Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Heb al 4 jr. Irissen staan maar die willen niet gaan bloeien heb ze al bovengronds geplant omdat nog weleens het probleem is maar nee nog steeds geen bloemen..............wat kan ik doen om ze te laten bloeien????????????????
Welke irissen heb je staan want de keuze is zeer groot en de verschillende types zijn heel verschillend in verzorging. En op welke standplaats groeien ze (grondsoort, vochtigheid van de grond, zon/schaduw/..., ...)
Beste Polplastron sorry voor de late reactie , maar door omstandigheden kon ik niet eerder reageren en ja Leo je hebt groot gelijk ik reageer normaal gesproken gelijk als ik antwoord krijg..........afijn de grond hier is veengrond en de standplaats is zonnig en langs de vijver.Mvg Marcote De Iris is een Catseye.
Nee , ondanks dat ze bij de vijver staan is die plek absoluut niet erg nat omdat deze border afloopt naar beneden .............heb een foto bijgevoegd.
Deze irissen zijn volgens mij eerder rotsplanten (Ik heb ze zelf echter niet, dus ik kan me vergissen hoor) en daarom staan ze, denk ik dus, liever te droog dan te vochtig. Ik zou alvast de poging durven ondernemen om een deel te verplanten en te zien of ze elders beter gedijen.
Overigens hebben planten soms ook een eigen 'willetje'; ik heb hier al planten gehad die volledig volgens het 'boekje' geplant waren en niet gedijden waarna ik ze naar het 'verdomhoekje' stuurde achter in de tuin en daar tot m'n verrassing enige tijd waarnam dat ze het er best naar hun zin hadden ... zo zie ja maar!
Dat verplanten zat ik ook al aan te denken heb ik weleens eerder gedaan met een Acanthus mollis die al 3 jr. niet bloeide die heeft vorig jaar prachtig gebloeid..............in ieder geval bedankt voor het meedenken!!
Hier verhuist er zo nog wel eens het een en ander: het is makkelijker om de plant te verplaatsen dan om de situatie aan te proberen te passen aan de plant. Veel succes in elk geval!
Hij is pas net begonnen dit jaar en het kan een aantal jaren duren eer een vaste iris bloeit.
Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe volgroeid de wortelstok is.
Ik heb van mijn oma een stuk wortelstok gehad en hij had een grote stengel vorig jaar, dit jaar 3 stengels, maar nog steeds geen teken van bloei.
Misschien was het niet helemaal duidelijk dat er onderscheid is tussen irissen als voorjaarsbollen(voor een droge standplaats) en vaste irissen (voor een vochtige standplaats). De bloem is hetzelfde maar het blad is erg verschillend.
De bol irissen bloeien in het voorjaar en de vaste irissen beduidend later.
Bedankt aronv voor je antwoord , kan meedelen dat 2 irissen inmiddels een bloemknop hebben gekregen dus ik denk dat dat idd. met het volgroeien van de wortelstok te maken heeft...........