menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien magnolia

Ga naar meest recente reactie

jjwolters

Jjwolters

Beste leden, mijn magnolia heeft veel uitlopers en kruinen.
Is het verstandig om de magnolia te snoeien, de vraag is dan hoe en wanneer moet ik dat doen.

Bloemen & Planten

vrijdag 23 januari 2015 - 17:04
Tuinprins

Tuinprins

Hoe meer je deze magnolia snoeit, des te meer waterlot ("uitlopers") je gaat krijgen.

Ik zou hem niet gaan snoeien maar als je het toch wil doen dan in het midden van het voorjaar als de plant is uitgelopen.


Gegroet, de tuinprins

vrijdag 23 januari 2015 - 17:20
hanninkj

Hanninkj

Ik snoei mijn Magnolia's om de twee jaar omdat ze anders te groot worden. Dit gaat zonder problemen zelf mijn Magnolia grandiflora waarvan de "kenners" zeggen dat het niet kan.

Ton
vrijdag 23 januari 2015 - 17:58
sophora

Sophora

hanninkj

Magnolia grandiflora verdraagt heel goed snoei. Men snoeit dan direct na de bloei.
vrijdag 23 januari 2015 - 19:02
hanninkj

Hanninkj

Ik doe het in het voorjaar ook geen probleem.

Ton
vrijdag 23 januari 2015 - 19:18
Roeli

Roeli

Ik zal het wel helemaal verkeerd doen, maar als een tak van mijn magnolia grandiflora een kant op groeit waar ik hem niet wil hebben, of langer wordt dan mijn bedoeling is, knip ik hem gewoon af.
En hij bloeit iedere keer heel mooi.

gr. Roeli
vrijdag 23 januari 2015 - 22:10
hanninkj

Hanninkj

Roeli, een goede oplossing.

Ton
vrijdag 23 januari 2015 - 22:38
vloeiende

Vloeiende

We zijn hier natuurlijk een wintergroene Magnolia aan het vergelijken met een bladverliezende. De vraagsteller toont ons een foto van het wintersilhouet wat ik persoonlijk ook niet zo fraai vind.
Het voordeel van de bladhoudende magnolia is dat deze de eigenlijke structuur van de plant grotendeels verstopt door het blijvende blad.
Ik verkies ook dikwijls snoei in de zomer maar in dit geval zou ik voor het uitlopen toch al proberen wat vorm er in te krijgen door snoei. Denk eraan dat, als je alles kortwiekt, hij er volgend jaar terug zo uitziet.
Als hij echt jaarlijks kort moet gesnoeid worden om een of andere reden staat hij eigenlijk niet echt op zijn plaats, maar ik heb ook wel eregens een plant staan die niet echt op zijn plaats staat en die ik niet weg wil
zondag 8 februari 2015 - 14:26
jdcoster

Jdcoster

Op die foto lijkt het er wel op dat jjwolters zijn Magnolia scheert zoals een haag Ik overdrijf wel wat, maar het is m.i. niet de goede aanpak.
Zeker de helft van de lange takken mogen tot aan de basis weg gesnoeid worden en die 'eksternesten' wat uitgedund.
Van mijn Magnolia doe ik dat in de nazomer, er dan al op lettend dat er voldoende bloemknoppen blijven aan staan.
zondag 8 februari 2015 - 15:18
Tuinprins

Tuinprins

In Nederland noemen we dit het pleeborstelmodel en in Duitsland heet het 'Hausmeisterschnitt'.


Gegroet, de tuinprins
zondag 8 februari 2015 - 18:27
jdcoster
zondag 8 februari 2015 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon