menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help Schizophragma Moonlight

Ga naar meest recente reactie

WillemGG

WillemGG

Hallo iedereen,

Afgelopen jaar een Schizophragma hydrangeoides geplant aan de noord-oost zijde van het huis. Sinds 2 weken begint de bovenkant slap te hangen (geen gele bladeren / blad valt er niet af) terwijl de onderkant mooi blijft en er zelfs wat nieuw blad bijkomt. Weten jullie wat er aan de hand is?

Willem

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2015 - 12:45
satomi

Satomi

De grond ziet er wel erg droog uit...heb je de afgelopen tijd wel water gegeven?
dinsdag 2 juni 2015 - 13:02
zuurtje

Zuurtje

krammetje door zijn takje?
dinsdag 2 juni 2015 - 13:16
WillemGG

WillemGG

@satomi
Gisteren een volle emmer water gegeven maar na 24 uur nog geen verandering. Duurt het herstel (na uitdroging) langer? Wanneer zou je verbetering moeten zien.
dinsdag 2 juni 2015 - 14:26
jdcoster

Jdcoster

Bij mij is er ook een plant van twee meter hoog, die het verleden jaar perfect deed, in een week tijd volledig afgestorven. Het lijkt wel op de verwelkingsziekte die de bepaalde Clematissen en Acers teistert.
dinsdag 2 juni 2015 - 14:27
sophora

Sophora

Ik zou dat verslenste stuk afknippen.
Het is zo een smalle muur om deze plant te zetten. Hij wordt enorm breed na enkele jaren.
dinsdag 2 juni 2015 - 19:07
WillemGG

WillemGG

@jdcoster
U heeft gelijk. Als ik zo enkele afbeeldingen op Google bekijk is dit Verticillium / Verwelkingsziekte. Wat kan hier tegen doen? De slechte delen snoeien maakt weinig uit gezien het vanuit de wortels komt? Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen.
dinsdag 2 juni 2015 - 20:19
WillemGG

WillemGG

@sophora
Ik heb hem net gesnoeid, ik ben bang dat het al te laat is. Het was de bedoeling dat de Schizophragma over alle muurdelen zou komen die je op onderstaande foto ziet

Bloemen & Planten

dinsdag 2 juni 2015 - 20:24
Tuinprins

Tuinprins

Tegen verwelkingsziekte is niets te doen, er is geen middel dat een zieke plant kan genezen.

Deze ziekte is niet te voorkomen. Sommige plantensoorten zijn gevoeliger voor verwelkingsziekte dan anderen. Tamelijk gevoelig zijn grootbloemige clematissen, Japanse esdoorns, Cotinus en Cercis.

Blijft de vraag of het hier echt om verwelkingsziekte gaat. Symptomen wijzen daar wel op maar dat is natuurlijk nog geen bewijs. Ik weet niet of Schizophragma überhaupt gevoelig is voor verwelkingsziekte.


Gegroet, de tuinprins

dinsdag 2 juni 2015 - 22:21
sophora

Sophora

Ja dat kan als je hem tijdig bij snoeit. Anders zit je in het donker!!!

Ik denk niet dat Schizofragma gevoelig is voor verwelkingsziekte. Misschien is het plantgat niet groot genoeg.
dinsdag 2 juni 2015 - 22:24
WillemGG

WillemGG

@Tuinprins
Bedankt voor je reactie. Ik las dat (klim)heesters ook gevoelig kunnen zijn voor verwelkingsziekte. Ik vermoed toch dat dit het is. De schizophragma vernietigen, aarde volledig weghalen, Sporgon gebruiken om resterende schimmels te doden en een nieuwe plaatsen?
dinsdag 2 juni 2015 - 22:39
WillemGG

WillemGG

@sophora
De rest van de straat heeft een soortgelijke constructie. Daar groeien de rozenstruiken en klimop als kool.. ;-(
dinsdag 2 juni 2015 - 22:43
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou nu gewoon afwachten wat de plant gaat doen. Normaal water geven en de plant zeker niet verzuipen.

Verwelkingsziekte is een schimmelziekte die een aantal jaren in de grond blijft zitten. Mocht de plant doodgaan dan de grond verwijderen en opvullen met 'onbesmette' grond. Ik zou dan niet opnieuw een Schizophragma planten. Over het gebruik van Sporgon ben ik sceptisch qua effectiviteit bij een BESTAANDE aantasting, preventief zou het effect kunnen hebben.

Maar zoals eerder gezegd: het is niet 100% zeker dat het hier om verwelkingsziekte/verticillium gaat.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 3 juni 2015 - 06:03
WillemGG

WillemGG

@Tuinprins
Bedankt!
woensdag 3 juni 2015 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon