menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke Spirea is dit

Ga naar meest recente reactie

WilliamGurdebeke

WilliamGurdebeke

Beste, volgens mij is dit een Sneeuwbalspirea. Maar klopt dit?
De foto die ik bij de plantenkiezer krijg heeft een andere bloem en blad.
Alvast bedankt voor uw reacties.

Bloemen & Planten

zondag 31 mei 2015 - 18:55
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er eerder uit als Viburnum burkwoodii, Viburnum carlcephalum, Viburnum judii of Viburnum 'Eskimo'.

Nederlandse namen (vaak verzonnen om commerciële redenen) leiden regelmatig tot verwarring over welke plant het nu precies gaat.


Gegroet, de tuinprins
zondag 31 mei 2015 - 19:26
Marei

Marei

Volgens mij Viburnum carlcephalum
zondag 31 mei 2015 - 20:39
aronv

Aronv

Deze plant is houtig dus geen spirea
woensdag 10 juni 2015 - 17:02
deHaan

DeHaan

Spiraea is ook houtig.
Vergis je je niet met Astilbe?
woensdag 10 juni 2015 - 17:53
Polplastron

Polplastron

Spiraea is ook houtig.
Vergis je je niet met Astilbe?

Astilbe wordt ook wel eens spirea genoemd vandaar de verwarring. Hier gaat het dus niet om spirea maar om Spirea. Maar persoonlijk denk ik ook dat het geen Spirea is, maar een Viburnum!
woensdag 10 juni 2015 - 18:44
Roeli

Roeli

Volgens mij is spirea tegenwoordig het zelfde als astilbe. Net als rhododendron en azalea.
Gewoon, om het "makkelijker "te maken.

gr. Roeli
woensdag 10 juni 2015 - 22:45
Patrikc

Patrikc

Antwoord op 10/06/2015 om 22:45
Volgens mij is spirea tegenwoordig het zelfde als astilbe. Net als rhododendron en azalea.
Gewoon, om het "makkelijker "te maken.

Nee hoor, Spirea en Astilbe hebben niets met elkaar te maken, sommige mensen noemen Astilbe foutief spirea, wellicht om het zichzelf en anderen moeilijk te maken.
woensdag 10 juni 2015 - 23:02
Marei

Marei

Wat een gedoe (lees gezeik) is dit allemaal; eindeloos.......de naam van deze plant, waar het tenslotte om gaat, is Viburnum carlcephalum. in het Nederlands: Sneeuwbal.
donderdag 11 juni 2015 - 06:21
RdB

RdB

Even zeiken:

Spierstruik – Spiraea – struikjes uit de rozenfamilie, vanwege de spelling noemen ze die maar al te vaak
Spirea – Fillipendula – vaste planten uit de rozenfamilie; lijken op eerste gezicht op
Prachtspirea – Astilbe – vaste planten uit de saxifraga familie

Ruud


wat heet verwarrend, als ik het tenminste al goed heb...
donderdag 11 juni 2015 - 13:54
Roeli

Roeli

Zeik lekker door , mensen.
Water hebben ze allemaal hard nodig.

Ik dacht zelf dat de struiken ( groot ) nu als spirea door het leven gingen en de ( kleine )
border planten als astilbe.

Maar door de algehele verwarring weet ik het nu ook niet meer.
Maar het belangrijkste is voor mij, ... ik vind ze mooi en daarom staan ze bij mij in de tuin.
En ook, als de naam niet goed is, blijven ze mooi.

groetjes Roeli
donderdag 11 juni 2015 - 14:14
Polplastron

Polplastron

Wat een gedoe (lees gezeik) is dit allemaal; eindeloos.......de naam van deze plant, waar het tenslotte om gaat, is Viburnum carlcephalum. in het Nederlands: Sneeuwbal.

Er werd een naam gevraagd en een aantal namen genoemd en daaruit ontstond verwarring.
Als we het "gezeik" kort willen houden, benoemen we onze planten gewoon niet meer en noemen we ze gewoon mooi of lelijk en kunnen we daar over "zeiken".
Wat een reactie!
donderdag 11 juni 2015 - 16:35
Marei

Marei

Ga vooral fijn door..........ik heb betere dingen te doen en haak hierbij af.........doei
donderdag 11 juni 2015 - 21:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon