menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zoek een bloemstruik

Ga naar meest recente reactie

Ikke25

Ikke25

ben op zoek naar een bloem of struik achtig iets
het moet enkele jaren meegaan liefst heel lang
met een bloem en misschien in de winter een beetje groen nog
moet in vaste grond in een ' bak' van 3x2m
en nog een andere bak dus alle ideeën zijn welkom
ah ja en mag niet te hoog worden max 50 cm
zondag 22 maart 2015 - 18:21
Tuinprins

Tuinprins

Je vergeet te vermelden of de bak op zonnige plaats staat of tamelijk schaduwrijk.

Als het wintergroen moet zijn, niet hoger mag worden dan 50 centimeter en ook nog een bloemetje moet geven dan kom je al snel uit bij dwergrhododendrons. Bij de kruidachtige vaste planten kun je denken aan de schoenlappersplant en bij de halfheesters komt een compact groeiende lavendel in aanmerking (mits de standplaats zonnig is).

Zelf ben ik aan het experimenteren Plasticus madurodamicus nanus. Ik vind de plant een beetje een onnatuurlijke uitstraling hebben maar voor de mensen met hoogtevrees waarschijnlijk een aanrader

Gegroet, de tuinprins
zondag 22 maart 2015 - 19:11
Ikke25

Ikke25

de plaats is redelijk zonnig
van 13u tot s'avonds zon
eikes lavendel haat ik
zondag 22 maart 2015 - 19:27
deHaan

DeHaan

Heb je een foto van die Plasticus madurodamicus nanus
zondag 22 maart 2015 - 20:12
minouke

Minouke

Plasticus madurodamicus nanus Plasticus.....
zondag 22 maart 2015 - 20:54
leerling

Leerling

Het 'nanus' ontgaat me.


Osmanthus burkwoodii wordt hoger, maar je kan hem snoeien. Heeft witte bloempjes in de lente die lekker ruiken.
zondag 22 maart 2015 - 21:35
Roeli

Roeli

Wat denk je van skimmia, viburnum, bergthee.
zondag 22 maart 2015 - 22:12
zuurtje

Zuurtje

Plasticus madurodamicus nanus, het nadeel is dat je hem om het jaar moet bijkleuren
zondag 22 maart 2015 - 22:26
leerling

Leerling

@ikke25
Welkom bij dit forum.
We helpen je graag, maar sommigen onder ons houden van een grap en dat gaat wel eens ten koste van beginnelingen die nog niet weten dat wintergroene, winterharde planten die lang bloeien en laag blijven nog moeten worden ontwikkeld.
En hoewel ik de grap wel kan apprecieren, denk ik dat ze in dit geval misplaatst is, omdat je niet eens vroeg om lang bloeiend, maar wel om lang levend.

Kan je aangeven wat voor jou de belangrijkste eigenschappen zijn?
- lang levend (betekent waarschijnlijk: geen eenjarige en winterhard?)
- lang bloeiend (misschien is kort bloeiend met kleurrijke bessen een alternatief?)
- wintergroen (Waarom? Ben je op zoek naar een plant die iets moet verbergen, naar een plant die ook decoratief is in de winter, of heb je echt behoefte aan wintergroen?)
- heb je ook een minimale hoogte? Vanwaar de 50 cm grens?

Is het de bedoeling dat die plant de hele bak beslaat?

Je schrijft dat je niet van lavendel houdt. Als je laat weten waarom niet, dan kunnen we daarmee rekening houden.

Nog een paar planten die misschien in aanmerking komen:
- Cotoneaster radicans 'Eichholz'
- kalmia (die wordt uiteindelijk misschien wel 2 meter hoog, maar het is een zeer trage groeier. De onze heb ik 4 jaar geleden gekocht. De eerste 2 jaren stond die in pot, daarna hier in volle grond. Hij is nu net geen 40 cm.)
- Buddleja 'Dreaming Lavender' (Dwergvlinderstruik)
- Potentilla fruticosa 'Elizabeth' (Struikganzerik)
- Hydrangea paniculata ‘Butterfly’ (vlinderhortensia)
maandag 23 maart 2015 - 01:46
sophora

Sophora

Heg je al gedacht aan Sarcococca. Wordt niet heel hoog. Is bladhoudend. Ruikt eerlijk in de vroege lente en is langlevend.
dinsdag 24 maart 2015 - 21:34
braze

Braze


Hoi sophora

dat idee is perfect echt waar maar niet iedereen kan tegen die levens

scherpegeur die je al vele meters van de plant af kunt ruiken vooral

in de winter piriode is dat een zeer overheersende geur

moor voor de briljant idee sjapoo


mvg


braze
dinsdag 24 maart 2015 - 21:42
leerling

Leerling

Van Sarcococca had ik nog nooit gehoord. Kurt is er ook lovend over: http://www.tuinadvies.be/artikels/sarcococca_vleesbes.htm

Braze waarschuwt dat niet iedereen de geur apprecieert. Weet iemand uit eigen ervaring meer?

Zijn de bessen eetbaar?
dinsdag 24 maart 2015 - 23:25
Tuinprins

Tuinprins

Op sommige websites wordt gemeld dat Sarcococca licht giftig is maar andere websites zeggen hier niets over. Zou de bessen in ieder geval niet eten.

Geur (is altijd iets zeer persoonlijks): ruikt volgens mijn neus naar honing. Je moet er wel een aantal bij elkaar zetten en de temperatuur moet hoog genoeg zijn wil je het in een tuinomgeving goed kunnen ruiken.

Sarcococca houdt niet van te veel zon want dan krijgen de bladeren een vale geelgroene kleur.
Soms wordt gezegd dat ze tegen droge schaduw kunnen maar meestal zijn ze op zo'n plek niet erg happy.

Winterhardheid: mijn exemplaar van Sarcococca hookeriana is in de winter van 2012 doodgevroren (temperatuur daalde toen zeker tot -18).

Er zijn verschillende soorten. Voor een overzicht zie:

https://www.rhs.org.uk/plants/search-results?form-mode=false&query=Sarcococca+++


Gegroet, de tuinprins
woensdag 25 maart 2015 - 06:19
renate67

Renate67

Rozen En dan dus de lagere soorten. Niet echt wintergroen, maar meestal wel "een beetje groen blad" zoals in de vraag staat. En in vrij zachte winters vaak zelfs rond kerst nog een enkele roos.
( ik heb er al meerdere keren een uit de tuin in mijn kerststukje gebruikt)
zaterdag 28 maart 2015 - 10:32
braze

Braze


Hoi ALLEMAAL

De sarcacocca ruik je vooral op grote afstand en dan heel sterk

vooral in de winterse piriode,s ruik je deze plant heel goed

en ja niet iedereen vindt dat een fijne geur .

ikzelf vond het dragelijk maar ja de smaken verschillen nu eenmaal .

dus vandaar dat ik al aangaf dat je daar rekening mee moest houden


mvg


Braze .


zondag 5 april 2015 - 22:14
aronv

Aronv

Heb je al een heidestruik overwogen?
Het bloeit in ieder geval al heel wat overtuigender dan de sarcoccoca.

zaterdag 11 april 2015 - 00:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon