menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vinca Minor

Ga naar meest recente reactie

thefonz1975

Thefonz1975

Ik heb een border aan de voorkant van mijn woning waar ik 3 jaar terug enkele stokrozen gezet heb, en de bodem aangeplant heb met Pachysandra. Het is gewone volle grond die ik aangevoerd heb, en enkel in de voormiddag is er volle zon. De rozen doen het er prima. Ook de pachysandra deed het aanvankelijk goed en bloeide, en ging stilaan dichtgroeien. Toen het bijna volledig dichtgegroeid was, gingen er plantjes kapot. Er bleek opeens een schimmel op te zitten waardoor de plantjes verdorren. En het breidde verder uit. 't Schijnt dat veel kwekers van Pachysandra ook met die schimmel te kampen hebben... ik heb de planten behandeld maar zonder veel resultaat. In mijn border stonden hier en daar nog een bosje pachysandra en de rest was een openbaar toilet voor honden en katten geworden.
Ik heb er zonet alles uitgehaald, behalve de rozen dan. Ik overweeg Vinca Minor Alba maar wil graag even checken: ik zoek een makkelijk te onderhouden bodembedekker. Zijn dit taaie plantjes of zijn ze gevoelig aan infecties, schimmels en dergelijke? Zijn er trouwens ook schimmels of infecties die vaak woekeren op Vinca? Groeien ze snel dicht of ga ik met deze bodembedekker voor enkele jaren onkruid wieden en troep opruimen van viervoeters tegen dat het dichtgegroeid is?
Niet onbelangrijk is dat ik in het voorjaar een familiefeest heb; dus ook al zal nog niet alles dichtgegroeid zijn, het moet toch al een zicht hebben.

Alvast bedankt. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Frederik
maandag 16 maart 2015 - 16:23
leerling

Leerling

Hier staat een gewone vinca minor in droge zandgrond en in de schaduw (er komt alleen wat avondzon). Het was een stuk van ongeveer 2x2m2 (nu wat minder door recente grondwerken).
Het is een wat warrige begroeiing en er zat wat onkruid tussen (maar de tuin was al jaren niet meer onderhouden), maar ik heb er nooit schimmels of zo op gezien. Slakken en konijnen schijnen dat hoekje ook met rust te laten.

Als je het snel dicht wil, kan je wat meer planten zetten, maar tenzij je een echt woekerende grondbedekker plant lijkt een volledig bedekte bodem tegen het voorjaar weinig realistisch.
dinsdag 17 maart 2015 - 00:00
braze

Braze


hoi mvr/mnr .


Vinca minor is taai en op kleigrond gilt dat spul echt de grond uit zolang het maar

niet te nat staat in de vollegrond .

maar het spul is ook kwetsbaar en niet echt de plant om uw openbaar toilet

probleem mee op te lossen daarvoor zou ik u voorstellen de Vinca major te

overwegen deze is groter van bloem en blad heeft veel dikkere steel en zijn te

knippen met de hand / electrische/benzine heggeschaar en wordt er steeds

dikker en nog meer gesloten van .

en dat sluiten gaat hardt na twee seizoenen kan de boel geheel of bijna geheel

gesloten zijn .

het is een tip .


wat de schimmels betreft die kun eigenlijk alleen buiten de deur houden door je

planten met rust te laten dus bemeste beter niet doen moeder aarde zorgt beter

voor de planten dan menig product wat door mensen handen is gemaakt .

mvg braze .
dinsdag 17 maart 2015 - 22:09
Tuinman65

Tuinman65

Ik vind Vinca veel te rommelig, groeit niet snel dicht en laat dus veel onkruid door en blijft dat ook doen. Da's mijn ervaring.
Waldsteinia ternata is dan een betere keuze en waarom niet Cotoneaster Coral Beauty?
Leo
dinsdag 17 maart 2015 - 23:02
thefonz1975

Thefonz1975

Thx Tuinman. Ik overweeg het ook even.

Groeten
Frederik
woensdag 18 maart 2015 - 05:50
thefonz1975

Thefonz1975

Dwergmispel heb ik een tijdje geleden bekeken maar ik woon aan de kust. Bij de eigenschappen las ik dat het plantje beetje moeilijk gedijt in felle (zee-)wind en wind is er hier meer wel dan niet. Ten tweede groeien er besjes die giftig zijn en die wil ik liever niet: in onze wijk spelen teveel kinderen waaronder ook de mijne en ik ben er niet gerust op: er moet er maar ene zijn die het in zijn hoofd haalt...
Je andere idee kende ik niet, maar ik verkies een bodembedekker met witte bloei ipv gele. Dus, mijn beste tuinman, heb je nog ideeën??
woensdag 18 maart 2015 - 10:27
satomi

Satomi

Misschien is Arenaria montana dan wel iets voor je, of Arabis ferdinandi-coburgi 'Variegata'. En kijk ook eens naar Geranium cantabrigiense 'St. Ola', of 'Biokovo'. Ze zijn sterk en groeien snel. Allemaal groenblijvend.
woensdag 18 maart 2015 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon