menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus kousa voeding

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

Ik heb een tweetal maanden een cornus kousa geplant. Destijds was hij kaal maar nu heeft ie overal blaadjes. Wel geen bloemen
Hij is een meter hoog en vele takken.

Nu, de bladeren zijn totaal niet groen. Eerder rossig van kleur en "hangen" naar mijn mening.
Ik vroeg me af of ze speciale voeding nodig hebben. Ik heb nu wat koemestkorrel opgelost in water en de plant bewaterd daarmee. Iets anders nog dat ik kan doen.

Ik wil die supergraag in de tuin en hoop echt dat ie tegoei aan de gang gaat. Hij staat in de zon 's ochtends en 's middags maar tegen de late avond valt ie in de schaduw.
Grond is eerder leem/klei
dinsdag 2 juni 2015 - 17:58
hanninkj

Hanninkj

Een Cornus kousa wil nog wel eens last hebben van te weinig water. Ik heb dit ook ervaren en na goed bewateren is het goed gekomen.

Ton
dinsdag 2 juni 2015 - 20:44
pthomass

Pthomass

Hij is thans bedekt met schors en de grond eronder is goed vochtig. Tenzij zij oorspronkelijke potgrond sneller uitdroogt
dinsdag 2 juni 2015 - 20:54
RdB

RdB

Zo kort na het planten de plant niet gaan opjagen met mest. Laat hem eerst rustig wortelen, tegelijk vind de plant ruim voldoende mineralen,

Ruud
dinsdag 2 juni 2015 - 21:46
Tuinprins

Tuinprins

Dat hangen van die bladeren bij Cornus kousa is redelijk normaal, is een beetje eigen aan de plant. Ieder jaar komen daar op de tuinfora wel vragen over van ongeruste tuiniers die denken dat hun Cornus kousa iets onder de leden heeft. Dat het jonge schot een wat roodachtige kleur heeft is ook normaal voor de plant.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 juni 2015 - 21:50
pthomass

Pthomass

Ah, ok...

Ik heb het huis 8 jaar geleden gekocht en sinds vorig jaar de tuin beginnen aanleggen na zware verbouwingen. Is nu dit voorjaar de eerste keer dat ik planten plant...

Heb een meerkleurige vlinderstruik (die zich ook aan't zetten is)
Twee rode en een groene japanse esdoorn met zeer fijne bladeren
Ginkgo Biloba (uitgegraven uit andere tuin, is 3 meter hoog)
Geitebaard
Papiermoerbei

In pot heb ik dan nog een albizia die ik eerst wil laten aansterken voordat hij de grond in gaat (volgend jaar).
Verder heb ik wat varens in potjes staan en nog wat andere planten en klimplanten.

Momenteel nog niet zoveel, maar ik wil gaandeweg de tuin meer vorm geven.

Tuin is omheind door haagbeuk. En die is super aan't groeien (vorig jaar in november gezet)
woensdag 3 juni 2015 - 07:44
ThomasZ

ThomasZ

Ik heb vorig jaar ook een Kousa geplant, het blad is in vergelijking met de andere planten in mijn tuin vrij laat uitgelopen en staat er nu vrij zielig bij. Sommige blaadjes beginnen te verschrompelen, groei is er niet te bespeuren en de bracteeën lijken niet wit te willen worden.

Zou hij nog steeds extra water nodig hebben, ik wist niet dat dit zo'n watergevoelige plant was?
woensdag 3 juni 2015 - 10:08
WiPe

WiPe

Ik zou jou eerder aanraden om te plantdiepte te controleren.
woensdag 3 juni 2015 - 11:26
ThomasZ

ThomasZ

Ik heb de plantdiepte net even gecontroleerd. Ik denk dat hij min of meer correct staat, veel durfde ik niet weghalen gezien ik al vrij snel fijne wortels tegenkwam. Plantdiepte tot op de centimeter inschatten vind ik niet al te makkelijk.
woensdag 3 juni 2015 - 15:58
Tuinprins

Tuinprins

@ ThomasZ:

Cornus kousa is geen watergevoelige plant, in ieder geval niet in die mate dat je er iedere dag met de gieter na toe moet.

Dat de blaadjes gaan verschrompelen verontrust mij enigzins daar dit kan wijzen op een of ander schimmelziekte (o.a. anthracnose). Het kan echter ook zijn dat de plant moeite heeft met de overgang van kwekerij naar jouw tuin. Het weer is de afgelopen weken ook niet echt gunstig geweest (schraal weer).

-- stond die Cornus in pot of is het een exemplaar uit de volle grond?
-- is het een geënte soort of een zaailing?


Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 juni 2015 - 17:44
ThomasZ

ThomasZ

@Tuinprins

- Stond in een pot
- Het is een gecultiveerde versie, op de stam kan ik geen entplaats bespeuren.
woensdag 3 juni 2015 - 19:50
hanninkj

Hanninkj

Dit lijkt op te weinig water. In de tuin is het nu veel droger dan je denkt en als je daar een plant zo in hebt gezet kan het wel eens zijn dat het water in de kluit op is. Heb je wel eerst de kluit nat gemaakt.

Ton
woensdag 3 juni 2015 - 21:28
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben er vanuit gegaan dat ThomasZ de plant normaal water heeft gegeven. Als hij dit niet heeft gedaan dan zou het watertekort kunnen zijn. Ik weet niet waar ThomasZ woont maar hier in Midden Brabant (NL) waren zowel april als mei te droog. Dit betekent dat recent geplanten bomen en struiken extra water moeten krijgen. Wel oppassen dat je de plant niet gaat verzuipen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 4 juni 2015 - 05:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon