menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Avocado Clerodendrum Trichotomum

Ga naar meest recente reactie

Sepalcure

Sepalcure

Ik heb hier een aantal foto's van een Avocado en een Clero.

De Avocado staat bij ons binnen in de wintertuin en vertoont al een tijdje die bruine rand rond het blad. Pa zegt dat het een ziekte is maar ik wou hierover wat meer duidelijkheid.
Het is een avocado plant van +- 10 jaar oud die het merendeel van zijn leven steeds binnen heeft gestaan. Echt een mooie en ik denk ook redelijk gezonde plant hoor, maar zou nog mooier zijn zonder die bruine rand.

De Clero staat op een terras in stad (buiten dus), het kan er redelijk winderig aan toe gaan en de laatste weken/maanden was het er afwisselend zonnig en regenachtig. Hij staat in een pot verrijkt met humus sinds vorig jaar. Heeft dit seizoen al wat voeding gekregen en krijgt in mijn ogen genoeg water. Toch vind ik dat hij er maar belabberd bijstaat...

Merci allesinds

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 1 juni 2015 - 11:12
RdB

RdB

Die Clerodendron heeft voor zijn wortels de ruimte nodig en dat heeft die niet in een pot, zet hem in de volle grond.

Ik denk niet dat de Avocado ziek is, het is gewoon geen geschikte plant voor binnen en 10 jaar is al heel lang en dus knap gedaan. Maar verwacht geen mooie boom in ons binnen-klimaat

Ruud
maandag 1 juni 2015 - 13:16
Sepalcure

Sepalcure

Ok, merci.
Ik zal de Clero om te beginnen in een grotere pot zetten. Ik leef in stad dus volle grond is voor mij geen optie.
Aan wat ligt die verkleuring dan denk je? te veel zon, voeding, ...?

maandag 1 juni 2015 - 14:25
RdB

RdB

Moeilijk vanaf een afstand te gokken, maar controleer hem ook goed op spint,

Ruud
dinsdag 2 juni 2015 - 09:38
Sepalcure

Sepalcure

Zal ik zeker doen. Bedankt voor de info, ik hou jullie op de hoogte als er beterschap is.

Als er nog andere bedenkingen zijn, ik hoor het graag... Ik wil de Clero niet kwijt namelijk
dinsdag 2 juni 2015 - 10:19
Sepalcure

Sepalcure

Hij blijft er maar slechter uitzien en verliest zijn blad... Heb hem overgepot en hem wat extra voeding gegeven. Ik hoop dat hij het haalt
maandag 8 juni 2015 - 15:09
Roeli

Roeli

Waarom extra voeding ?
Als je een plant in een grotere pot zet met nieuwe aarde zit daar eerst voeding genoeg in.
dinsdag 9 juni 2015 - 17:20
Sepalcure

Sepalcure

Klopt, ik was blijkbaar redelijk wanhopig

Hij is nu precies wel stabiel maar ziet er niet uit. Ik heb zo een vaag vermoeden dat al mijn "jonge" planten hier op dat terras redelijk wat afzien van de hevige wind...
vrijdag 12 juni 2015 - 23:21
Roeli

Roeli

Dat vermoeden van jou hoeft echt niet zo vaag te zijn, hoor.
Hier, bij mij, denken de potplanten vaak dat ze vleugeltjes hebben en vind ik ze verspreid
over het terras weer terug.
Vanmorgen ook nog weer een paar opgeraapt.
En ja, dan waait er ook vaak wat kapot. Heel jammer, maar wat kan je er aan doen.
Binnen halen ? Daar zijn ze niet voor gekocht en ze staan de helft van hun leven al binnen.
Zij , en ik, moeten er maar mee leren leven. En regelmatig de schade herstellen. Het is niet anders.

groetjes Roeli
zaterdag 13 juni 2015 - 12:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon