menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grrr - plantencentra en invasieve exoten

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

k Ben er weer ingetuind.

Vorige week bij een plantencentrum impulsief nog wat zakjes "scilla campanulata blue" gekocht, met op de afbeelding een boshyacint. Mooi om rond de bomen te planten en daar te laten verwilderen, dacht ik.

Maar toen ik ze daarnet veiligheidshalve opzocht, merkte ik dat het een alternatieve naam voor de Hyacinthoides hispanica is, een invasieve exoot.

Grrr.

Een tijdje geleden hield een ander plantencentrum uit de buurt uitverkoop o.w.v. een grondige renovatie. Toen ik door hun aanbod surfte zag ik daar zowaar Prunus serotina (Amerikaanse vogelkers of bospest) in hun aanbod. Ik geloofde mijn ogen niet. Het eerste jaar dat we hier woonden heb ik per vierkante meter tuin honderden van die zaailingen verwijderd, en hoewel de bomen op ons terrein nu geveld zijn, we zijn er nog lang niet van verlost van hun nakomelingen.

Zelfs de Japanse duizendknoop (Fallopia japonica, synoniem: Polygonum cuspidatum) die op de lijst van de 100 meest invasieve exoten ter wereld staat, wordt nog her en der verkocht.

Ik snap dit niet.

Ik begrijp - helaas - impulsinkopen. Maar een beetje plantencentrum zou toch beter moeten weten? Winstbejag kan toch niet het enige doel zijn?

'k Heb ondertussen http://ias.biodiversity.be/species/all bij mijn bookmarks/favorieten gezet. Op die site vind je een lijst van uitheemse dieren en planten die onze eigen dieren en planten in verdrukking brengen.
De site is in het Engels, maar als je bij Display 'Vascular plants' en bij 'Common Name' 'NL' kiest, kom je al een heel eind verder.

Ik mag me dan al eens laten verleiden door mooie plaatjes/plantjes, voor ze de grond in gaan kijk ik toch graag even na waar ze best staan en of ze een bedreiging vormen voor onze eigen planten.
donderdag 22 januari 2015 - 02:42
Polplastron

Polplastron

Maar een beetje plantencentrum zou toch beter moeten weten? Winstbejag kan toch niet het enige doel zijn?

Twee bedenkingen hierbij:
1) Waarom zou een plantencentrum dat moeten weten? De meeste plantencentra zijn niets anders dan een supermarkt voor planten geworden waarbij kennis van het product dat ze verkopen geen vereiste meer blijkt te zijn. Kleinere vastenplantenkwekers of boomkwekers hebben die kennis vaak nog wel.

2) Winstbejag is het enige wat telt in economie. Zogenaamd ecologisch of humanitair bewustzijn wordt heel vaak enkel vanuit "marketing"-overweging opgestart en dat geldt voor de meeste sectoren. Het is de klant die bepaalt wat er verkocht wordt en zolang de meerderheid deze planten nog wil kopen, zullen ze verkocht worden.

Het enige wat zou kunnen helpen is een duidelijke regelgeving vanuit Europa of op nationaal vlak, maar ik vrees dat het erg moeilijk zal zijn om dit te controleren.

Groeten,

Pol
donderdag 22 januari 2015 - 10:24
BOSVROUW

BOSVROUW

Hier in onze gemeente moet je voor Amerikaanse vogelkers zelfs een kapvergunning aanvragen als de stam reeds een bepaalde dikte heeft!
En in de bossen word de rododendron massaal verwijderd (geen schuilplaats meer voor de reeen) en de Amerikaanse vogelkers is sindsdien nog meer gaan woekeren, en dit noemt men bosbeheer! Boshyacint kan je manueel nog wel in de hand houden, heb zo grote springbalsemien staan voor de bijen, die verlaat m'n bos niet zonder mijn toelating!
donderdag 22 januari 2015 - 11:22
Tuinprins

Tuinprins

Hoelang duurt het voor een 'exoot' als inheems beschouwd wordt?

Volgens de hierboven aangehaalde website (Invasive Alien Species in Belgium ) is de Amerikaanse vogelkers al sinds 1890 in België te vinden. Het krentenboompje (Amelanchier lamarckii) is sinds 1876 aanwezig. De Amerikaanse eik (Quercus rubra) is sinds de jaren vijftig in de vrije natuur terug te vinden. Moeten we al deze bomen/struiken gaan kappen omdat ze hier eigenlijk niet horen?

Moeten we alle grijze eekhoorns (wanneer die hier gesignaleerd worden) gaan doden omdat die een bedreiging vormen voor de rode eekhoorn?

Moet men in Duitsland alle wasberen gaan bejagen omdat ze daar eigenlijk niet thuishoren?

Zie voor een kritische kanttekening bij de 'invasieve exoten' discussie de blog van Graham Rice:

http://www.transatlanticplantsman.com/transatlantic_plantsman/2014/08/purple-loosestrife-is-it-really-that-bad.html

Zie verder ook het verhaal van Ken Thompson in de Huffington Post:

http://www.huffingtonpost.com/ken-thompson/alien-species-not-all-bad_b_5661960.html

Ken Thompson is de auteur van het boek "Where Do Camels Belong: The Story and Science of Invasive Species".
donderdag 22 januari 2015 - 12:35
leerling

Leerling

Het gaat niet zozeer over 'exoot' als wel over 'invasieve exoot'. Planten en dieren die onze eigen biodiversiteit in het gedrang brengen. En dikwijls weinig of niets toevoegen.

Graham Rice heeft het over 1 plant (Lythrum salicaria), die zijns inziens in zijn buurt niet echt een probleem is. Als die in de rest van de V.S. even weinig problemen zou veroorzaken, zou die met die 'many millions of dollars' per jaar al lang uitgeroeid zijn.

Eén van de redenen waarom bv. Amerikaanse vogelkers hier (=o.a. België) door sommigen graag gezien wordt, is omdat het geen belagers kent. (Als je eens over een takje wrijft begrijp je mogelijk al waarom.) En dat gaat ver. Afval van verschillende van die exoten breekt heel traag af, omdat zelfs onze opruimertjes ze niet echt lusten.
Ja, onze vogels lusten de bessen. (De bessen zijn overigens ook voor mensen niet giftig. De pitten wel.) En ja, het is een boom en er zullen al wel eens vogels in nestelen.
Ik moet ondertussen op een stukje grond van misschien 300m2 al ettelijke duizende boompjes verwijderd hebben.

Eén plant reuze balsemien hoeft geen probleem te zijn in een gesloten tuin. Maar die plant schiet zijn zaden weg tot 7 meter ver. Het resultaat zie je o.a. als je in de zomer langs de Nete fietst. De zaden worden met het getij kilometers ver stroomopwaarts meegevoerd. En omdat de zaden zo ver wegschieten, vind je ze hoe langer hoe verder landinwaarts.
Mooi toch, al die bloemen, en de bijen zijn er nog dol op ook. Zo dol dat ze onze planten links laten liggen, zodat die niet meer bevrucht worden.
Reuze balsemien sterft in de herfst helemaal af. Tot ze weer ontkiemen heb je dus kale oevers zonder plantenwortels om de grond bij elkaar te houden, met erosie door regen en wind aks gevolg.

Een paar rhododendrons is geen probleem (hou ze wel uit de buurt van bv. paarden, voor wie het vergif is). Vogels nestelen er graag in.
Ik vind elk jaar wel een paar ongewenste scheutjes in de tuin (gelukkig niets in vergelijking met de Amerikaanse vogelkers of de Robinia). Maar ga eens op vakantie naar Wales. Daar zijn hele heuvels waar heel letterlijk niets anders groeit dan rhododendron. De grond eronder is kaal. Je vindt er geen insecten en dus ook geen vogels meer. The National Trust heeft er haar handen vol mee. Ze organiseert elk jaar werkvakanties voor vrijwilligers in een poging om ze terug te dringen.

Ik kan zo nog even doorgaan.

Soms is het inderdaad kwestie om te proberen zone per zone vrij te krijgen. Soms kan je ze geleidelijk aan terugdringen, zodat je geen kaalslag hoeft te plegen.

Maar de beste methode is nog altijd vermijden dat invasieve exoten kansen krijgen om te verwilderen. En dat begint o.a. bij de plantencentra.
donderdag 22 januari 2015 - 13:43
Tuinprins

Tuinprins

Die Amerikaanse vogelkers is al meer dan een eeuw te vinden in de vrije natuur in België en NL. De plant is hier verzeild geraakt in een tijd dat men de term 'invasieve exoot' nog niet kende.

In NL heb ik de Amerikaanse vogelkers nog nooit aangeboden zien worden in een plantencentrum. Kan zijn dat het in ons land verboden is deze aan te bieden.

De vraag is of men van te voren kan weten of een aangeboden plant invasief kan worden. Van de waternavel is altijd gedacht dat die onvoldoende winterhard was...

De vlinderstruik heeft de potentie om invasief te worden. Zouden de tuincentra alleen nog maar steriele cultivars van de vlinderstruik mogen aanbieden? Zelfde geldt voor diverse andere planten zoals Hibiscus.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 22 januari 2015 - 16:48
Tuinman65

Tuinman65

Die zever of iets invasief is of niet word ik stilaan beu.
Vogelkers groeit hier nu eenmaal, net als netels, distels, springzaad (veldkers), het bruine klavertje (Oxalis) enz...
Invasieve insecten en plantenziekten zijn volgens mij veel erger.
Of noemen we dat anders?

Leo
donderdag 22 januari 2015 - 23:21
leerling

Leerling

@Tuinprins
In NL heb ik de Amerikaanse vogelkers nog nooit aangeboden zien worden in een plantencentrum.

Zie http://www.esveld.nl/plant.php?plant=Prunus+serotina

De vraag is of men van te voren kan weten of een aangeboden plant invasief kan worden.

Je kan niet van alle planten weten of ze invasief zullen worden of niet. Maar van een aantal weten we het wel.

@Tuinprins
Hoelang duurt het voor een 'exoot' als inheems beschouwd wordt?
en
Die Amerikaanse vogelkers is al meer dan een eeuw te vinden in de vrije natuur in België en NL. De plant is hier verzeild geraakt in een tijd dat men de term 'invasieve exoot' nog niet kende.
en @Leo (Tuinman65)
Die zever of iets invasief is of niet word ik stilaan beu.

Je hoeft deze topic niet te volgen of zelfs maar te lezen.

Wat mij betreft: gelukkig zijn er mensen en instanties die er een andere mening op na houden. Ja, Amerikaanse vogelkers woekert hier al lang. Als iedereen hem als ondertussen inheems zou beschouwen en maar zijn gang zou laten gaan, zouden er nog veel meer gebieden zijn die in problemen komen. (Kijk maar naar de reactie van Bosvrouw op deze topic.)

Re. distels
De reden waarom men die moest bestrijden was dat die plant behoorlijk stekelig is en je je er gemakkelijk aan kunt kwetsen. Combineer dat met landbouw op paardemest bemeste en met paardekracht bewerkte graanvelden en in door paarden begraasde weilanden en je hebt een belangrijke bron van tetanusinfecties in een periode dat er van tetanusvaccins nog geen sprake was.
De bestrijdingswet heeft er overigens voor gezorgd dat een aantal distels en planten die daarmee verward werden op de Rode Lijst (planten die (zeer) zeldzaam zijn geworden) terecht kwamen.
In tegenstelling tot de invasieve exoten dragen distels in belangrijke mate bij tot een grotere biodiversiteit. Heel veel insecten- en vogelsoorten zijn aan distels gebonden (o.a. de putter ofte distelvink (Carduelis carduelis). de bosrietzanger (Acrocephalus palustris)), de kneu (Carduelis cannabina) en andere vinkachtigen).
"De wettelijk verplichte bestrijding van distels in Vlaanderen: een standpunt van het Instituut voor Natuurbehoud" (https://data.inbo.be/purews/files/275517/170244.pdf ) is het lezen waard.

Je kan even gemakkelijk een lans breken voor brandnetels.


@leo
Wat bedoel je met "springzaad (veldkers)"? Het enige wat ik terugvind is springzaadveldkers (Cardamine impatiens L.) en die staat gemarkeerd als 'Zeldzaam' op www.soortenbank.nl.
Ook je verwijzing naar "het bruine klavertje (Oxalis)" levert niet meteen wat bruikbaars op.
vrijdag 23 januari 2015 - 01:42
Polplastron

Polplastron

Er is inderdaad discussie over of men invasieve of gewoon al exotische soorten die zich verspreiden in nieuwe gebieden moet bestrijden of niet. Heel wat van die soorten verdringen inderdaad bepaalde inheemse soorten en dat is betreurenswaardig.

Anderzijds is er ook de evolutietheorie die stelt dat de soort die het best aangepast is aan haar leefomgeving zal overleven en dat dit vaak ten koste gaat van andere, minder goed aangepaste soorten. In dat opzicht is de verspreiding van bepaalde exoten nu eenmaal een gebeuren dat wij als mens bewust of onbewust wel hebben veroorzaakt, maar waar we in feite in de toekomst niet echt vat op zullen hebben.

Er zullen nieuwe hybriden ontstaan, nieuwe biotopen en bijgevolg ook nieuwe soorten.

Moet men dan ingrijpen of niet .... Dat is voer voor discussies waarbij iedereen gelijk en ongelijk heeft.

Groeten,

Pol
vrijdag 23 januari 2015 - 10:48
WiPe

WiPe

Ik vrees dat de discussie een stuk gecompliceerder is dan wat hier nu al aangehaald is.

Dat een aantal soorten hier invasief is en inheemse soorten verdringt, heeft ook te maken met het feit dat die inheemse soorten niet aangepast zijn aan de grote hoeveelheden stikstof die vandaag de dag gebruikt worden. Daardoor hebben planten van schralere bodems een groot concurrentienadeel tegenover die nieuw ingevoerde soorten, die vaak beter aangepast zijn aan rijkere groeiomstandigheden.

Wat Amerikaanse vogelkers betreft moet je er rekening mee houden dat de soort niet op alle bodems even invasief is. Daar zit nogal wat verschil op. Dat vanuit natuurbeheer verwoede pogingen gedaan worden om die soort te bestrijden, kan ik wel enigszins verstaan. Anderzijds is het een op voorhand verloren strijd. Bovendien ben ik niet echt gelukkig met de methodes (of beter, de middelen) die daarvoor gebruikt worden.
vrijdag 23 januari 2015 - 13:39
Polplastron

Polplastron

Dat een aantal soorten hier invasief is en inheemse soorten verdringt, heeft ook te maken met het feit dat die inheemse soorten niet aangepast zijn aan de grote hoeveelheden stikstof die vandaag de dag gebruikt worden. Daardoor hebben planten van schralere bodems een groot concurrentienadeel tegenover die nieuw ingevoerde soorten, die vaak beter aangepast zijn aan rijkere groeiomstandigheden.

Inderdaad een mooie aanvulling die je daar doet; dat was ik inderdaad nog vergeten te vermelden, maar het is inderdaad een feit. Overigens is niet alleen de stikstofrijke bodem een voordeel voor bepaalde invasieve soorten, maar ook de stijgende temperatuur: planten die hier 100 jaar geleden nooit overleefd zouden hebben, doen dat nu wel.

Groeten,

Pol
vrijdag 23 januari 2015 - 13:42
pplakke

Pplakke

er zijn ook veel straten die in hun naam naar heide verwijzen.
terwijl er nergens heide te zien is .
enkel met het duur onderhoud kan men hier en daar.
wat heide houden maar dat kan je toch geen natuur noemen.
bij mij is natuur het geen er groeit zonder iets te doen op die plaats.
als dat iets uitheems is dan is dat maar zo.
toen de dinos door een meteoriet zijn verdwenen.
zijn er ook veel planten weg gegaan hier.
zo is bv de sequoiadendron hier nu uitheems terwijl hij in de steenkool ontdekt is.
dus het kan zo maar even zijn dat de vogelkers hier voor die inslag al stond.
en dat die daarmee zo goed doet in deze aarde.



zaterdag 24 januari 2015 - 11:50
WiPe

WiPe

Als je het over vogelkers hebt, dan bedoel je toch Prunus padus?


Prunus padus, vogelkers is een inheemse boom. Prunus erotina, de Amerikaanse vogelkers of bospest is een invasieve exoot. En die kwam hier voor de ijstijden niet voor.
zaterdag 24 januari 2015 - 12:11
Tuinprins

Tuinprins

Dat de Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina) invasief is heeft weinig te maken met het stikstof gehalte maar met 1. Het feit dat een boom al op jonge leeftijd veel zaad kan produceren, 2. vogels en dieren actief bijdragen aan het verspreiden van de zaden, 3. zaad gemakkelijk ontkiemt, en 4. geen hoge eisen stelt aan de grond. In bossen waar weinig licht is (dichte beukenbossen bijv.) zal het zaad van de Amerikaanse niet of maar moeilijk kunnen ontkiemen en groeien.

Wat ik me af vraag is hoe de Amerikaanse vogelkers zich in Amerikaanse bossen gedraagt. Omdat de plant daar van oudsher voorkomt kan men die niet betitelen als "invasieve exoot".


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 24 januari 2015 - 14:36
pplakke

Pplakke

ik bedoel die de topic starter bedoelt de amerikaanse .


http://www.monumentaltrees.com/en/trees/giantsequoia/history/

hier op deze site bovenaan staat deze tekst heb hem vertaald met internet.

De conifer boomsoorten van de onderfamilie Sequoioideae waren eens wijdverspreide langs het noordelijk halfrond. Fossiele resten van het geslacht Sequoia uit de Jura-periode (180 tot 135 miljoen jaar geleden) gevonden in Noord-Amerika, Groenland en het Euraziatische continent, suggereren uitgestrekte bossen.
Slechts drie soorten overleefde de ijstijden: de reus sequoia (Mammoetboom giganteum) en de kust redwood (Sequoia sempervirens) in Californië en de dageraad redwood (Watercipres glyptostroboides) in afgelegen gebieden in Zuidwest-China


de sequoiadendron is hier door de ijstijd verdwenen .
dan kan dat toch voor meer soorten het geval zijn .
zaterdag 24 januari 2015 - 17:11
WiPe

WiPe

Boeijink D.E., De Geus M. Schalk B. Loofbomen in en buiten het bos , Dick Coutinho, Muiderberg 1992 beschrijft het op pag 146 als volgt :
Natuurlijk areaal: het oosten en het midden van de VS. en het uiterste zuidoosten van Canada; zuidelijk tot het midden van Floridagaand, westelijk tot de lijn Dakota-Texas. Ook in Midden-Amerika tot in Guatemale voorkomend. Zijn optimale ontwikkeling betreikt hij in het Alleghany-gebergte in Virginia op diep open, rijkere gronden, meestal in gemengd loofbos, minder vaak in kleine zuivere opstanden. Vrij goed schaduw verdragend en goezd winterhard. op minderrijke, maar voldoende vochtige gronden ook gemakkelijk verjongend. Zowel uit zaad als uit stronkopslag.

Het lijkt me dus dat de soort in zijn thuisland ook dominant kan zijn, maar net zoals in Europa, niet op alle gronden.


Ten andere, mijn opmerking over het feit dat aanrijking door stikstof, invloed heeft op de concurrentiekracht van een aantal exoten tov onze inheemse flora ging niet specifiek over Prunus serotina. Het was dan ook een reactie op een meer algemene opmerking hogerop.

Wat de info over Sequiadendron betreft: er staat daar nergens dat er voor de ijstijd Sequoiadendrons voorkwamen in Europa; wel dat er soorten van de Sequoioideae voorkwamen in het Euraziatische continent. Je zou dan net zo goed kunnen zeggen dat de amberboom hier voorkwam voor de ijstijden. Dat klopt ook wel, maar de amberboom - Liquidambar europaea - die hier voorkwam was een andere soort dan degene die nu massaal in onze tuinen aangeplant wordt: Liquidambar styraciflua.

Op basis van die redenering kun je dus niet zomaar stellen dat Prunus serotina hier misschien ook wel voorkwam voor de ijstijden. Een aantal Prunus soorten is hier inheems. maar ook dat is geen argument om te ontkennen dat prunus serotina een exoot is.
zaterdag 24 januari 2015 - 18:06
leerling

Leerling

@Pol

Moet men dan ingrijpen of niet .... Dat is voer voor discussies waarbij iedereen gelijk en ongelijk heeft.


Ik wil hier in de eerste plaats pleiten om te voorkomen dat er nog meer ontsnappen.

Als je weet dat een product schadelijk is, dan haal je het ofwel van de markt ofwel zet je er tenminste een waarschuwingstekst op.

@Pol

Er zullen nieuwe hybriden ontstaan, nieuwe biotopen en bijgevolg ook nieuwe soorten.

Klopt, maar die nieuwe soorten zullen minder rijk zijn dan wat we nu hebben. Je kan nl. maar voortbouwen op het genetisch materiaal dat aanwezig is.

@pplakke

bij mij is natuur het geen er groeit zonder iets te doen op die plaats.
als dat iets uitheems is dan is dat maar zo.


Dat vind ik wel een heel vreemde redenering.
Een aantal planten en dieren die iemand van een verre reis meegebracht heeft, omdat hij die mooi of apart vond, verwilderen hier en verdringen onze eigen flora en fauna.
Sommige komen hier 'per ongeluk', omdat we nog te weinig kennis hebben over hoe ze leven en meereizen met allerlei voertuigen.
Sommige worden uitgezet, bv. omdat mensen ze in huis halen en niet weten wat ermee doen als ze te snel vermenigvuldigen of groter worden dan verwacht.
Sommige worden bewust uitgezet o.w.v. economisch winstbejag.

Even een vergelijking maken met het dierenrijk, omdat dat de zaak mogelijk wat scherper stelt:
Je vindt het dus goed dat bv. de dodo niet meer bestaat.
Je vindt het overbodig dat men bv. kakkerlakken, ratten, vlooien... bestrijdt.
Je vindt het niet erg dat de bijen, naast de zo geliefde neonicotinoiden, ook nog eens bedreigd worden door de varroamijt (Varroa destructor), de mijt Tropilaelaps clareae, de kleine bijenkastkever (Aethina tumida) en de Aziatische hoornaar (Vespa velutina).
@pplakke

de sequoiadendron is hier door de ijstijd verdwenen .
dan kan dat toch voor meer soorten het geval zijn .


Misschien worden de reden daarvoor duidelijker als je de verschuivingen van de continenten en de toenmalige klimaatsomstandigheden bekijkt.
Wat de Prunus serotina betreft, die werd in de vroege 17de eeuw in Europa ingevoerd. In de late 19de en 20ste eeuw werd hij vooral aangeplant als windbreker. Meer info vind je hier: http://www.nobanis.org/files/factsheets/Prunus_serotina.pdf

@ WIPe

Als je het over vogelkers hebt, dan bedoel je toch Prunus padus?


Zoals je zelf al aangaf is Prunus padus de inheemse soort. Weet iemand die nog staan in het wild? Hier vind ik alleen nog de Prunus Serotina (Amerikaanse vogelkers).

@Tuinprins

Omdat de plant daar van oudsher voorkomt kan men die niet betitelen als "invasieve exoot".

In het Oosten van de V.S. is de Prunus Serotina een inheemse soort en dus geen exoot. Die vindt daar een natuurlijk evenwicht met andere planten en dieren en is daar dus ook niet invasief.
Het is vergelijkbaar met het artikel over de purple loosestrife (Lythrum salicaria) dat je eerder aanhaalde. Die plant is inheems in Groot Brittannië en wordt daar door zijn "natuurlijke vijanden" onder controle gehouden. In streken waar die "natuurlijke vijanden" ontbreken maar de andere omstandigheden wel aanwezigheid zijn (bodem, vochtigheidsgraag, temperatuur, hoogte...) kan die beginnen woekeren.
zondag 25 januari 2015 - 02:10
pplakke

Pplakke

ik heb hier een tekst gevonden .
waar in staat dat europa door de ijstijd.
veel verloren is van fauna .

staat in dit stuk van de tekst :
Natuurlijke verscheidenheid -vroeger, nu en in de toekomst
Uit onderzoek is gebleken dat heel wat bomen die nu alleen in China of Noord Amerika voorkomen, voor de ijstijden ook hier hun plaats hadden in het bos. Bijvoorbeeld de reusachtige 15 mammoetboom, de Sequoiadendron, kwam mens als natuurlijk hulpmiddel. Ook de vroeger in Europa voor. Nu alleen nog in het oosten van Noord-Amerika. De beroemde ginkgo of waaierboom groeit nu alleen in China en Japan in het wild, maar groeide in een ver verleden ook in Europa.




http://www.lineone.nl/auteur/boek-natuurbos/historische-terugblik.htm
zondag 25 januari 2015 - 06:03
sugar

Sugar

Punt is dat de tuincentra zich geëngageerd hebben om planten die op de zwarte lijst staan niet te verkopen, om zo verdere regelgeving te vermijden.
Maar ze houden zich niet aan dat engagement. Volgens mij moeten de overheid dan maar wat verder gaan in regelgeving. het bestrijden van sommige van deze invasieve exoten kost een fortuin aan de overheid (denk maar aan de gevolgschade van Fallopia japonica).
zondag 25 januari 2015 - 13:55
WiPe

WiPe

Zoals je zelf al aangaf is Prunus padus de inheemse soort. Weet iemand die nog staan in het wild?

Absoluut, Maar ik geef toe dat dat niet eenvoudig is. maar dan eerder omdat de soort vrij onopvallend is en de meeste mensen er aan voorbij kijken.

Maar andersom, hoe wil je die Amerikaanse vogelkers nog bestrijden?
zondag 25 januari 2015 - 23:32
Bombycilla

Bombycilla

Citaat : Bijvoorbeeld de reusachtige 15 mammoetboom, de Sequoiadendron, kwam mens als natuurlijk hulpmiddel.

Onbegrijpelijk stukje tekst


Volgens mij zijn Sequoia en andere bomen niet in de laatste ijstijd uit Nederland verdwenen maar al eerder, mensen zijn ze hier dus nog nooit tegen gekomen
Tijdens het laatste glaciaal, het Weichselien, breidden de ijskappen zich uit tot Denemarken, Noord-Duitsland en Polen. Het landijs bereikte Nederland in de twee voorgaande glacialen, het Saalien en het Elsterien. België is tot nog toe tijdens het Kwartair niet door ijs bedekt geweest.

maandag 26 januari 2015 - 11:13
leerling

Leerling

FAQ invasieve planten

- wat zijn invasieve exoten
- hoe zit dat met wetgeving
- moeten we niet gewoon het survival of the fittest spel zijn werk laten gaan
- waarom zijn die invasieve soorten zo succesvol
- hoelang duurt het voor een 'exoot' als inheems beschouwd wordt
- en iemand vroeg zich in een andere topic zelfs al lachend af of invasieve exotenbestrijden geen rascistisch kantje had.

Op http://www.alterias.be/nl/wat-zijn-invasieve-planten-/definitie en http://www.alterias.be/nl/wat-zijn-invasieve-planten-/faq staan een antwoorden op o.a. deze vragen. 'k Heb de indruk dat de site niet meer onderhouden wordt, maar ze bevat nog wel nuttige info.
maandag 9 maart 2015 - 20:16
braze

Braze

Hoi allemaal .

voor prunus serrotina is er altijd discusie voer te vinden of het een boom/plant

voor de zwarte lijst moet zijn/worden of niet .

maar over prunus spinosa geen woord spaans en toch kun je er een heel bos mee

laten verdwijnen een eerste klas woekerraar die veel wordt gebruikt als vulhout

of wijker struik /boom .

en kennis hebben van planten is tegenwoordig een scheldt gelijkwaardig als

vloeken in de kerk .

en ben er dus een groot voorstander van dat er regels gesteld gaan worden over

deze handel en wandel en dat is eigenlijk veel te ingewikkeld .

dus de eer is aan de verkoper zelf

en dat is jammer want die kent slechts de eer van ,t graaien


mvg


braze
zaterdag 21 maart 2015 - 09:48
ThomasZ

ThomasZ

Is sleedoorn Spaans, dat wist ik niet? Volgens vele sites nochtnas een inheemse soort uit de Benelux, staat ook op de site van Plant van Hier als een streekeigen soort.
zaterdag 21 maart 2015 - 14:02
leerling

Leerling

@Braze

maar over prunus spinosa geen woord spaans en toch kun je er een heel bos mee
laten verdwijnen een eerste klas woekerraar die veel wordt gebruikt als vulhout
of wijker struik /boom .


Voor zover ik weet is prunus spinosa inheems en alleen invasief in een paar noordwestelijke staten van de V.S.A. In onze streken heb ik daar nog nooit wat over vernomen.
http://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=home.showFile&rep=file&fil=ALTERIAS_final_nl.pdf geeft hem zelfs als alternatief voor invasieve planten.

Graag dus meer info over de bronnen van jouw beweringen.
zondag 22 maart 2015 - 01:34
Patrikc

Patrikc

Sorry Braze maar je slaat de bal volkomen mis, Prunus spinosa is inheems en Prunus serotina is een woekerende exoot. Daar moet geen consensus over gezocht worden, die is er al lang.

(Leerling, waarom ben je van naam veranderd?)
zondag 22 maart 2015 - 08:09
leerling

Leerling

(Leerling, waarom ben je van naam veranderd?)
Toen ik me inschreef op dit forum dacht ik dat de naam enkel een login id was. Wat letters bij elkaar vond ik maar stom staan als alias. 'Leerling' geeft beter weer waar ik sta op vlak van tuinieren.

'k Heb de avatar hetzelfde gehouden, zodat mensen die me 'kennen' de link kunnen leggen.
zondag 22 maart 2015 - 10:39
braze

Braze


nee hoor geen woord spaans is hollands spreekwoord wat betekend dat er niemand

iets over zegd /zeggen .

en sleedoorn is gewoon nederlands


mvg


braze
zondag 22 maart 2015 - 17:34
braze

Braze

dat Prunus -spinosa inheems is daarover ik ben wat dat gaat verkeerd

ingelicht dat blijkt maar weer,s wat ik ervan weet niet beter dan dat deze ooit

door de Romeinen ingevoerd is en dat is wat ik ervan weet .

mvg

Braze
zondag 22 maart 2015 - 17:40
leerling

Leerling

Wanneer mag een plant invasief genoemd worden? De wetenschap beschrijft die soorten op basis van nauwkeurige criteria. Invasieve (of uitheemse invasieve planten) zijn plantaardige soorten die:

- door de mens geïntroduceerd werden (vrijwillig of toevallig) buiten hun natuurlijk verspreidingsgebied (exotische soorten)
- geïntroduceerd werden na het jaar 1500
- in staat zijn zich te naturaliseren, namelijk de potentie hebben te overleven en zich voort te planten in de natuur
- een sterke verspreidingscapaciteit hebben die kan leiden tot een exponentiële toename van hun populaties.

Enkel de soorten die voldoen aan al deze voorwaarden mogen als invasief worden beschouwd.

zie http://www.alterias.be/nl/wat-zijn-invasieve-planten-/definitie
zondag 22 maart 2015 - 19:04
mia_heyl7

Mia_heyl7

wat als het een exoot is, wel, ik ben bang van "uitlopers" of "woekeraars " zoals ik ook bang was van de brulkikker,of stierkikker, groen Antwerpen, of wie ook, dacht dat ik geen kikkers kende
stuurde me een link met 15 verschillende kikkergeluiden, en schrok, toen ik er perfect de brul van de stierkikker uithaalde
mijn buur'man heeft enkele nachten aande vijver "gecampeerd" en schoot er drie,
sindsdien nooit noàg de brul van een stierkikker gehoord
zondag 22 maart 2015 - 19:16
rozeke

Tekst aangepast

Rozeke

(apestaartje) Leerling ,

Dank voor de bijdrage over invasieve exoten . Hier in de tuin (ergens temidden van het vlaamse land , dus ja , in België) willen we de bij-jen een grote hand toesteken in hun gevecht tegen de neonicotinoiden- en andere [round-up]kaaien . Door biologische bloembollen byvoorbeeld zal dat al een stapke in de goede richting zijn. Maar . ELLEKE biobloembollenverkoper - kweker of niet - verkoopt onnozelweg (of niet?) de spaanse boshyacint ook gekend als hyacintoides hispanica . Toevallig (of ook weer niet , 'ne mens moet ìèts doen met zijn leven) botste ik op meerdere kennisvelden - zij het niet bij kwekers of verkopers - die waarschuwen voor het invasieve , woekerende , verdringende en gluiperige karakter van deze schone . Dus , zo dacht ik enigszins onnozel , in déze tuin géén H.H. èn wat meer is , ik nam mijn burgerplicht ter harte en legde de verschillende kwekers/verkopers de stelling voor .
De antwoorden bleken nogal biodivers te zijn : de ene viel uit de lucht "Wat ?! Nog nooit van gehoord !?" , de andere lachte mij op een eerder vierkante manier uit "Maar X, dat is de natuur en bovendien mogen neonicotinoiden allang niet meer en met [round-up] wordt al veel zuiniger omgegaan" , en nog een andere bleek een lenig ontwijker van lastige vragen te zijn .
Dus andermaal op zoek naar wat nu eigenlijk het meest zinnige is in deze zaak .
Zo hier terecht gekomen en mij maar geregistreerd om het hete hangijzer of beter de hyacint aan uw welwillend en wijs oog voor te leggen . HELP dus met andere woorden.
(heij ! wakker worden /o] )
maandag 14 november 2016 - 20:55
Tuinprins

Tuinprins

Hallo Rozeke,

Wat hebben neonicotinoiden en Round-Up met invasieve exoten te maken? Zijn m.i. toch twee heel verschillende zaken.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 november 2016 - 21:03
leerling

Leerling

apestaartje Rozeke

Je vraag om hulp is me niet helemaal duidelijk.

Wil je weten waarom de Hyacinthoides hispanica zo populair is, terwijl die toch onze inheemse Hyacinthoides non-scripta dreigt te verdringen?

Wil je weten wat het verschil is tussen de inheemse Hyacinthoides non-scripta en de invasieve Scilla campanulata ofte Hyacinthoides hispanica?

Zoek je hulp in de strijd tegen invasieve exoten?

Wil je begrijpen waarom die strijd belangrijk is?
woensdag 16 november 2016 - 00:40
Paronoto

Paronoto

Ondertussen zijn we al een dik jaar ouder....van "wijzer" heb ik "geen cijfers.... Slaap wel !
vrijdag 18 november 2016 - 21:28
rozeke

Rozeke

apestaartje Leerling

Bedankt om te reageren .
Hm. Een tijd geleden kwam ik in verband met een opzoeking over invasieve soorten , woekeraars dus , van eigen of vreemde bodem , op de netstek van Alterias , dat is een wetenschappelijk veld over juist dat onderwerp .
Daar vond ik terloops ook de Spaanse Boshyacint beschreven .

Later :
Op zoek naar bloembollen voor meer bijen en andere insecten in de tuin die uiteraard niet onmiddellijk worden gedood met neonicotinoiden (zeg ik het juist) , veelvuldig gebruikt door de gangbare bloembollenteelt en voor een belangrijk deel medeverantwoordelijk voor de bijensterfte zoals gij allen wel al zult hebben gehoord ,
later dus ,
stel ik onthutst vast dat inderdaad àlle biobloembolaanbieders - kwekers en handelaars altegaar tevens de gewraakte Spaanse schone aanbieden ja zelfs aanprijzen met de termen "zeer geschikt voor verwilldering" .
Ik leg dit struikelblok aan ieder van hen voor ,
1 teler en 1 handelaar reageren verrast , zij vallen uit de lucht ? Is er dan een probleem met deze hyacint/scilla ? De eerste keer dat zij hiervan iets horen ?
1 handelaar reageert honend (echt waar) : volgens deze is alle betoog hierover louter zever ("onzin") , de natuur (zou zijn) gaat zijn gang (gaan) , er (zou) is teveel dweperij (zijn) hierover ; bovendien (zou) is gezien de huidige wetgeving , bloembollenteelt volgens biologische beginselen , OOK zever (zijn) ; immers het gebruik van neonicotinoiden (zou) mag niet meer (mogen) en bovendien zijn producten als round-up erg strikt gereglementeerd (!!!!!, Roz.). Deze handelaar biedt 'gangbare' zowel als 'bioteelt' bloembollen aan , dit efkes terzijde .
Voorlopig schort ik mijn antwoord op aan (1 van) de pionier(s) van de biobloembolteelt ( de einge teler met zowel biobol- als spaanse bolshyacint(bio)bol aanbod ) tot ik van , b.v. , u de laatste druppel te lezen krijg hierover .

Nogmaals bedankt , nu voor uw komende antwoord .
P.S. tuinprins , ik hoop dat bovenstaande uw vraag enigszins heeft uitgeklaard , en ik geef u een groet met dank terug .

vrijdag 18 november 2016 - 21:32
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Beste Rozeke,

Jij haalt een heleboel dingen door elkaar en verheldert onvoldoende .

1. 'invasief' is niet synoniem met 'woekeraar'. Onder woekeraar wordt verstaan een plant die zich via worteluitlopers (snel) kan uitbreiden. Onder invasief wordt verstaan een plant die zich in een bepaald ecosysteem heeft gevestigd maar daar van nature niet thuishoort. Een invasieve plant KAN een woekeraar zijn maar hoeft dit niet per definitie te zijn. De Japanse duizendknoop is een voorbeeld van een invasieve woekeraar maar de Amerikaanse vogelkers kan zo niet worden gedefinieerd. De laatste zaait zich overdadig uit (door toedoen van vogels) maar uitzaaien is iets anders als woekeren.

2. Een plant die invasief is komt oorspronkelijk altijd van vreemde bodem. Er zijn genoeg planten die zich sterk uitzaaien en woekeren (bijv. wilde kornoelje, Europese kardinaalsmuts en scherpe boterbloem) maar die niet invasief mogen worden genoemd omdat zij hier van nature voorkomen.

3. Een bollenhandelaar is doorgaans iemand anders dan een bollenkweker. Een handelaar koopt en verkoopt bollen maar kweekt ze niet. Hij kan dus zowel biologische als niet-biologisch bollen in zijn assortiment hebben. Het is aan de consument om te kiezen voor biologische of niet-biologisch geteelde bollen. Of een bol met chemische middelen middelen is behandeld, is relatief makkelijk te achterhalen d.m.v. laboratoriumonderzoek (vraag maar aan Greenpeace).

4. Kun je mij duidelijk maken hoe Round Up in de bollenteelt wordt gebruikt? Als dit goedje over de bollen wordt gespoten sterft de bol af. Misschien als onkruidverdelger aan de rand van een perceel maar bij mijn weten niet op de bollen zelf.

5. Heb jij verwijzingen naar betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek (gepubliceerd in een betrouwbaar en erkend wetenschappelijk tijdschrift) waar wordt ingegaan op de meerjarige effecten van het gebruik van neonicotinoiden in de bollenteelt op de bijenstand? De meeste onderzoeken die ik ken gaan uit van een VERS bespoten bloeiend gewas waarop bijen worden losgelaten. In welke mate zit neonicotinoide stof een half jaar later nog in de bol en wat is hiervan het effect op de bijenstand als deze driekwart jaar later bloeit?


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 19 november 2016 - 08:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wat die Spaanse hyacint betreft: de dichtst bijzijnde populatie van de inheemse boshyacint bevindt zich op 40 km van mijn voordeur. Ik zie niet hoe de Spaanse hyacinten in mijn tuin een bedreiging vormen voor de wilde hyacinten zo ver uit de buurt. Ik zie ook nergens spontane zaailingen van Spaanse hyacint in de ruime regio verschijnen. Laat staan dat er spontane hybridisatie met de niet aanwezige inheemse hyacint zou gebeuren. Ik vermoed dat, als ik vlakbij een locatie zou wonen, de inheemse hyacinten tot in mijn tuin zouden groeien en dat ik er daar geen andere zou inplanten. Degene die nu in mijn tuin groeien, stonden er al toen ik het huis kocht. En ik voel geen enkele behoefte, noch noodzaak die te bestrijden. Het debat wordt naar mijn onbescheiden mening iets te ongenuanceerd gevoerd.
zaterdag 19 november 2016 - 10:26
rozeke

Rozeke

Dag Tuinprins ,

Bedankt om mijn vragen van naderbij te bekijken .

Voor uw punt 1. en 2. dank ik u voor de heldere uitleg .

Voor uw punt 3 . : meer in het bijzonder heb ik de vraag aan 2 bollenhandelaars en 1 (één) bollenteler gesteld . Zo kon ik al enkele standpunten daarover horen en daarna beslissen
welke mijn verdere stappen zouden kunnen zijn . Deze dus , om te beginnen .
Dat 'leken' zèlf een laboratoriumonderzoek kunnen laten uitvoeren was mij al bekend ; desalniettemin wil ik u danken om deze mogelijkheid ter herinnering te brengen .

Op uw vraag betreffende het product 'R.U.' die bepaalde handelaar deelde mij dit (ongevraagd) mee . Misschien maakte hij hiervan gewag om mij zijn standpunt over 'gewone -' versus bio-teelt te verduidelijken .

Tot slot : uw kennis van (wie wat waar) wetenschappelijke onderzoeken is duidelijk groter dan die van mij . Het was niet mijn bedoeling betweterig over te komen , wel meer verheldering te krijgen over wat nu eigenlijk het meest zinvolle is wat dit onderwerp betreft .

Vandaar dus ook mijn duik in dit forum (zonder zwembandjes , en nu verdrink ik bijna !! O euvele moed).

Groet u
rozeke
maandag 21 november 2016 - 21:03
sugar

Sugar

WiPe,

het invasief gedrag van de spaanse hyacint is nochtans meer dan voldoende wetenschappelijk gedocumenteerd. Zie bijbehorende llink http://ias.biodiversity.be/species/show/132 , onderaan staan er links naar 5 studies ter zake
Ze wordt op dit ogenblik als B2 ondergebracht, dat wil zeggen dat de plant wel wijdverspreid is maar de impact op eco-systemen niet zo groot wordt geacht (het is maar één plant die er onder lijdt)

Tuinprins : je definitie van invasieve soort is totaal fout. Een invasieve soort is een soort die vreemd is aan het eco-systeem en zich in dat systeem op zo'n manier uitbreidt dat hij andere soorten in dat ecosysteem verdringt, of dat nu door zaad, rhizomen of andere manieren gebeurt. De Amerikaanse vogelkers is wel degelijk een invasieve exoot, van de categorie B3 : dat wil zeggen van de ergste soort.
Hier een link die je ongelijk duidelijk maakt : http://ias.biodiversity.be/species/show/14 , dit ois de website van wetenschappers die zich in België met onderzoek naar invasive species bezig houden.

Of er round-up wordt gebruikt bij de bloementeelt weet ik niet, maar volgens het Nederlands Centraal bureau voor Statistiek vormen bloembollen de sector met het hoogste specifieke pesticidengebruik (het gemiddelde voor de gehele landbouwsector in 2012 was 7,4 kg werkende stof per ha in Nederland), voldoende reden om ecologisch geteelde bollen te kopen volgens mij

Tuinprins : hier één wetenschappelijk artikel over imidacloprid http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00128-011-0515-5, het product wordt teruggevonden in grondwater en dus schadelijk voor organismen in het oppervlaktewater...

De impact van deze stoffen is sowieso nog onvoldoende onderzocht, ieder mens met enig gezond verstand zou deze stoffen onmiddellijk en volledig verbannen vanuit het standpunt van reasonable doubt.
De studies die uitgevoerd werden om deze producten toe te laten zijn naderhand duidelijk ontoereikend geweest (want de evidente problemen die ondertussen meer dan voldoende bewezen zijn, werden tijdens de studies die de vergunning voorafging ook niet ontdekt)

woensdag 23 november 2016 - 22:19
WiPe

WiPe

Sugar, ik betwijfel niet dat Spaanse hyacint een invasieve exoot is. Het punt dat is wilde maken is dat er van schade geen sprake kan zijn in een regio, waar de enige plant die er last van kan ondervinden, niet voorkomt.
donderdag 24 november 2016 - 10:28
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Een kettingdiskussie die in januari 2015 begon en nu nog altijd doorloopt.....wanneer komt hieraan eens een einde .....of houden we nu ter "afwisseling" een een diskussie over "Het nut van zulke diskussies" ...Allé vooruit er mee!
Vergeten we vooral niet hoeveel 'politiek" hiermee ooit gemoeid geweest is en door wie....Hebben we zelf gekozen.....
START NU ! "gezien de huidige wetgeving "

Eergisteren nog eens een mus gezien.....maar DAT is HEEL lang geleden.....om van de zwaluwen nog maar te zwijgen en.....en......(bis)

vrijdag 25 november 2016 - 21:25
sugar

Sugar

Wat voor onzin is dat nu Parranoto.? Dit is een forum, hier wordt per definitie gediscussieerd. En in de laatste reacties staan een paar serieuze onnauwkeurigheden, dus die heb ik evn rechtgezet.
En dat gezeur over politiekers, dat bestaat niet het zijn politici. En dat zijn mensen die je zelf hebt verkozen
zondag 27 november 2016 - 00:18
pplakke

Pplakke

weer een zoveelste product dat zich in het grondwater nestelt.
en ondertussen slaat de prijs van drinkwater maar op .
als ze al die giftige producten zo nodig willen verkopen .
laat dan tenminste de verbruikers een sanerings taks op voorhand betalen.
of beter nog verbieden in de oertijd had men die dingen ook niet nodig om te overleven.
zondag 27 november 2016 - 11:53
Polplastron

Polplastron

of beter nog verbieden in de oertijd had men die dingen ook niet nodig om te overleven.


Dit is toch een vrij kromme redenering .... In de oertijd leefden mensen in kleine groepen bij elkaar. Nu leven er veel meer mensen en moet er dus veel meer eten voorzien worden. Bovendien nemen al die vele mensen een grote oppervlakte in waardoor de oppervlakte die men kan voorzien om voedsel te telen kleiner is en ... last but not least: in de oertijd bestond er nog geen geld. Nu werken wij elke dag voor ons geld. Die landbouwers doen dat ook en proberen, net als vele anderen, zoveel mogelijk te verdienen met zo weinig mogelijk risico's.
Wie hen dat kwalijk neemt begint best als bioboer om te laten zien dat het ook anders kan.

Oh ... en in de oertijd waren mensen nog niet zo "dom" om planten te telen die enkel "mooi" waren. Als je het niet kon eten werd het niet geteeld. Als er zoveel pesticiden gebruikt worden in de sierteelt, dan moeten we hier als hobbytuiniers maar zelf beginnen door een duidelijk signaal te geven en bewust te kopen.

Groeten,
Pol
zondag 27 november 2016 - 20:35
Paronoto

Paronoto

Bravo Pol
zondag 27 november 2016 - 21:06
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

er moet inderdaad meer eten voorzien worden.
en van mij mogen die gewone boeren gif gebruiken .
maar nu betaalt iedereen om het water te zuiveren .
terwijl men perfect weet welke dingen er zich in het grondwater bevinden.
dan kan men toch beter daar meteen bij verkoop van die producten de tax er op heffen .
dan worden die dingen veel duurder en krijgt bio meer kans.
want in een enquête gaan mensen altijd voor goed voor de natuur.
maar in de winkel kijkt men naar de portemonnee.
maandag 28 november 2016 - 05:24
Polplastron

Polplastron

want in een enquête gaan mensen altijd voor goed voor de natuur. maar in de winkel kijkt men naar de portemonnee.


In enquêtes zijn mensen inderdaad vaak heel milieubewust, maar in de praktijk valt dat over het algemeen eerder tegen. En ik geef toe dat ik daar zelf ook een mooi voorbeeld van ben op verschillende vlakken hoor ...
maandag 28 november 2016 - 11:09
sugar

Sugar

Het groot probleem voor het doorbreken van biovoedsel is de distributieketen, in absolute prijs is de kost van biologisch geteeld voedsel niet zoveel duurder, maar de distributieketen neemt dezelfde winstmarge. Eens gelezen :Voor een gewone kool krijgt de boer 20 ct, voor een biokool 50 ct, maar in de winkel wordt de eerste verkocht voor een 1 EUR, de tweede voor 2,5 EUR
dinsdag 29 november 2016 - 14:19
rozeke

Rozeke

Sugar , walhallachtig bedankt voor het gooien van uw kennis in de strijd , mensen gelijk gij zijn nog te dun gezaaid en dus lopen gevaar te worden verdrrongen door plaatselijke woekeraars . P.S.over de kostprijzen van biovoedsel kort : ja maar 1)onze natuurvoedingswinkelier van het eerste uur vertelt dat de juiste vergoeding voor bioboeren een van de eerste grondbeginselen was toen de bioteelt commercieel ging ?
En , behalve als ge het geluk hebt binnen 15 km. te wonen van een bioboer (alles zelf kweken voor de uituitzonderingen onder ons) , hoe geraakt ge dan aan biovoeding op een ecologisch verantwoorde manier ? Groothandelaars zorgen er juist voor dat de verhandeling geen hogere (brandstof van individuele auto's) groene voetafdruk kost ?

Polplastron , ge kunt uiteraard ooook een schoon voorbeeld van practijkmilieubewuste worden , gijij kiest , toch ?

Dat bioteelt uiteindelijk veel goedkoper IS dan vervuilende teelt , spreekt voor zich . M.I. komt de politiek hier tekort om geld te geven aan bedrijven in ombouw naar bioteelt , zodat zij de dure noodzakelijke investeringen kunnen doen terwijl ze niet wegzinken in het moeras van de geldleningen oga kredieten . Ook slimme reclamemensen 'imagebuilders' zouden kunnen worden ingezet om de propere (real dirt) teelt aantrekkelijker te maken . Scholen spelen ook hier een vooraanstaande rol ; filmsterren en andere hotmedia kunnen hun talenten op dit vlak inzetten , zowel binnenlands als werelds .
Voor de belangstellenden : de film 'The Real Dirt on Farmer John' al wat ouder desalniettemin de moeite al was het voor de pragmatische humor erin . Dit zegt verrotte tomaten erover (in het engels)
:https://www.rottentomatoes.com/m/the_real_dirt_on_farmer_john_2007/

(and now for something completely different ) Als uitsmijter voor hen die nog een kerstcadeau willen kopen : zie het laatste boek van Charles Groenhuijsen efkes onder ogen , https://www.uitgeverijbalans.nl/boeken/donald-trump/ : bij wijlen lachbreuk veroorzakend schaamteloos-op-eigen-planeet , die trumpetter .

Groet van Rozeke
dinsdag 29 november 2016 - 20:51
Polplastron

Polplastron

Polplastron , ge kunt uiteraard ooook een schoon voorbeeld van practijkmilieubewuste worden , gijij kiest , toch ?


Ik tuinier ecologisch (zonder gif, ik composteer zelf, in de tuin staan veel nuttige planten voor allerlei organisme), ben 100% vegetariër, drink kraantjeswater en regelmatig een biertje (flesjes met statiegeld, dus ... veel ecologischer dan wijn! Haha!) en neem regelmatig het openbaar vervoer. Verder ben ik zuinig op de apparaten die ik koop; een Smartphone, TV, radio, ... gaat bij mij mee tot hij helemaal kapot is of tot het een en ander écht niet meer werkt (omwille van die ****** updates enz.)

Alles welbeschouwd denk ik dus dat ik al op de goede weg ben. Toch ... rijd ik met de auto naar het werk (5km) omdat ik mijn kinderen op die manier niet in de vooropvang moet sturen en omdat de weg naar mijn werk mij stress bezorgt omwille van alle lawaai en drukte: dit is dus een bewuste keuze, maar geen milieubewuste.
Verder teel ik in mijn tuin amper groenten terwijl net dat ecologisch en biologisch zou zijn.
Als ik dingen aankoop in de winkel probeer ik zoveel mogelijk inlandse producten of op z'n minst producten uit de EU te kopen, maar af en toe lust ik ook wel eens een banaantje ...
We proberen voeding te kopen met zo weinig mogelijk afval of met verpakkingen die gerecycleerd of herbruikt kunnen worden, maar toch lust ik ook wel een chips of chocolade en wordt daarbij heel wat vervuild.

Kortom; zonder zonden is niemand! Het is al mooi als mensen zich bewust zijn van wat ze doen en proberen het een en ander binnen de perken te houden. En als het op kiezen aankomt, zal ons onbewuste ons snel laten kiezen voor voordelen op korte termijn i.p.v. op lange termijn; dat is nu eenmaal een erfenis die we hebben van onze aapachtige voorouders en die we nog altijd niet ontgroeid zijn (ook al hebben we vaak zo'n hoge dunk van onze intellectuele en morele ontwikkeling).

Dat bioteelt uiteindelijk veel goedkoper IS dan vervuilende teelt , spreekt voor zich .


Met deze zin heb ik toch wel wat problemen. Dit zou je kunnen opvatten als zijnde dat de "gewone" boeren dom en onwetend zijn terwijl deze mensen vaak echt wel getuigen van goed economisch inzicht. Als het ene goedkoper zou zijn, dan zou men daar snel naar overschakelen. Ik vermoed dat bioboeren (in het geval van fruit- en groenteteelt) toch wel meer van hun oogst verliezen aan ziektes en plagen. Bovendien mag je niet vergeten dat onze huidige maatschappij perfect gevormde aardappelen, peren en appels wil; een vlekje erop en het raakt niet verkocht! Dat is helaas een vaststaand feit wat je niet even gaat veranderen. Bio staat overigens ook niet gelijk aan ecologisch; bioboeren gebruiken nog steeds bepaalde stoffen om hun gewassen te beschermen waar ik als ecologische tuinier toch kriebels van krijg hoor!
woensdag 30 november 2016 - 11:23
Boerke

Boerke

Helemaal met je eens Pol en zeker met het laatste. Aan de andere zijde van ons straat staat "Bio-fruit". Alle bomen hebben reeds hun blad verloren en deze boomgaard nog niet. Is dit dan zo natuurlijk en Bio? Binnen enkele dagen zullen ze er met de sproeier doorrijden en nog geen twee dagen later ligt al het blad op de grond. ?? 't Is maar voor te zeggen dat ze ook met van alles en nog wat spuiten.
woensdag 30 november 2016 - 12:36
WiPe

WiPe

Bio staat overigens ook niet gelijk aan ecologisch; bioboeren gebruiken nog steeds bepaalde stoffen om hun gewassen te beschermen waar ik als ecologische tuinier toch kriebels van krijg hoor!


Kun je daar namen op plakken? Om welke producten gaat het?

Alle bomen hebben reeds hun blad verloren en deze boomgaard nog niet. Is dit dan zo natuurlijk en Bio? Binnen enkele dagen zullen ze er met de sproeier doorrijden en nog geen twee dagen later ligt al het blad op de grond. ?? 't Is maar voor te zeggen dat ze ook met van alles en nog wat spuiten.


Dat bomen hun blad laten vallen heeft met heel veel factoren te maken. Ik heb er hier in de tuin een paar staan die nu nog maar net hun blad laten vallen. Dat blad valt er u volop af. Heeft niks te maken met sproeien, maar wel met de vorst Als je schrijft dat ze daar binnen enkele dagen met de sproeier doorrijden, kun je dan ook voorspellen met welke producten ze gaan spuiten?

Ik heb de indruk dat dit soort argumenten niet echt realistisch zijn.
woensdag 30 november 2016 - 19:45
Boerke

Boerke

@Wipe . Denk wat je denkt.
Ik zie meer dan ik hier kan schrijven wat het zonlicht niet mag zien.
woensdag 30 november 2016 - 19:54
Polplastron

Polplastron

Kun je daar namen op plakken? Om welke producten gaat het?


O.a. koper en zwavel zijn toegelaten voor bioboeren en bij matig gebruik alvast veel minder schadelijk dan de vele andere zaken die door "gewone" boeren gebruikt worden. Ecologisch zou ik deze middelen echter niet durven noemen. Hiermee wil ik niet vertellen dat bioboeren niet beter zouden zijn voor het milieu dan hun conventionele tegenhangers; het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat bio niet gelijk is aan eco en omgekeerd.
woensdag 30 november 2016 - 20:04
sugar

Sugar

Spuitzwavel wordt toegelaten in de biologische teelt, op bepaalde momenten, en daar heb ik zelf geen problemen mee.

Koper is een ander verhaal, want dat is een zwaar metaal dat in de bodem opslaat.

Met de bestaande commerciële rassen en de monocultuur is helemaal niet spuiten blijkbaar nog altijd niet mogelijk of toch erg moeilijk. Vooral omdat de consument geen appels wilt die er niet goed uitzien.

Maar bekijk een pink lady eens. Die appels worden gewoon op kleur vorm en grootte geselecteerd (< 50% wordt verkocht als appel), dat is dus een schoonheid met een duistere kant
donderdag 1 december 2016 - 23:33
Boerke

Boerke

@Wipe; mijn vorige woorden waren nog niet goed koud en het was al van dat. Ze laten ook niet de onderkant van hun tong zien i.v.m. het spuiten als je begrijpt wat ik bedoel.
Nog niet volledig gespoten maar waar ze gepasseerd zijn is het zoals op de foto. Na twee dagen.

Bloemen & Planten

vrijdag 2 december 2016 - 16:09
WiPe

WiPe

Boerke, het heeft gevroren. Dat het blad nu valt is niet mee dan normaal. Het zou pas raar zijn dat dat blad nu nog aan de boom zou hangen. Het is 2 december! En als ze gespoten hebben, is de vraag waarmee ze gespoten hebben. Als je beweert dat er een verband is tussen dat spuiten en de bladval, dan vrees ik dat je een verband legt dat er niet is.
vrijdag 2 december 2016 - 16:37
Boerke

Boerke

Ja, en deze dan op de foto? Dezelfde, die ze nog niet aangeraakt hebben. Ze zien zelfs nog groen. Ik heb speciaal voor u de foto in het donker gaan nemen.
Zo wel dat ze; spuiten om de bloesems niet te bevriezen , spuiten juist voor de pluk,.. kunnen ze dit ook. Wij wonen hier al 30 jaar en ieder jaar zien we hetzelfde ritueel. Hééél toevallig. Maar ja , ik zal het me weer verbeelden. Dit is het laatste wat ik er over schrijf want ieder heeft zijn eigen mening en nogmaals , ieder gelooft wat hij ziet en hoort.

Bloemen & Planten

vrijdag 2 december 2016 - 17:13
sugar

Sugar

Boomkwekerijen durven spuiten om 't blad te laten vallen (om bomen sneller te kunnen rooien). Maar 't zou me verbazen dat dat nu nog in fruitteelt zou gebruikt worden (ik zeg niet dat het niet kan).
vrijdag 9 december 2016 - 17:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon