menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen combineren met bladplanten

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Ik zie dikwijls prachtige bloemencombinaties met grassen, ofwel prachtige bladplanten maar met zeer weinig bloemen. Maar wat ik niet zie zijn bladplanten combineren met bloemen.

Kunnen echinacea, echinops, agastache, lythrum e.d. samen met heuchera, helleborus, fatsia, rodgersia, choysia of andere bladplanten (niet allemaal tesamen)?

Wat zijn geslaagde combinaties van blad (halfschaduw) + bloem (halfschaduw) ?
zaterdag 24 januari 2015 - 17:53
minouke

Minouke

Jawel, ik hou eveneens rekening met het blad.
Bladeren zijn er ook in verschillende kleuren en die moeten dan combineren met andere struiken en bloemen.
Ik zoek altijd iets gemeenschappelijk aan de planten zoals een groen blad met een rode streep is dan mooi met een bloemkleur die de streep herhaalt. Soms ook omdat beide kleuren van blad en de bloem mekaar versterken zoals blauw en geel.
Donker bruinpaars met groengeel zoals bij Heuchera 'Plum Pudding' met Alchemilla.

Gr
Chantal
zaterdag 24 januari 2015 - 18:28
leerling

Leerling

Sierplanten op een goede manier combineren is voor mij ook moeilijk. Ik volg dit onderwerp dus graag mee.
maandag 26 januari 2015 - 01:27
minouke

Minouke

Bladvormen spelen ook een rol: groot blad afwisselen met klein blad, veer- of grasachtigen enz.
Veel tuinen gaan bezoeken en enkele composities opschrijven of fotograferen helpt enorm.
Let dan op bladvormen en kleuren.
donderdag 29 januari 2015 - 17:34
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt beter meer planten van 1 soort zetten dan van veel soorten slechts een plant. Dit laatste werkt m.i. wat rommelig en de visuele impact van grotere groepen planten is duidelijk sterker. Ik geef direct toe dat dit voor de plantenliefhebber niet altijd gemakkelijk is omdat die vaak zoveel mogelijk verschillende planten in de tuin wil hebben. Bovendien zijn de huidige tuinen meestal niet al te groot en dit legt beperkingen op.

Waarvoor je ook op moet letten is dat als je je tot een hoofdkleur beperkt (rose is altijd heel populair!) het geheel geen amorfe brei wordt. Contrast versterkt kleuren en maakt het geheel in mijn ogen aantrekkelijker. Let wel: contrast moet met mate worden toegepast anders kan het geheel wat schreeuwend overkomen.

Sommige kleuren zijn lastig te combineren. Abrikoos is een lastige kleur om goed mee te combineren vooral omdat het een tamelijk subtiele kleur is. Sommige kleuren worden door veel tuiniers op voorhand uitgesloten op basis van vage gevoelens en vooroordelen. Geel, rood en oranje zijn niet ieders favoriet maar in een zomerborder kan ik er goed van genieten.

Vergeet ook niet dat groen ook een kleur en goed toe te passen is als buffer tussen verschillende kleuren.

Zoals hierboven al gezegd speelt bladvorm vaak een net zo'n belangrijke rol in een geslaagde combinatie als bloemen. Van een plant is het blad altijd een langere periode in de tuin aanwezig dan de bloem.

Bijgevoegd een foto van het afgelopen jaar uit mijn tuin.

Bloemen & Planten

zondag 1 februari 2015 - 13:51
Tuinprins

Tuinprins

Tuingeraniums hebben vaak een wat lossere vorm en hebben baat bij planten met een duidelijke architectuur zoals bijvoorbeeld irissen.

Bloemen & Planten

zondag 1 februari 2015 - 13:56
Tuinprins

Tuinprins

Contrast in blad textuur:

Bloemen & Planten

zondag 1 februari 2015 - 13:59
Tuinprins

Tuinprins

Border eind juli 2014:

Bloemen & Planten

zondag 1 februari 2015 - 14:02
Tuinprins

Tuinprins

Niet bang zijn van geel en rood:

Bloemen & Planten

zondag 1 februari 2015 - 14:04
Tuinprins

Tuinprins

Succes!
zondag 1 februari 2015 - 14:06
leerling

Leerling

Bedankt, Tuinprins. Die voorbeelden helpen mij alvast wat verder.

Wat zijn die rode bloemen bij de herfstanemoon staan?
zondag 1 februari 2015 - 14:16
Tuinprins

Tuinprins

Is Persicaria amplexicaulis Firetail (of een andere rood bloeiende vorm van P. amplexicaulis).

zondag 1 februari 2015 - 19:03
leengyselinck

Leengyselinck

Dat je niet zo vaak bladplanten samen ziet met bloemen, valt voor een stuk te verklaren door de natuurlijke habitat van planten: planten met groot, groen blad groeien doorgaans graag in de schaduw en waar het vochtig is (zoals rodgersia, heuchera, helleborus, varens...), planten met (felle) bloemkleuren groeien dan weer liefst in de zon (zoals echinacea, echinops, agastache...).
Dit is natuurlijk slechts een grove indeling en je kan zeker planten vinden voor de halfschaduw die zowel blad als bloemen te bieden hebben. Het zal dan ook belangrijk zijn om goed de bodem te kennen waar de border zal komen: vochtig of droog, los zand, keitjes of harde klei. Eens je dat weet, kan je beginnen samenstellen.
woensdag 11 februari 2015 - 12:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon