menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fritillaria uva vulpis - Fritillaria

Gooitzen Eijzenga

Gooitzen Eijzenga

De Uva vulpis en de Michailovskyi lijken ontzetten veel op elkaar. Ze zijn door mij door elkaar geplant en nu heb ik een probleem? Hoe kan ik van de soorten de goed verschillen ontdekken?Deze vraag is gesteld vanop Fritillaria uva vulpis - Fritillaria.

Bloemen & Planten

vrijdag 16 januari 2015 - 19:33
leerling

Leerling

Ik ken die planten niet, maar wat ik op internet vind bloeit Fritillaria michailovskyi in april mei en wordt die zo'n 20 tot 25cm hoog, terwijl Fritillaria uva-vulpis alleen in april bloeit en 35 tot 40cm hoog wordt. De F. michailovskyi is ook domkerder van kleur. Zie http://www.kwekerijdeschullhorn.nl/?page_id=173&lang=en
vrijdag 16 januari 2015 - 23:25
Patrikc

Patrikc

Ik ben even in mijn boekenkast gekropen

Bij F. michailovskyi is het donkere deel van de bloem eerder 'kastanjebruin met een tikkeltje paars', en bij F. uva-vulpis gewoon bruin, al zal dat verschil niet altijd zo duidelijk zijn.

Bij F. michailovskyi is het gele deel aan het uiteinde van de bloemblaadjes wat groter dan bij F. uva-vulpis, al zal dat verschil niet altijd zo duidelijk zijn.

Bij F. michailovskyi is het kleurverschil aan het uiteinde van de bloem er ook aan de binnenkant van de bloem, bij F. uva-vulpis is de binnenkant zo goed als overal hetzelfde bruin, al zal dat verschil niet altijd zo duidelijk zijn.

De stamper van F. uva-vulpis is veel dikker en de stamper van F. michailovskyi is diep ingesneden.

Volgens 'The gardeners guide to growing fritillaries'.

Ik hoop dat je daarmee iets kan aanvangen
zaterdag 17 januari 2015 - 10:18
Gooitzen Eijzenga

Gooitzen Eijzenga

Dank voor de uitleg. Zodra de Fr. gaan bloeien ga ik er foto's van maken en met jullie delen.
zaterdag 17 januari 2015 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon