menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Balkonbakken

Ga naar meest recente reactie

aronv

Aronv

Ik heb in mijn achtertuin aan de muur twee plastic balkonbakken hangen.
Zodra de zon goed schijnt word de muur heet en zijn de planten snel door hun water heen. Violen houden het van de winter tot het voorjaar uit. Petunia's daarna nog even, maar dan toch ben ik toch s zomers op een keer net te laat en is het bijna allemaal verdroogd.
Komt ook mede doordat de potgrond veel vocht op neemt, maar wanneer het echt droog is geworden niet meer, dan loopt je plantenwater er aan de onderkant uit.
Dit jaar had ik geen zin meer om er iets in te doen omdat het vaak geen duurzame keus bleek. Er staan nu in één bak wat vingerhoedskruidjes(ze zijn klein gebleven), ze bloeien, maar zien toch een beetje geliger dan zou moeten.
Dat had zich nou eenmaal toevallig in die bak uitgezaaid.
Mijn verwachting is dat ze bij warm weer het loodje leggen nog voor ze uitgebloeid zijn. De andere bak had ik uit de zon gehaald om mijn peterselie te sparen.
Eigenlijk wil ik leuke zomerbloeiers erin hebben, is dat mogelijk?
Zoja welke soorten?
Overigens hoef ik geen (franse)geraniums die vind ik echt lelijk.
woensdag 10 juni 2015 - 17:39
RdB

RdB

Jammer, want dat zijn de ge-eigende planten hiervoor. Dus dan maar gelijk iets heel anders: Epiphyllum? Sedums? Saxifraga? Je kunt er een heel rotstuintje van maken.

Je hebt talloze mogelijkheden mits je maar in de echt droogte resistente planten zoekt.

Ruud
woensdag 10 juni 2015 - 22:03
Roeli

Roeli

Dat gebeurt inderdaad. Mijn oplossing is....
de plantjes in hun potjes laten staan en nog een extra potje ( ik gebruik kwarkbakjes ) er om heen.Dan kan je ze genoeg water geven , ook in de onderbakjes. Als het een tijd achter elkaar regent haal je die onderbakjes er even uit.
Ik heb op het ogenblik al mijn pot- kuipplanten op een onderschotel staan. Door die harde wind drogen ze zo snel uit, daar kan je niet tegen gieten. Nu giet ik ook water in de onderschotels en hebben ze in elk geval voor 24 uur genoeg.
groetjes Roeli
woensdag 10 juni 2015 - 22:42
aronv

Aronv

Haha was dat nou als grapje bedoeld? Ik zocht epiphyllum en kreeg allemaal kerstcactussen te zien.
Saxifraga ken ik wel, maar is denk ik weinig overtuigend om van een afstandje te zien. het is zo een klein plantje.
De hemelsleutel vind ik wel mooi. Zou die dan net als de vingerhoedskruid een beetje klein blijven?
Ze mogen niet al te veel gaan hangen.
Ik weet dat het eigenlijk een vaste plant is voor de volle grond maar ik wil best een beetje experimenteren. De andere sedums zijn mij denk ik wat te pietepeuterig.
Zou de gewone potgrond goed zijn voor dat soort vetplanten/rotsplanten? Er zit nu echt nul komma nul zand of kalk in.

Bedankt voor de reactie roelie, goede tip, maar ik heb toch niet zoveel zin om alle aarde eruit te moeten gooien.
woensdag 10 juni 2015 - 23:49
aronv

Aronv

Ik ben al iets op het spoor.... denk ik.
Ik las wat over gazania. Volgens mij is dat plantje wel goed verkrijgbaar hier in nederland. Het komt van oorsprong uit Afrika, dus gewend aan hitte, houd van de volle zon en kan goed tegen droogte. Het houd van een zandige bodem, oke dan meng ik een paar handen zand door mijn potgrond.
Heeft dat kans van slagen?
Het is wel een minder duurzame oplossing maar de bloemen zijn wel meer spectaculair dan die van de hemelsleutel.
donderdag 11 juni 2015 - 00:16
Tuinprins

Tuinprins

Heeft zeker kans van slagen.

Nog een mogelijkheid zijn Portulaca soorten. Goed bestand tegen hitte en droogte.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 juni 2015 - 06:12
RdB

RdB

Kerstcactus = Schlumbergera. Dus gewoon wat beter kijken, Epiphyllum is toch echt anders.
Saxifraga: keuze uit 440 soorten en een stuk of duizend cultivars.

Ruud
donderdag 11 juni 2015 - 10:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon