menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heide uitgebloeid

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Ik heb een heiplantje op het kerkhof staan en dat heeft mooi gebloeid. Nu is hij uitgebloeid en het is nu geen fraai gezicht meer. Kan ik het plantje in de tuin uitplanten en zou die van de winter weer gaan bloeien? Wat is een geschikt plantje ter vervanging wat ik lang kan laten staan? Zou fuchsia of geranium een goede keuze zijn of heeft iemand andere suggesties? Ik heb hier ook primula's staan en daar geldt hetzelfde voor.
zaterdag 2 mei 2015 - 20:55
wilma*15

Wilma*15

Heide houd van zure grond dus hou hier wel degelijk rekening mee.
Je kan daardoor niet zomaar iets anders op dezelfde plek planten.
Ik zou die heide gewoon laten staan en de bloempjes ervan af knippen zodat die toch weer netjes erbij staat.

Als je toch iets anders daar wil planten moet je eerst de grond daarvoor in orde maken mits het ook om zuurhoudende planten gaat.
Op internet zul je hier wel planten van vinden die je mooi vind.

Ook de grond waar je die heide bij jou thuis wil planten moet aan deze eisen voldoen.
Niet elke grond is daarvoor geschikt.

Als ik jou was zou ik een mooie pot met verschillende zomerbloeiers met oa fuchsia ervoor neer zetten om die heide zo te verbloemen.
Maar om die heide eruit te halen zou ik persoonlijk niet doen.

Succes ermee.

Groetjes

zondag 3 mei 2015 - 17:36
leerling

Leerling

Dag Henk,

Hoeveel plaats heb je om plantjes te zetten?

Heide en primula gaan volgende jaar gewoon weer in bloem komen. Als je genoeg plaats hebt om er wat anders naast te zetten zou ik zeker de heide laten staan. Hier knip ik heide bij, zodat het mooi bossig blijft.
Uitgebloemde primula vind ik niet zo mooi. In een border stoort dat niet zo, maar als de plaats eerder beperkt is, zou ik die tijdelijk verplanten.

Het graf van mijn schoonmoeder is afgedekt met grove kiezels. Ik heb daar een paar bloembakken in dezelfde kleur tussengezet met planten die tegen volle zon en wat droogte kunnen.
Onder in de bakken ligt een laagje lava korrels, zodat overtollig water goed weg kan. Daarbovenop ligt een lap worteldoek, om het wegspoelen van de potgrond tegen te gaan. En daarop ligt de potgrond met de plantjes.

In het midden staat een Hebe die nu bloeit met witte bloempjes. Links en rechts daarvan staat klimop en aan het uiteinde staan paarse viooltjes. Als de viooltjes uitgebloemd zijn wil ik ze vervangen door een niet te hoge eenjarige.

Een andere combinatie is bv. een zegge in het midden (bv. Carex atrata), daarnaast een wit of grijsbladige sedum (bv. Sedum Ewersii) en daarnaast opnieuw een viooltje dat je later op het seizoen kan vervangen door bv. een mini-petunia.
maandag 11 mei 2015 - 01:42
Henk33

Henk33

Hallo,
Fijn dat je antwoord.
De heide staat in het midden en links en rechts ervan staan 2 primula's en zo is de hele ruimte benut. Ik zal moeten verplanten vanwege de ruimte, ook de heide, dat is nu geen gezicht meer. Ik wil de heide zolang in bosgrond zetten en van de winter weer terug plaatsen als hij er dan nog goed uit ziet.
maandag 11 mei 2015 - 22:39
leerling

Leerling

@Henk

Dan is het inderdaad best om de plantjes te verplanten. Als je diezelfde plantjes later wil terugzetten, kan je ze misschien in pot houden om te vermijden dat de wortels te breed worden. Nadeel is wel dat de wortels in pot cirkeltjes beginnen draaien.

Als je van heide houdt: er is winterheide en zomerheide. Als ik me niet vergis heb ik vorige week zomerheide al in een tuincentrum gezien.

Zelf zou ik met zo'n beperkte oppervlakte in deze periode kiezen voor Petunia, vooral omdat ze zo lang in bloem staan. De 'multiflora' varieteiten hebben kleinere bloemen, maar bloemen uitbundiger. Petunia vraagt weinig verzorging (vandaar dat veel steden en gemeenten ze overal neerzetten) en je hebt keuze te over wat kleuren betreft. De blauwe soorten hebben bovendien een licht zoete geur.


maandag 11 mei 2015 - 23:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon