menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozen in knop en vrieskou

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

hallo,

het tweede jaar dat ik klimroos Santana staan heb. er staan nu al veel knoppen aan ( veel vroeger dan vorig jaar, vermoedelijk mede door het zonnige voorjaar) , maar stel dat het 's nachts nog gaat vriezen?
moeten die rozeknoppen dan afgedekt worden en kunnen ze ertegen?
Martine
woensdag 18 april 2007 - 20:53
Tomateboer

Tomateboer

Ik denk, maar ik weet dat natuurlijk niet zeker he, kben geen weerman he
Maar op zekere hoogte waar een klimroos klimt zal het hoogstwaarschijnlijk niet meer vriezen, aan de grond wel maar op bepaalde hoogte...ho knows ?,...
grt
Angelo
donderdag 19 april 2007 - 03:33
martine

Martine

Ja, het occulatiepunt zit gelukkig onder de grond, dat zit veilig denk ik. ik heb vannacht geprobeerd de knoppen te beschermen met er voorzichtig iets rond te draaien, maar als ze hoger klimt gaat me dat toch niet meer lukken, he. tenzij ik heksentoeren uithaal...
Martine
vrijdag 20 april 2007 - 01:35
Esem

Esem

martine,
ik denk nu wel niet dat het zo een vrieskou gaat zijn dat de vaste planten en heesters en stuiken ern last van zullen hebben.
Met de eenjarige is het wel wat anders want deze kunnen geen vorst verdragen.
Gr Esem,
vrijdag 20 april 2007 - 02:45
martine

Tekst aangepast

Martine

het is maar het tweede jaar dat ik rozen heb, en vermits die echt al mooi in knop staat had ik er geen idee van. vandaar mijn ongerustheid... maar 't zal wel meevallen zoals je zegt,
groetjes, martine
vrijdag 20 april 2007 - 05:29
Esem

Esem

martine
en wil je toch de knoppen beschermen tegen de vorst leg er dan gewoon een vliesdoek over.
Is genoeg on die eene graad vorst tegen te houden.
Is er wind maak ze dan even vast met enkele wasspelden anders er gewoon over hangen en s'morgens terug verwijderen.
Dan mag het al wel tot min enkele graden vriezen.
Ik denk wel dat je deze vliesdoeken kent.
Te verkrijgen in de tuincentra
Op rol van enkele meters en niet duur.
Gr Esem
vrijdag 20 april 2007 - 06:11
Kwest

Kwest

Dag Martine,

Ik zou me niet al te veel zorgen maken over het vervriezen van je rosenknoppen. Tot midden volgende week worden nachttemperaturen voorspeld van rond de 10°. Als er begin mei nog vriest, dan is het meestal aan de grond.
vrijdag 20 april 2007 - 22:21
martine

Martine

met dank voor jullie gerustellende advies. ben nog beetje leek betreft rozen...

die vliesdoek ken ik, gebruik ik jaarlijks over hortensia, ...

groetjes, Martine
zondag 22 april 2007 - 03:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon