menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

Merlin

Merlin

Hallo iedereen.
We weten alleaal wat plantjes kosten vandaag de dag en ik kan er altijd flink wat gebruiken, dus ben ik op zoek naar de gemakkelijkste planten om zelf te vermeerderen, liefst niet in twee of drie, maar meteen in tien of zo. Liefst scheuren, zoals geraniums, of echinaceas e.d.. Of makkelijk te zaaien en buiten te overwinteren, zoals lupines. Met stekken heb ik nog geen enkel goed resultaat gehad, ligt aan mezelf waarschijnlijk. Ik heb wel een koude kas, maar niks verwarmd, dus zaailingen overwinteren moet buiten in volle grond...

Suggesties zijn welkom!
donderdag 2 april 2015 - 12:40
minouke

Minouke

Alchemilla mollis zaait zich uit of door deling
Digitalis purpurea, zaait zich uit
Leonurus cardiaca ,,
Ajuga reptans door deling
Lysimachia punctata ,,
Solidago canadensis ,,
Lysimachia barystachys ,,
Phuopsis stylosa ,,
Lysimachia ephemerum ,,
sedumsoorten ,,
Stachys byzantina ,,
Nepeta faassenii ,,
rozen stekken http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=7&page=1&tid=44616

Gr
Chantal
donderdag 2 april 2015 - 13:08
Merlin

Merlin

Dank je, Chantal.
Daar staan er een boel tussen die nieuw zijn voor mij.
Ik ken (uiteraard!) het artikel over het stekken van rozen, het lukt me alleen niet!
Als je planten deelt, hoe vaak doe je dit dan? Om de drie jaar, als vuistregel?

Gr
Eddy
donderdag 2 april 2015 - 13:37
minouke

Minouke

Ja, zo +/- om de 3à4 jaar.

Gr
Chantal
donderdag 2 april 2015 - 14:40
leerling

Leerling

@Merlin
Kan je misschien wat meer achtergrond info geven? Wat voor planten wil je vermeerderen? Waarvoor moeten ze dienen? In wat voor grond (zand, leem, klei...) of omgeving (aantal uren zon, vochtigheid...) komen ze te staan?

Ik bedoel maar: als je grond met rust laat gaat daar vanzelf vanalles groeien (tenzij die echt heel zwaar vervuild is).
zondag 5 april 2015 - 00:09
Merlin

Merlin

Je hebt natuurlijk gelijk, leerling. Wat meer info dus.
Ik woon in de Franse Vogezen, op een hoogte van 555 meter. Dat wil zeggen warme zomers en koude winters. De winters kunnen zeer koud zijn, tot min 25, of zoals dit jaar, iets minder, min 10, maar 2 maand lang sneeuw. De grond is iets tussen leem en klei. Ik gebruik vooral bloeiende struiken (hier niet van toepassing) en bloeiende vaste planten. Het is experimenteren wat hier werkt... sommige planten geven niks om een week min 25, maar sterven bij 6 weken min tien...
Ik zoek dus vaste planten die makkelijk vermeerderen, zoals geraniums, met wortelstokken (denk ik) of dingen zoals echinaceas, die makelijk scheuren.
Of planten die kruipen en dan nieuwe wortels aanmaken, zodat je vanzelf nieuwe plantjes krijgt.
Ik hoop dat dit wat helpt?

Groetjes
dinsdag 7 april 2015 - 19:04
aronv

Aronv

Een plant die makkelijk te vermeerderen is is (knikkend) nagelkruid. Verder zaait het zich niet enorm uit en kan je het overal mee combineren. Het doet het ook goed op schaduwplekken. Het is alleen een bosplant die het misschien niet doet op kleigrond.
Misschien is de Phlomis ook wel geschikt. Deze doet het ook goed in de zon. Deze winter in Nederland was nogal mild en hij is mooi groen gebleven. Geranium gaf je zelf al aan. Pepermunt heeft wortelstokken die flink groeien en ook op klei gedijen.

Ik zie dat de vrouwenmantel en vingerhoedskruid worden genoemd.
Deze kan je beter niet doen naar mijn mening. Vingerhoedskruid bloeit erg mooi maar je krijgt overal kleine bladrozetjes van deze plant omdat hij zich zo enorm uitzaait. Het is geen plant voor kleigrond.
De vrouwenmantel is weinig spectaculair en ook dit jaar duurt het weer erg lang voordat hij in actie komt. Kies liever voor een plant die lekker bloeit en vlinders, bijen en hommels aantrekt.
woensdag 8 april 2015 - 19:54
Roeli

Roeli

Vingerhoedskruid geen plant voor kleigrond ?
Nou, ik zit hier, in het noorden van Friesland, op heel vette zeeklei en vingerhoedskruid groeit en bloeit hier fantastisch. Het kan volgens mij niet beter.
En de vlinders, bijen en hommels vermaken zich er straks weer prima mee.

gr. Roeli
woensdag 8 april 2015 - 21:07
leerling

Leerling

t Handigst lijkt me lokale bloeiers te gebruiken.
Als je googlet op 'vogezen bloeiende planten' of 'vosges fleurs sauvages' dan vind je o.a.
Leucojum vernum - lenteklokje
Narcissus pseudonarcissus - wilde narcis
diverse soorten orchideëen
primula
wilde hyacint
daslook
rapunzelklokje
eenbes
ratelaar
...

Heb je het graag wat uitbundiger, dan kan je misschien inspiratie opdoen in de Jardin de Berchigranges. Die is gelegen langs de D31, tussen Gérardmer en Le Tholy. http://www.berchigranges.com/en/home.html geeft je alvast een idee van wat je mag verwachten, met per bloeimaand lijstjes met wat er dan in bloei staat.
donderdag 9 april 2015 - 00:01
aronv

Aronv

Het zou kunnen dat je gelijk hebt roelie maar dat geeft ook wel weer aan dat het min of meer een onkruid is. Ik heb vorig jaar mooie vingerhoedskruiden gehad van wel bijna twee meter.
Ik dacht ze bloeien nog zo mooi dus laat ik de planten maar niet weghalen, maar voordat de plant helemaal is uitgebloeid zijn de zaaddozen onderaan al gesprongen en loopt het zich vrolijk uit te zaaien. Dan is het kwaad geschied en is er geen weg meer terug als je niet wilt wieden.
Het is natuurlijk ook een tweejarige plant dus heb je er meer onderhoud aan.
Ik kan het niet aanraden ze te planten of zaaien.

Wat betreft de beestjes doelde ik op de vrouwenmantel.
Dat is gewoon een onding waar niemand echt vrolijk van wordt
zaterdag 11 april 2015 - 00:30
Roeli

Roeli

Ja, je hebt gelijk. Ze zaaien zich meestal geweldig uit. Maar juist, omdat ze tweejarig zijn is de rozet makkelijk te verwijderen. En evt. te plaatsen op een plek waar ze wel mogen staan.
Ik zelf zet ze dan aan de rand van de tuin, tegen het hek van de buren.

Vrouwenmantel heeft toch ook zijn charme, hoor.
Is mooi te gebruiken in een bloemstukje of boeket. En als randbeplanting.

gr. Roeli
zaterdag 11 april 2015 - 07:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon