menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bos sleutelbloem

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Hallo allemaal,

Een echte bos sleutelbloem hoe wordt die vermeerderd als men in het bos er ziet , als het door zaad is waarom staan ze dan niet dichter bij elkaar , al jaren heb ik een plant hij wordt wel groter in omvang maar nooit zie ik klein jonge plantjes de bloemen worden ook nooit geknipt, ik kan hem scheuren dat gebeurd in het bos ook niet, of is het zo een gering aan zaad ?
Koekoeks bloemen ik weet niet de juiste naam van kinds af altijd die naam gehoord, het zijn licht mauve bloemen 30 cm hoog ze staan voornamelijk in weiden, ik heb ook zo een plant ze bloeien ieder jaar na de winter vind men in de omgeving veel nieuwe plantjes die men kan uitplanten ze groeien overal.

Groetjes Richard
vrijdag 24 april 2015 - 11:01
RdB

RdB

De naam bos sleutelbloem zegt mij niets. Bedoel je Primula vulgaris (Slanke sleutelbloem)? Die is nogal zeldzaam. Bij veel zeldzame planten (of dat voor de Slanke sleutelbloem ook opgaat weet ik niet) is er een probleem bij de zaadvorming. Omdat er erg weinig van zijn, zijn ze allemaal genetisch erg verwant. Kruisbestuiving levert daardoor weinig en zwakke nakomelingen op met alle gevolgen van dien.

Ruud
zaterdag 25 april 2015 - 19:49
zourky

Zourky

Wij noemen het gewoon sleutelbloem ze staan in of rond het bos,en ruiken heel goed ze hebben langere stelen waardoor men een boeketje kon plukken,ik spreek hier van in mijn kinderjaren
Er zijn er wijnig van en ze worden zeldzaam maar zo is het met veel.
Bedankt voor je antwoord.

Groetjes Richard
zondag 26 april 2015 - 07:06
Tuinprins

Tuinprins

Kruisbestuiving bevordert de zaadvorming.

Wat je verder moet weten:

Het zaad van Primula vulgaris is al vroeg in het jaar (mei/juni) rijp en kan het beste meteen na de oogst worden gezaaid. Als het zeer droog is raakt het zaad van planten in de vrije natuur in een diepe kiemrust waar het moeilijk uitkomt. Wil je uitzaai in je eigen tuin krijgen dan moet je (naast het hebben van meerdere planten) de omstandigheden van de plant in de vrije natuur nabootsen. Blad laten liggen zodat er een humusrijke laag ontstaat waarop het zaad kan ontkiemen. Regelmatig water geven in de zomer voorkomt dat de kwetsbare jonge zaailingen door droogte het loodje leggen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 26 april 2015 - 07:24
zourky

Zourky

Ook bedankt Tuinprins , voor je uitleg nu weten we toch hoe het in mekaar zit ik ga proberen van rond de plant een fijn doekje in nylon te leggen om het zaad op te vangen,en dan zien we wel.
Nog een fijne zondag (hopelijk met wat regen )de grond is hier al even nat geweest op de straat zag men het in de tuin nog niet.

Groetjes Richard
zondag 26 april 2015 - 07:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon