menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis bij rozelaaar

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

Tekst aangepast

SterrenKruid

Hallo,

Deze morgen ben ik weer eens naar de bloemenmarkt geweest om er o.m. een nieuwe clematis te kopen.

Waarom "weer eens een nieuwe" ? Omdat ik al drie jaar een clematis naast een klimrozelaar geplant heb, maar elk nieuw voorjaar moet ik vaststellen dat de clematis dood is. Nochtans dek ik het onderste deel van zijn stengel af, en denk ik dat hij genoeg meststof krijg - ik overdrijf daar zeker niet mee, met meststof.

Het idee om een clematis door een klimrozelaar te laten groeien heb ik opgepikt in "Gardener's World" toen het nog gepresenteerd werd door wijlen Geoff Hamilton, die heeft de tuinmicrobe aan mij doorgegeven! Bij hem scheen dat geen enkel probleem op te leveren... Wat doe ik dan fout ???



Ik kijk alvast uit naar jullie adviezen!



Nog een prettig weekend!

*SterrenKruid*
zondag 15 april 2007 - 21:42
berenice

Berenice

hallo sterrenkruid

ik ben ook benieuwd om het antwoord
ik zelf heb er 8 geplant tussen de klimrozen in de pergola
grts berenice
maandag 16 april 2007 - 02:36
jumperke

Jumperke

je moet de stam afdekken tot aan de eerste takken waar blaadjes aan hangen ook niet te veel water geven op de stam
hopelijk ben je weer wat wijzer

groetjes jerko
maandag 16 april 2007 - 02:46
berenice

Berenice

bedankt he jumperke


grts berenice
maandag 16 april 2007 - 02:50
jumperke

Jumperke

P.S de stam moet je alleen afdekken als de zon er recht op zit
maandag 16 april 2007 - 02:54
Esem

Esem

Ik denk niet dat dat de reden is van het afsterven van je clematis.
Ik het in de tuin 25 soorten clematissen staan.
Zowel aan rozen pergola's en andere struiken.
Al mijn clematissen doen het voortreffelijk.
Kan je me vertellen hoe je de clematis plant ten opzichte van je rozenstruik?
diepte, afstand, ezm.
En afdekken met een dakpan is al achethaalt,het is niet goed voor je clematis door dat de zon op de dakpan schijn, achter de dakpan wordt het nog warmer dan zonder dakpan ,met als gevolg het word er een echte broeioven, veel te warm voor de wortels die net frisser moeten staan.
Beter kan je een laagblijvende plant of heestertje voor planten.
Gr Esem
Ps.Ik wacht op je antwoord over de aanplant van je clematis.
dinsdag 17 april 2007 - 01:35
SterrenKruid

SterrenKruid

Esem,

Die clematissen stonden telkens zo'n 20 cm naast de stam van de klimrozelaar. Was dat misschien te dicht? Als diepte nam ik gewoon de diepte van de kluit die in de pot zat waarin de plant stond toen die verkocht werd.

Wat betreft die ondergroei van kleinere plantje die je suggereert: ik heb ook gelezen dat knoflook rond de rozelaar de bloemen beter doet ruiken ("Roses Love Garlic" van Louise Riotte). Denk je dat dit waar is, Esem? Of is dat een fabeltje? En als het waar is, zouden knoflookplantjes een goede bescherming vormen voor de clematis ook?

Groetjes,

*SterrenKruid*
dinsdag 17 april 2007 - 02:32
hildavw

Hildavw

Die vroegere clematissen hadden toch geen last van de verwelkingsziekte ???
Want ik heb eens gelezen dat je dan niet op dezelfde plaats terug een clematis mag zetten.
Je kan natuurlijk, in dat geval, wel de grond vernieuwen.
Misschien ben je hiermee ook iets ?
Hilda
dinsdag 17 april 2007 - 02:44
Esem

Esem

idd hilda als het de gevreesde verwelkingziekte is kan je best de eerste jaren (3jaar) geen andere clematis planten op de zelfde plaats.
Of je moet je rond ontsmetten wat de verwelkingsziekte is een schimmel die langs de stengel van de clematis de clematis aantast.
Maar ik heb hier niets gelezen of het wel de verwelkingsziekte is.
Of kan je misschien zeggen wat er gebeurt is met je clematis?
Gr Esem,
dinsdag 17 april 2007 - 04:22
jp

Jp

1) de clematis staat graag in de zon, de wortels niet, vandaar de dakpan. Je kan de plant misschien uit de zonzijde planten en bij opgroei de stengels naar de zon toeleiden ?

2) verwelkingsziekte : plant de clematis dieper dan hij in de pot stond waarin je hem aankocht, zo kan hij van onderen uit mogelijks terug uitlopen. Grootbloemige rassen zijn gevoeliger dan bv. viticella rassen.

veel succes !
dinsdag 17 april 2007 - 04:25
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Ik heb ook eens de tip gekregen voot hetzelfde probleem, nl. verwelkingsziekte. De tip is inderdaad om de clematis dieper te planten.
Heb het nog niet kunnen toepassen, maar het schijnt inderdaad te werken. De clematissen die ik tussen mijn klimrozen heb staan doen het in ieder geval goed. Rozen en clematissen gaan in principe goed samen.

Groeten
De lange van Bilze

dinsdag 17 april 2007 - 04:37
lisa

Tekst aangepast

Lisa

sterrenkruid,
verwelkingsziekte komt over het algemeen alleen voor bij grootbloemige hybriden
de kleinere soorten heben daar minder last van[of het deze ziekte was weet ik natuurlijk niet]
zal het nog een keer gebeuren wat ik niet hoop .doe dan het volgende
snoei de clematis tot 30cm noven de grond-rondom de stamvoet verbeter je de grond met kleimateriale
en zorg ervoordat schaduw aaan de stamvoet is zodat de grond niet zo snel uitdroogt

oja , de rozelaar en clematis dit gaat goed zamen geeft nooit problemen
groetjes lisa
dinsdag 17 april 2007 - 05:53
SterrenKruid

Tekst aangepast

SterrenKruid

OK Lieve Mensen,

Allemaal heel erg bedankt voor jullie input. Ik zal rekening houden met jullie adviezen, dan mag het toch niet meer fout gaan (hout vasthouden!). Woensdag ga ik weer aan de slag in de tuin!



*SterrenKruid*
dinsdag 17 april 2007 - 07:46
Esem

Esem

Sterrekruid,
opletten met het dieper planten van je clematis.
Dit geld alleen voor de grootbloemige hybride soorten, alle andere moeten geplant worden zoals ze staan in pot.Het dieperplanten bij de andere kan zelfs negatieve gevolgen hebben.
Wat ik nog vergeten te schrijven ben is,zet de clematis een halve meter of nog wat meer van de roos en leid de ranken van de clematis naar de klimroos,zo heeft hij meer plaats om goed te kunnen wortelen.
En zoals ik hier voor als eens heb geschreven vergeet de dakpan is niet goed voor de wortels beter een lage struik op eenjarige gebruiken.
Neem zelf de test maar eens,steek op een warme dag hand hand maar eens onder de koelte van een struik en daarna eens achter een dakpan.
Je zal het verschil vlug merken,achter de dakpan is het veel warmer dan onder de struik of vaste plant.
GR Esem,
dinsdag 17 april 2007 - 16:29
SterrenKruid

SterrenKruid

Bedankt voor je goede raad, Esem

*SterrenKruid*
dinsdag 17 april 2007 - 17:08
Esem

Esem

Graag gedaan sterrekruid,
en ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr Esem,
dinsdag 17 april 2007 - 17:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon