menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agastache

Ga naar meest recente reactie

rp

Rp

Vorig jaar agastache geplant, goed gegroeid en lange bloei.

Nu zijn deze planten nog maar 30 cm hoog,
hoe is het bij anderen die ook deze plant in hun tuin hebben?
maandag 29 juni 2015 - 11:13
Marei

Marei

De ene Agastache is de andere niet.......over welke heb je 't?
maandag 29 juni 2015 - 11:18
rp

Rp

het betreft:
agastache foeniculum blue fortune
maandag 29 juni 2015 - 14:08
Marei

Marei

Dan heb je vast niet veel aan mij, want hier doet die het ook niet zo geweldig......van de vijf planten heb ik er nu nog drie over en die zijn op 't moment niet veel hoger dan ca. 40 cm.; hebben al wel knoppen. Deze plant wordt hier nooit veel groter dan ca. 60 cm, terwijl de 'Blackadder' nu al zeker een meter hoog en een volle plant is die bijna bloeit.
Je begrijpt 't: ik ben meer gecharmeerd van de 'Blackadder' dan van de 'Blue Fortune'. Deze laatste stelt mij ook regelmatig teleur......!
Je zou dus de Blackadder eens kunnen proberen, misschien heb je dezelfde ervaring.

Groetjes, Marei.
maandag 29 juni 2015 - 17:29
Wewe

Wewe

Hallo,

Ik heb wel de Blue Fortune.
Ik heb de indruk dat die zeer afzien van de winter, ook al heeft het bijna niet gevroren.
Ofwel putten die planten zichzelf volledig uit. Ik ben ze ieder jaar ook bijna allemaal kwijt.
Het is dan ook veel beter om ze opnieuw uit te zaaien of om op de nakomertjes te wachten, want in mijn kleigrond zaait die heel goed uit. Ik verspeen ze dan op de juiste plaats. Het is nu begin juli en ze beginnen te bloeien. Nu nog bescheiden, maar straks in volle glorie! Niet slecht voor zaailingen.

Veel succes.
Werner
maandag 6 juli 2015 - 23:18
Tuinprins

Tuinprins

De echte Agastache 'Blue Fortune' is steriel en kan zich dus niet uitzaaien. Is alleen via stekken te vermeerderen. Als jouw 'Blue Fortune' zaad aanzet dan is het dus geen echte 'Blue Fortune'.

Agastache heeft een hekel aan vocht in de winter. Ze vallen dan vaak weg. Verder is de eerste groei zeer geliefd bij slakken. Als je veel last hebt van slakken kan dit funest zijn voor een jonge Agastache.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 7 juli 2015 - 05:45
Wewe

Wewe

Bedankt, weeral iets bijgeleerd. Ik heb wel Blue Fortune gekocht, of dat heeft men mij toch wijs gemaakt, maar ik weet niet welke soort ik vroeger had. Het kunnen dus nog steeds zaailingen van die soort zijn. Tot nu toe merk ik weinig verschil tussen gezaaid en gekocht. Maar de bloemen komen nu open, ik zal het snel weten ...
vrijdag 10 juli 2015 - 17:00
Kolibri70

Kolibri70

Ik heb ook veel Agastaches in de tuin. Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat slakken ze heel graag lusten, vooral als ze in de lente nét een beetje uit de grond komen, worden ze meteen afgeknaagd. Helaas dan dus strooien tegen slakken.

Dacht altijd dat de planten gewoon niet meer opkwamen, maar ze kregen de kans niet.

Als de planten zo'n 10 cm groot zijn, blijven de slakken er vanaf.

De planten zaaien bij mij nooit.

Succes met je nieuwe Blue Fortunes. Hopelijk heb je er lang plezier van!


zaterdag 11 juli 2015 - 14:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon