
Zie foto's, zal duidelijker zijn.

Ga er straks naartoe, en es een klapke doen.
Dat mogen ze toch niet doen?

Bloemen & Planten

zondag 6 september 2015 - 15:17
Baileysker

Baileysker

Zo ziet de voorkant er uit, de rechtse bovenhoek is al volledig afgestorven, en ertussen zitten ook al bruine takken.
Heb deze al 10 jaar, en zo content en trots op mijne mooie plant.
Ik vrees dat deze nu helemaal gaat loskomen, omdat alle takken zijn doorgesneden.
Kan ik hier nog iets aan doen om hem te redden, kan deze er volledig afvallen?

Bloemen & Planten

zondag 6 september 2015 - 15:19
charlotje

Charlotje

Gecondoleerd!!! Onze postbode heeft deze week mijn prachtige witte klimroos aangereden en heeft daarbij veel schade aan de plant veroorzaakt. Maar.....eigenlijk is het onze eigen schuld, want als we onze lievelingen gewoon 'binnensheks' houden, dan is er niets aan de hand, maar we laten ze zo graag groeien en dan lopen we dit soort risico's. Het had netjes geweest als uw buren u eerst even gevraagd hadden om ze in te binden of desnoods zelf te snoeien.
zondag 6 september 2015 - 15:33
Roeli

Roeli

Als de rechterkant de kant van de buren is , dan zie ik dat ze dat heel netjes schoon houden.
Ik kan me dus voorstellen dat ze zich ergeren aan een wilde takkenmassa die door het hek komt.
Maar , volgens mij , mogen ze zelf niet zo maar gaan knippen. Dat mag , tenminste, niet met takken van een boom.
Hoe dan ook, je zult toch zelf moeten zorgen dat jouw planten in hun eigen tuin blijven.
Overleven doet de plant het vast wel,maar je zult hem volgend jaar wel in model moeten knippen.
zondag 6 september 2015 - 16:05
Baileysker

Baileysker

Uit hun tuin, okee, maar tot aan die draad is het MIJN TUIN. Dat is zo'n 20 cm voorbij de schutting dus.
In het begin dat ze hier woonden heb ik hun gevraagd of de Hortensia hun stoorde.
En toen zeiden ze van helemaal niet, want we houden zelf van planten.

"Een wilde takkenmassa", een klimhortensia is een prachtige plant.
En dan moeten ze langs hunne kant maar zelf een schutting zetten.
zondag 6 september 2015 - 16:16
Baileysker

Baileysker

Zou het toegestaan zijn om op mijn schutting aan de achterkant een melding te schrijven?
Zoiets als "Gelieve Mijn hortensia niet meer te snoeien voorbij de grens" (in grote letters met alcoholstift)
zondag 6 september 2015 - 16:19
zuurtje

Zuurtje

Wat zou je er van zeggen om het even mondeling toe te lichten? Je bent nu zo boos, wacht er even mee.
zondag 6 september 2015 - 16:24
LT

LT

Even berusten...Diep adem halen...Vraag hun op de koffie en praat het uit.
Zal beslist een "oplossing" komen.
zondag 6 september 2015 - 17:04
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dit zal vast niet de bedoeling zijn geweest. Ik denk dat ze ook zullen schrikken van dit resultaat.
zondag 6 september 2015 - 18:39
Baileysker

Baileysker

Inderdaad, ben ermee gaan praten, en het is niet de buurvrouw haar schuld.
Ze is een tijdje in het ziekenhuis geweest en iemand anders heeft om goed te doen alles komen snoeien.
Zonder dat zij er van wist.

Ik hoop dat hij nu niet verder kapot gaat.
Ze gaat me wel een nieuwe kopen mocht het zo zijn, maar ja, een nieuwe is piepklein en kan ik weer 10 jaar wachten eer hij zo groot zal zijn.
zondag 6 september 2015 - 18:48
zuurtje

Zuurtje

Kijk eens aan! Nobele buren, waar vind je dat nog?
zondag 6 september 2015 - 18:56
Roeli

Roeli

Goed, het is nu uitgesproken, zij heeft haar goede wil getoond, dus ga nu niet mekkeren over...klein..
De plant overleeft het vast wel. Fatsoeneer hem , breng hem weer in model en wacht gewoon het voorjaar af. Ik weet het , dat duurt nog lang , maar hij is straks toch uitgebloeid. Wees blij dat het niet in het voorjaar is gebeurd.
Buurvrouw vindt het vast ook heel vervelend.

groetjes Roeli
zondag 6 september 2015 - 19:00
charlotje

Charlotje

Vergeven en over tot de orde van de dag....t'is jammer, maar het zij zo!
Sterkte!!!
zondag 6 september 2015 - 19:08
Tuinprins

Tuinprins

Een klimhortensia kun je niet vermoorden! Zelfs als je die bij de grond afknipt schiet die weer uit. Ik zou de dode takken verwijderen want dat toont wat somber. Volgend jaar schieten de gesnoeide takken zeer sterk uit en is de schutting binnen no time weer bedekt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 6 september 2015 - 20:41
Tuinprins

Tuinprins

Een klimhortensia kun je niet vermoorden! Zelfs als je die bij de grond afknipt schiet die weer uit. Ik zou de dode takken verwijderen want dat toont wat somber. Volgend jaar schieten de gesnoeide takken zeer sterk uit en is de schutting binnen no time weer bedekt.


Gegroet, de tuinprins
zondag 6 september 2015 - 20:42
Yvonne B

Yvonne B

Mijn vader heeft eens drastisch de klimop van de achterburen gesnoeid. Er vielen takken terug de tuin in en de achterbuurman begreep eruit dat hij de klimop weg moest doen. We hebben er nooit over gesproken, maar ik was wel boos op mijn vader.
Blijkbaar heeft hij daarna een bamboe geplant in zo'n open grindblok.
Dit jaar kwamen er allemaal scheuten door onze pas nieuw aangelegde tuin. Ik sprak het antwoordapparaat in en hij belde me terug dat hij de bamboe eruit ging halen.
Aan de schutting met elkaar gepraat. Maar goed ook, want er waren nog veel meer scheuten onderweg en zo zag hij het zelf ook.
Een viertal kregen we niet weg, maar we hebben er nu onkruidverdelger in laten lopen. Even afwachten, anders moeten we een grindstrook weghalen en alles eronder uitgraven. Veel werk en niet het leukste.
Ik haal de achterbuurman een niet woekerende bamboe. Zo'n heb ik nu zelf ook. Dan heeft hij toch wat voor de moeite...
Ik was eerst ook heel kwaad, maar heb drie dagen gewacht met bellen. Maar goed ook...
Groetjes,
Yvonne
zondag 6 september 2015 - 20:53
krissie

Krissie

wij hebben ook een klimhortensia staan tegen zo een houten schutsel op de scheiding met de buren .
Elk jaar knip ik die terug ,en de afspraak met de buren is dat als er een tak door het schutsel steekt hij die mag snoeien .
Langs zijn kant heeft hij coniferen staan ( te dicht tegen de scheiding ) en als hij die een snoeibeurt geeft valt daarvan veel in onze tuin , dat ruim ik dan ook zonder morren op .
Nu snoei ik mijn klimhortensia elk jaar flink terug ( bijna tot tegen het schutsel ) er gaat meer af dan dat er blijft staan .
Die kunnen daar heel goed tegen , elk jaar jonge nieuwe takken vol bloemen .
Als uw hortensia daar 10 jaar staat zonder snoeien en ook niet langs de kant van de buren dan kan ik me wel inbeelden dat die takken langs de buren verder dan de scheidingsdraad kwamen .
Die dikke tak die is geknipt is niet van een klein kort takje van 20 cm .
Kan je eigenlijk wel zien hoe ver die takken door het schutsel komen en hoe kan je er nog aan om te beletten dat ze dat niet te ver doen en om ze langs de buren te snoeien .
Als de draad de scheiding is dan is die 20 cm van jou ,wat staat daar voor groen ? hoe hou je dat proper ?Kan je daar aan want daar kijken de buren ook tegen aan .
zondag 6 september 2015 - 21:20
Yvonne B

Yvonne B

Krissie, Bij ons staat er precies op de grens een schutting van de achterburen en op de grens met beide buren staat er ook eentje. Een buur heeft een prachtige tuin, met bomen en struiken en planten... Maar we krijgen er heel veel bladeren door in de herfst en de brulkikker zorgt ervoor dat we soms niet meer kunnen slapen. Onze struik is groter geworden dan 19 jaar geleden op het kaartje stond en we hebben hem te dicht in de hoek bij de schuttingen geplaatst. Er valt flink wat bloesem vanaf en vruchten en daarna bladeren. De takken komen bij de buren en achterburen over de schutting. Ze geven er niks om en snoeien weg wat te ver overhangt.
En nu hebben we last van de bamboescheuten van de achterbuurman. Dat is hopelijk ook snel opgelost.
Een in de hoek aangrenzende achterbuur heeft met zijn groen geverfd hok, waaronder wat zink en aluminium stroken zitten, niet echt gezorgd voor een mooie aanblik voor ons. Daar kunnen we niks mee. Verven of zo. We laten er maar groot gras voor groeien.
En de andere buren wonen er al vijf jaar niet en stallen alles in hun tuin in afwachting van...
Tja, zo gaat dat bij ons in ons dorpje. Je moet soms tot tien tellen. Verdraagzaam zijn. Meestal doen mensen niet iets met opzet. (En anders kun je nog naar de Rijdende Rechter.
De buren van Baileysker kunnen tegen het scheid ook een schutting zetten. Maar ze mogen alleen afknippen wat door de draad steekt. Zo te lezen had de buurvrouw inderdaad geen problemen met de klimhortensia. Anders had ze vast al een schutting geplaatst.

zondag 6 september 2015 - 21:45
Baileysker

Baileysker

Krissie,

Dat groen dat te zien is tussen de draad en de schutting is klimop.
Is niet van ons, (dus niet van mij en de buur achter mij),maar komt van de buur naast ons.
Ik haal daar zoveel mogelijk van weg, maar klimop woekert nogal.
zondag 6 september 2015 - 22:18
krissie

Krissie

ik dacht te zien dat het klimop was , maar als het van de buren is kan je hen dan niet vragen om
het te verwijderen vermits het op uwe grond staat ?
En dat klimop moeilijk in te tomen is daar kan ik van mee spreken , het groeit enorm jaarlijks en elk takje dat de grond raakt maakt wortels .
Wat betreft uw klimhortensia , is het niet mogelijk dat ge uw schutting dicht maakt door er nog een plank tegen aan te maken zodat er niets meer kan doorgroeien .
zondag 6 september 2015 - 23:00
Baileysker

Baileysker

Nee, die buren zullen dat niet doen, die laten alles groeien, moet elke week zelf mijne toer doen om te verwijderen waar ik aan kan.

De schutting dichtmaken hoeft niet, en zou moeilijk zijn, of ik moet de hortensia eerst volledig verwijderen.
De buurvrouw vind de hortensia mooi, zit er niet mee in dat het er door groeid.
maandag 7 september 2015 - 05:13
krissie

Krissie

je zou de schutting kunnen dicht maken langs de buren hun kant als je daarvoor langs hun mag komen .
Maar als de buurvrouw geen probleem heeft dat er takken doorgroeien is het oké he !
Heb je wel pech dat ze hulp heeft gekregen , al zal die persoon dat wel met de beste bedoelingen hebben gedaan .
Ze weten het nu ook voor de volgende jaren .
maandag 7 september 2015 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon