menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde exoten

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

Hoi iedereen.

Ik zit al maanden met verschillende tuinontwerpen in mijn hoofd en natuurlijk de daarbij behorende beplanting. Het is echter een dilemma. De verschillende tuinstijlen zoals minimalistisch, modern, cottage, tropisch....ik vind ze allemaal wel iets hebben!

De voordelen:

Minimalistisch --> open, rustgevend en harmonieus
Modern --> strakke lijnen, moderne materialen, meestal koele, neutrale kleuren
Cottage --> bombastisch, rijk gevulde borders, vele mooie plantensoorten (ook in kleine tuinen)
Tropisch --> de vele breedbladige exoten met wondermooie bladvormen en bloemen

De nadelen:

Minimalistisch --> beperkte beplanting (en wordt snel saai denk ik, ik wil ook wel echt tuinieren)
Modern --> ook beperkte beplanting, nadruk ligt op de architectuur
Cottage --> nogal ouderwets en soms ook té (rommelig), alsof een kleurdoos is ontploft
Tropisch --> bijna onmogelijk zonder een (verwarmde) serre

Cottage en tropisch zijn daarmee tegenstrijdig met minimalistisch en modern. Mijn ideale tuin zou eigenlijk een moderne, eigentijdse tuin zijn met een waaier aan verschillende (en tropische) planten die toch harmonieus overkomt. Maar ik zie niet in hoe ik dat op een kleine oppervlakte kan waarmaken. Een Alocasia tussen buxusbollen of een banaan in een border vol Pennisetum ziet er niet uit denk ik.

Mijn ontwerp is een monochromatische tuin (wit en natuurlijk groen), al mag er hier en daar een kleurscharkering zijn zoals bijv rood.

Hier een lijst van (wit bloeiende) planten die ik wel mooi vindt (als het jullie helpt):

Polygonatum multiflorum
Hosta
Varens
Skimmia japonica
Buxus sempervirens (bol)
Liriope muscari
Iris (germanica, ensata, sibirica, pumila)
Allium
Agapanthus
Crocosmia
Hemerocallis
Canna
Hedychium (coronarium, gardnerianum)
Fatsia japonica
Agastache rugosa 'Alabaster'
Hymenocallis
Erythronium
Echinacea purpurea 'White Swan'
Eremurus
Lysimachia clethroides
Salvia nemorosa
Veronica (longifolia, spicata)
Camassia leichtlinii 'alba'
Dictamnus albus 'Albiflorus'
Narcissus papyraceus
Strelitzia reginae
Alocasia
Arisaema
Fritillaria
Zantedeschia (aethiopica, albomaculata)
Helenium
Alstroemeria
Arisaema
Waterlelies (Nymphaea)
Tilia (lei)
Fagus sylvatica (scherm op stam of haag)
En natuurlijk (sommige) siergrassen

Hulp met mooie combinaties of tips altijd welkom
zaterdag 7 maart 2015 - 00:46
BOSVROUW

BOSVROUW

Een cottage tuin is nochtans het meest natuurvriendelijk! Zowel voor mens als dier! Voor de mens zeer onderhoudsvriendelijk en voor de insecten en vogels veel nectar, stuifmeel en bessen! Maar ja ieder zijn meug!
zaterdag 7 maart 2015 - 09:54
leerling

Leerling

@BOSVROUW
Arico schreef in een andere post dat het om een stadstuin van 4 bij 5 meter gaat. Daar kan je moeilijk een volwaardige cottage tuin in maken.

@Arico
Het is echter een dilemma. De verschillende tuinstijlen zoals minimalistisch, modern, cottage, tropisch....ik vind ze allemaal wel iets hebben!


Waarom je laten opsluiten in definities?

Je hebt al een lijst gemaakt met planten die je voorkeur wegdragen. Dan kun je nu kijken waar je ze zou kunnen zetten. Sommige planten houden van volle zon, andere hebben liever (half-)schaduw. Sommige hebben graag droge voeten die zet je best niet naast planten die het liever wat vochtig hebben. Sommige hebben een voorkeur voor kalkhoudende grond, andere doen het beter in zuurdere. Sommige bloeien maar kort terwijl andere het maanden vol houden. Sommige bloeien in mei, andere in oktober - mogelijk wil je zo lang mogelijk wel iets in bloei.

Beschouw het als een puzzel. Als achteraf blijkt dat een stukje niet goed ligt, haal je het er weer uit.

Eén bedenking wel: op een paar uitzonderingen na heb ik altijd de indruk dat witte bloemen korter bloeien en er sneller lelijk gaan uitzien dan andere kleuren.
zaterdag 7 maart 2015 - 23:11
Tuinprins

Tuinprins

Een echte cottagetuin vindt de doorsnee tuinbezitter (is iets anders dan tuinliefhebber!) een warrig zooitje. Tegenwoordig willen de meeste tuinbezitters een geordende, overzichtelijke en vooral onderhoudsarme tuin. Liefst heel veel wintergroene planten (die natuurlijk het hele jaar moeten bloeien ) en bovenal: LAAG BLIJVENDE planten. En met laag bedoelen ze dan 10 tot 40 centimeter

Alvorens je een lijst met planten gaat opstellen die je mooi vindt, zul je eerst moeten nagaan hoe je tuin gelegen is qua zon/schaduw en of het een natte of droge tuin is. Houd daarbij ook rekening met omliggende beplanting en bebouwing. Voorbeeld: Ik ken een tuin waarbij de buren een grote Noorse esdoorn in de tuin hebben staan. Gevolg: in de zomer droogt deze tuin sterk uit door deze waterslurpende boom. Als je dan geen water geeft wordt het niks.

Verder is het van belang wat voor grond je hebt. Rhododendrons op kleigrond wordt een deceptie. Dus altijd nagaan wat voor grond je hebt.

Hierboven staan een aantal planten genoemd die maar kort mooi zijn (bijv. Erythronium, in juni zit die weer onder de grond). Zijn er ander planten die deze plek kunnen invullen? Het ideaal is 'succession planting' d.w.z. dat de bloeiende planten in een gedeelte van de tuin elkaar opvolgen zodat er 'altijd' iets in bloei is te zien.

Je kunt ook plantencombinaties centraal stellen. Het kan hierbij gaan om de bloei maar ook om de bladvormen Deze optie vergt plantenkennis en de bereidheid om tijd in de tuin te steken (planten op tijd steunen, waar nodig terugknippen etc.).

Welke stijl je ook kiest: houd rekening met een aantal mislukkingen. Sommige planten ontwikkelen niet zoals jij had verwacht en die slakkenplaag had je ook niet ingecalculeerd! Zonder mislukking geen voortuitgang moet je maar denken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 maart 2015 - 11:00
Arico

Arico

Mijn tuin bestaat uit zware kleigrond waar ik scherp zand en heel wat compost/bladcompost onder wil mengen.
En ik weet welke baan de zon volgt en op welk tijdstip vd dag er waar zon is, dus dat is allemaal geen probleem. Die Erythroniums en tulpenbollen zijn er om inderdaad vroeg in de lente al wat kleur te hebben ipv te moeten wachten tot mei/juni voor de eerste echte bloeiende planten. Die bollen worden dan gewoon tussen de vaste planten ingeplant.

Van slakken hebben we hier nog nooit problemen gehad, ook niet toen het hier nog een wildernis was (en we hebben héél wat vochtige plekken)

Het concept dat ik voor ogen had was: buxusbollen van verschillende diameters verspreid door de tuin, doch gegroepeerd (wintergroene structuur die als bindmiddel dient) met daartussen de bloeiende vaste planten rekening houdend met de zonnestand.
Het is een eigentijds basisconcept. Maar mijn partner vindt mijn plantenkeuzen nogal saai Dus ik wou er een tropisch tintje aan geven zonder dat het een rommeltje wordt, daarmee de vraag.
zondag 8 maart 2015 - 15:45
wilma*15

Wilma*15

Hallo Arco

De Strelitzia die je hier meld bloeit niet wit.
Er is echter wel een soort die wit bloeit.
Hou er rekening mee dat ze in de winter binnen moet.

Er zijn ook witte winterharde passiflorabloemen te verkrijgen.
Ik heb gisteren toevallig een mail ontvangen dat een bekende Nederlandse internetwinkel ook naar België verzend.

En wat dacht je van een bougainvillia, deze moet ook in de winter binnen of goed ondergestopt worden.
Maar ook deze zijn in verschillende kleuren te krijgen, in zowel enkel bloeiende als dubbel bloeiende.

Ik heb de lijst niet zo goed bekeken maar ik zou niet alles in het wit laten bloeien.
Maar dat is ieders zijn eigen keuze.

Groetjes

dinsdag 10 maart 2015 - 20:19
braze

Braze

Hoi Arico

zoveel mensen zoveel wensen zegt men weleens

en er is maar beperkte ruimte hoe groot hoe klein ook de oppervlakte

een cottage tuin is niet echt rommelig ook lijkt het voor het oog wel zo

maar als je er langer mee bezig bent begrijp het verhaal beter en valt die rommelig

heid ervan gewoon weg bij Gradnersworld heb ik het vaker gezien en dan gaat het

om combinatie ,s van bloemen met groente.groene/ vet planten en het vergt tijd

veel tijd en geduld eer je iets hebt .

de minimale tuin hoeft niet saai als je maar direct de goede planten kiest en

je met symetrie/a symetri kunt werken

en dan de tropische tuin mijn smaak en wenstuin .

je gaf strilizia op dat is een binnen/ serre /kuipplant dus geen tuinplant voor de

vollegrond en de witte soort reeds genoemd is leuk voor een hele grote serre

kas zoals de hortus in leiden en amsterdam deze wordt zomaar 2,5 groot

dan is er de vraag hoe ligt de tuin op zuiden of op het westen ?

is de tuin geheel afgesloten en heeft de wind er nauwelijk s ruimte

de vingerplant kan echt heel veel hebben ook in een openvlakte waar ik ze ooit


heb gezien doen ze het nog verbluffend goed .


mijn tip,s

kijken naar tuinprogamma,s 1 Gardnersworld BBC R verlinden of huis/tuin

lektuur groei en bloei etc .

ga naar de leeszaal .

of pak de tropischetuin .startpagina .nl


mvg


Braze
dinsdag 17 maart 2015 - 22:44
Arico

Arico

Ja Braze, ik volg Gardeners world op de voet heb seizoen 2014 al 3x helemaal uit gekeken op youtube haha.
En inderdaad ik weet dat Strelitzia niet in volle grond kan (die was dan ook een optie als potplant).

De tuin ligt in de lengte op het oosten (ze is 10 bij 30 met drie niveau's) en vangt eigenlijk het grootste deel van de dag toch zon (als buurman z'n oversized tuinhuis niet telkens schaduw werpt....). West en noord-west staan hoge populieren en op het oosten de haag van de buren + 3 hoge dennen/sparren, maar we liggen dan ook weer op een heuvel, dus de wind kan wel lelijk huis houden in het najaar. Daar wou ik dan ook iets aan doen door een haag of schermbomen te planten.

Ah by the way: is het normaal dat een den zoveel naalden verliest? En niet enkel naalden, maar echt de nog groene groeitoppen :/ elke dag liggen er wel 30 op de grond.
dinsdag 17 maart 2015 - 23:06
braze

Braze

hoi Arico .

als het bruine naalden zijn en er zitten doden takken bij dan zou ,t zelf snoei kunnen

zijn ofstooting anders gezegd de onderste takken zijn dan overbodig geworden

maar als dat aan de boven zijde zit is het einde verhaal geworden

vervangen is dan de enige oplossing .

en niet planten op de plek waar deze boom verwijderd is want dan gaat de nieuwe

aanwinst zo de vuilbak weer in en ook slim is een andere soort te nemen .

mvg

braze
vrijdag 20 maart 2015 - 23:22
renate67

Renate67

Hallo Arico,
Volgens mij is wat je schrijft helemaal niet zo moeilijk te combineren.
Als je qua indeling plantvakken en bestrating kiest voor een moderne stijl.
Zorgt dat je toch een paar flinke plantvakken hebt.
Er een paar buxusbollen in zet voor en strak en repeterend geheel verspreid door tuin steeds in losse bol.
Verder daartussen in cottagestijl al je favorite witte en groene planten.
Door het rustige kleurenpallet blijft dit vanzelf toch een rustige uitstraling hebben.
Volgens mij kan die alocasia in een hoek waar geen buxus bol staat prima hiertussen.
Je kan dan 1 kleiner plantvak kunnen nemen waar je je rode planten bij elkaar zet.
Door deze te clusteren blijft het beeld rustig en toch modern ogen en als hier ook een buxusbol in staat geeft dat de verbinding met de rest van de tuin.

Eigenlijk heb je het zelf allemaal al bedacht en opgeschreven.

Renate

PS is je tuin 10x30 meter? Nou dan kan het allemaal wat groter, en hoeft je rode plantvak niet klein te zijn
zaterdag 28 maart 2015 - 11:20
Arico

Arico

Hoi Renate! Ja ik weet ongevéér wat ik wil, maar vooral wat ik niét wil qua plantenkeuze, zoals Astileb (die het toch goed op een kleiïge grond)

De tuin zelf is opgedeeld in drie niveau's zoals ik al zei, allemaal +/- 10x10. Het eerste omvat het plat dak van de keuken (wij leven IN de heuvel als het ware haha) waar wij een moderne leefveranda op willen plaatsen, dus echte beplanten is er niet bij, met uitzondering van de verhoogde borders aan weerszijden van de brede trap die naar het volgende niveau leidt.
Dit brengt mij dan tot het tweede, middelste niveau dat het entertainment gedeelte moet worden met groot terras, lounge set ed.
Een klein trapje van hieruit brengt ons dan tot het derde niveau. Hier staat de jacuzzi en achteraan het tuinhuis dan.
Achter het tuinhuis hebben we dan nog zo'n 5m van steile heuvel, maar die is niet bepaald functioneel en dient om de compostbakken te plaatsen ed

Bedoel je dat ik de rood bloeiende planten moet groeperen tussen de wit bloeiende in? Of echt afzonderlijke een rode border, witte border?
maandag 30 maart 2015 - 23:43
aronv

Aronv

Keizerskronen zijn prima winterhard en doen erg tropisch aan.
Ze zijn in verschillende kleuren verkrijgbaar. Voor vette kleigrond misschien niet zo geschikt, maar je gaf al aan de grond te gaan bewerken.
Je hebt nog even de tijd om die bollen te planten, maar het is het dubbel en dwars waard. Het is echt genieten als je komend voorjaar de grote knoppen uit de grond ziet komen. Binnen korte tijd ontwikkelt zich dat tot statige planten met prachtige bloemen.
In een groepje is dat een adembenemend gezicht.


zaterdag 11 april 2015 - 01:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon