menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Crocussen in gazon

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Naar aanleiding van een website die Polplastron me doorgaf, heb ik een leuk idee opgedaan. Ik zou graag crocussen in ons nieuw gezaaid gazon planten. Het moet prachtig zijn om zo het begin van de lente te zien aankomen.

Maar ik heb hier toch enkele vragen/bedenkingen bij. Een eerste bedenking die ik me maak is of dit wel verstandig is om bloembollen te gaan planten in een gazon van nog geen jaar oud? Ik weet ondertussen al dat dit pas voor in het najaar zou zijn maar toch. Kan dit kwaad voor je gras? Ook op de langere termijn? Gaan de bollen het gras als het ware niet wegdrukken waardoor je enkel nog een dorre mat bekomt?

En hoe pak je het nu aan om die bollen te planten. Zelf dacht ik om stukken gras of te stekken, bollen in de grond te steken en terug mooi toeleggen. Maar dit lijkt me nogal arbeidsintensief. Mensen die hiervoor een handig tip hebben?

Zijn trouwens alle crocussen geschikt voor iets dergelijks? De crocussen mogen gerust wat verwilderen, het is net dat wat het zo mooi maakt...

Alvast bedankt voor jullie input!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 6 januari 2015 - 09:22
RdB

RdB

Ja, leuk gezicht, elke crocus is geschikt. Ik heb ze destijds gewoon uitgestrooid, waar ze vielen een gaatje geprikt en knolletje er in. Daarna zaaiden ze zichzelf wel uit. Het effect:

http://digituin.tuinadvies.be/account/14697/rdb/fotoalbum/categorie/1026

Ruud
dinsdag 6 januari 2015 - 09:58
Marei

Marei

Het is prachtig bij je Ruud met die Crocussen, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat van een 'gazon' bij jou nauwelijks sprake is. Ik zie voornamelijk mos.
Ben je niet in de gelegenheid om je gras te verticuteren door de aanwezigheid van de Crocussen?

Groetjes, Marei.
dinsdag 6 januari 2015 - 10:32
jdcoster

Jdcoster

Hou er rekening mee dat je het gras pas wat later ( een maand minstens) kunt beginnen maaien dan wanneer er geen bollen zouden in geplant worden. Het loof moet eerst kunnen afsterven.
Het resultaat kan prachtig zijn. De aanplantingen in het park aan het station in Brugge en langs de kon. Elisabethlaan luiden ieder jaar heel opvallend de lente in. Daar staan er ook nog eens narcissen in en moet er nog langer gewacht worden.
Het is echter niets voor mensen die steeds een perfect geschoren en gepoetst grasmatje willen.
dinsdag 6 januari 2015 - 11:07
Bombycilla

Bombycilla

Ik vind het veel mooier dan zo'n strak gazon , niet iedereen wil de Arena in de tuin
dinsdag 6 januari 2015 - 11:08
Polplastron

Polplastron

Krokussen in het gazon zijn inderdaad geen goed idee voor een nette tuin met een strak grasveldje. Het loof van de krokussen moet zelf de gelegenheid hebben om af te sterven en dat betekent inderdaad dat je pas laat kan beginnen maaien.

Wel zou je krokussen als een soort "éénjarige" kunnen gebruiken: je plant ze, laat ze bloeien en maait vervolgens het gras gewoon zoals dat hoort. De krokussen zullen dan het jaar nadien waarschijnlijk niet (of sterk verzwakt) terugkomen.

Zelf heb ik krokussen, narcissen en nog wat andere bollen in het speelveldje achteraan in de tuin staan. Daar stoort het niet dat het gras nog enige tijd lang blijft en levert het in het voorjaar een mooi gezicht op. De sfeer daar is dan ook iets meer "park-achtig" (zij het op zeer kleine schaal hoor! Verticuteren doe ik op die plek in het najaar en slechts heel licht (eerder uitkammen dan de boel "aan flarden snijden") en daar lijken de bollen geen problemen mee te hebben; ze zitten immers diep genoeg.

Groeten,

Pol
dinsdag 6 januari 2015 - 12:32
RdB

RdB

Verticuteren doe ik nooit. Zou tegen het mos ook niet veel helpen want in de winter komt er helemaal geen zon en 's zomers weinig vanwege de hoge bomen aan de 'zon'zijde. 's Zomers neemt het gras het overigens wel weer over maar dat is pas na de bloei van de krokussen en vele andere voorjaarsbloeiers in mijn 'gazon'. Krokussen zullen geen last hebben van verticuteren, daarvoor zitten ze te diep.
Maaien doe ik inderdaad ook wat later, niet zozeer om mijn krokussen maar eerst moeten Kievitsbloem en Pinksterbloem zaad gezet hebben. Dat is mijn 'maaiteken'. Daarvoor verschiet het een aantal keer van kleur. eerst de krokussen, dan het zachtgeel van de Echte sleutelbloem, gevolgd door vlekken hard geel (Paardenbloem) en rose (Pinsterbloem), her en der afgewisseld met Narcissen en Kievitsbloem. Om het loof van Narcis en Vogelmelk maai ik dan nog even heen.
Elders, waar ook de orchideeën bloeien maai ik pas laat in juli, maar dat kan je dan ook geen gazon meer noemen. Daar tieren bv ook Fluitekruid, Prairielelies en Jacobskruiskruid welig.
Bij mijn foto's zie je wel een impressie (kopje 'Help, gras in mijn onkruid'). Zou ik eens moeten aanvullen.

Ruud
dinsdag 6 januari 2015 - 13:22
jdcoster

Jdcoster

Ik heb wel geen bloembollen in het gras omdat de stroken gras te klein zijn en druk belopen worden, maar ook hier werd er in 35 jaar nog nooit geverticuteerd. Mos is er ook nauwelijks aanwezig.
dinsdag 6 januari 2015 - 13:31
Marei

Marei

Dat is wellicht ook afhankelijk van hoeveel zon je grasveldje krijgt Joël.

Het gaat er hier om dat iemand om advies vraagt hoe te doen met zijn/haar nieuw ingezaaid gazon; geef dan ook advies wat van toepassing kan zijn voor iets wat je wél een gazon noemt.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een nieuw gazon inzaait zonder de bedoeling te hebben het ook als zodanig te verzorgen, met Crocussen en andere bolgewassen in het gras gaat dat dus niet!

Roeliee, je kunt natuurlijk ook je voorjaarsgevoel beleven door Crocussen en andere bolgewasjes tussen de vaste planten, die later in het voorjaar omhoog komen, in de borders te planten. Dat hebben wij hier ook gedaan en het verdorde loof verdwijnt later vrijwel geruisloos onder de vaste planten.
dinsdag 6 januari 2015 - 15:34
Polplastron

Polplastron

Roeliee, je kunt natuurlijk ook je voorjaarsgevoel beleven door Crocussen en andere bolgewasjes tussen de vaste planten, die later in het voorjaar omhoog komen, in de borders te planten. Dat hebben wij hier ook gedaan en het verdorde loof verdwijnt later vrijwel geruisloos onder de vaste planten.

Dat is inderdaad een goede methode: hier groeien de tulpen tussen de rozen en tuingeraniums evenals lage narcissen, krokussen etc. Let er hierbij wel op dat het loof van je bolgewassen voldoende licht krijgt en niet te vroeg wordt "verstikt" door je vaste planten. Anderzijds mag het loof van je bolgewassen de vaste planten niet verstikken. Gewoon uitproberen zou ik zeggen: bollen die op de verkeerde plaats staan, kan je na de bloei vaak gewoon nog verplanten zonder al te veel schade (als je het voorzichtig doet) ....

Groeten,

Pol
dinsdag 6 januari 2015 - 15:44
jdcoster

Jdcoster

Heb ik dat dan niet gedaan en was mijn opmerking niet terzake dan MAREI?
Alleen ... kan ik me ook wel voorstellen dat er er mensen gras zaaien zonder dat zij daar geregeld in willen in snijden en kammen.. Het feit dat zij van dat gras dat ietsje meer verwachten wijst al wat in die richting.
dinsdag 6 januari 2015 - 17:07
Marei

Marei

Dat is wellicht ook afhankelijk van hoeveel zon je grasveldje krijgt Joël.

Dit was aan jou gericht.

De rest van mijn bericht was voor iedereen bedoeld en niet speciaal aan jouw adres; ik vond de gegeven adviezen en opmerkingen nu niet echt passend voor een nieuw ingezaaid GAZON, dat is m.i. iets anders dan een grasveld.
dinsdag 6 januari 2015 - 17:46
RdB

RdB

Tja Marei, jij kunt je dat je dan wel niet voorstellen maar ik heb bollen zelf geplant, nog voor het inzaaien. Een gazon zonder voorjaarsbollen en madeliefjes in de zomer is voor mij maar saai en een gemiste kans.

Ruud
dinsdag 6 januari 2015 - 18:53
Roeli

Roeli

In de achterkant van mijn tuin, waar maar heel weinig zon komt, heb ik heel veel mos.
Je moet eens zie hoe de merels daarin grasduinen. Is een prachtig gezicht. Het wordt helemaal geverticuleerd. Hoef ik zelf niets meer aan te doen en ik heb altijd mos voor bloemstukjes etc.
Ik ben hier best content mee.
dinsdag 6 januari 2015 - 19:11
Marei

Marei

Och Ruud, je kunt dat zelf wel 'gazon' noemen, de meeste mensen hebben, volgens mij, bij GAZON toch een ander beeld voor ogen.
Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf ook geen gazon hoor, wel gewoon gras.

Maar wat mij betreft niks mis met jouw grasveld inclusief mos, bollen en wat dies meer zij....maar noem het geen gazon en wees er vooral gelukkig mee! Want daar gaat het om......ieder z'n meug.

dinsdag 6 januari 2015 - 19:20
Roeliee

Roeliee

Bedankt allemaal om mee te denken, maar het maakt het mij er niet gemakkelijker op! Langs de ene kant, ja dat gras zaaien heeft heel wat tijd gevraagd en is toch wel mooi zo! Langs de andere kant, gras is ook maar gras en ikzelf vind dat meestal redelijk saai! Dus die crocussen zouden daar wel wat aan kunnen veranderen!

Maar als je ziet vanwaar het komt, dan is het gras wel een hele verademing! Misschien probeer ik morgen eens een foto te plaatsen van het voor en na. Ik vind het redelijk knap werk, ook al zeg ik het zelf

Het is natuurlijk wel ook een goed idee om de voorjaarsbloeiers gewoon in de border te zetten. Maar zullen deze dan niet verstikt worden door de geraniums die er zullen komen? Want die zijn toch redelijk bodembedekkend toch? Of lukt het hiermee wel? Of ik plaats ze gewoon in een stukje gazon die nog niet aangepakt is, kan natuurlijk ook altijd als test!

Maar misschien overleg ik ook eens best met mijn collega, zien wat hij er van denkt. Het gaat hier trouwens niet om mijn eigen tuintje, maar de tuin die we hier op het werk hebben waar we samen met onze bewoners in werken!

Dus nog veel denkwerk, maar ik heb er nog de tijd voor. We zijn het najaar bijlange nog niet é!

Maar ik plaats snel eens wat foto's, kunnen jullie je er eens een beeld van vormen!

Groetjes en nog eens bedankt!

Roeliee
dinsdag 6 januari 2015 - 20:20
Wannus

Wannus

Het gazon bij mij thuis was het speelplein voor de kinderen
en nu voor de kleinkinderen , anders waar moeten ze spelen
toch niet op straat . Dus horen er geen bloemen bij . Er zijn
mogelijkheden genoeg voor bloemen te planten .
Vroeger verticuteerde ik ook nooit , ik had zeer weinig mos .
Maar ik heb het toch eens gedaan een aantal jaren geleden ,
en sindsdien moet ik het ieder jaar herhalen , ik heb er steeds
meer en meer.
dinsdag 6 januari 2015 - 20:38
Polplastron

Polplastron

Het is natuurlijk wel ook een goed idee om de voorjaarsbloeiers gewoon in de border te zetten. Maar zullen deze dan niet verstikt worden door de geraniums die er zullen komen? Want die zijn toch redelijk bodembedekkend toch? Of lukt het hiermee wel?

Hier staan tussen de Geranium macrorrhizum een heleboel bollen van Narcissus "Carlton" en die doen het al jaren goed. Belangrijk is wel dat de bollen bij de vaste plant passen. In dit geval is "Carlton" een stuk hoger dan de G.macrorrhizum en dus gaat dat perfect. Als het loof afsterft, valt het tussen het loof van de Geranium en kan zonder storend te zijn afsterven.

Groeten,

Pol
dinsdag 6 januari 2015 - 21:11
Roeliee

Roeliee

Hier staan tussen de Geranium macrorrhizum een heleboel bollen van Narcissus "Carlton" en die doen het al jaren goed. Belangrijk is wel dat de bollen bij de vaste plant passen. In dit geval is "Carlton" een stuk hoger dan de G.macrorrhizum en dus gaat dat perfect. Als het loof afsterft, valt het tussen het loof van de Geranium en kan zonder storend te zijn afsterven. `

Lukt dit dan ook met crocussen denk je? Want deze zijn toch een heel stuk kleiner... De geraniums zijn dan wel niet wintergroen maar heeft dit hier een invloed op? Ik bedoel maakt het afsterven van het blad het niet mogelijk voor de voorjaarsbloeiers om door te komen? Of werkt dit zo niet?

Ik heb precies nog veel te leren, maar dit forum is hier de ideale plek voor! Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
dinsdag 6 januari 2015 - 22:19
Polplastron

Polplastron

Krokussen zet ik liever tussen lagere planten, maar met bijvoorbeeld een Geranium "Rozanne" kan het bijvoorbeeld wel want die lopen (in mijn tuin dan toch) vrij laat uit.
woensdag 7 januari 2015 - 12:36
Roeliee

Roeliee

Hier de foto's van hoe het was:




En hoe het nu is:




Hier in dit gras had ik gedacht om crocussen te plaatsen, maar na jullie advies twijfel ik nu wel! Misschien plaats ik ze wel in de border, we zien nog wel! Hebben nog tijd! Toch alvast bedankt voor jullie raad!

Groetjes
Roeliee
woensdag 7 januari 2015 - 21:18
Roeli

Roeli

Hele verbetering hoor.
Is het geen idee om bolletjes in de boomspiegel te planten ?

gr. Roeli
woensdag 7 januari 2015 - 23:06
Roeliee

Roeliee

Had ik ook al gedacht! Maar las laatst dat het beter is om, zeker in het begin, geen beplanting onder fruitbomen te zetten, kwestie van geen concurrentie naar water en voeding in de hand te werken... of kan dit hier geen kwaad?

Een mens leert hier alvast heel veel bij
vrijdag 9 januari 2015 - 15:41
Roeli

Roeli

Eigenlijk geen idee, maar de worteltjes van die bollen hinderen de boom vast niet.
Maar iemand anders weet daar misschien meer over.
vrijdag 9 januari 2015 - 16:05
Marei

Marei

De gele krokussen in onze border werden voor een gedeelte opgevroten door de (woel)muizen. Die hebben we later vervangen door laagblijvende Narcissen, ook mooi hoor. De blauwe krokussen hebben zich flink uitgezaaid.

In de boomspiegels hebben wij Anemone blanda en winterakonietjes (Eranthis hyemalis) en wat Primula's gezet. De Anemonen en de winterakonietjes zaaien zich ook uit in het gras. Met het maaien houden we daar geen rekening mee, toch zijn ze er elk voorjaar weer en het worden er steeds meer.

Er zijn dus nog wel meer mogelijkheden. Zonder krokussen in het gras toch een voorjaarsgevoel.

Bloemen & Planten

vrijdag 9 januari 2015 - 22:00
Marei

Marei

Hierboven de winterakonietjes onder de appelboom.

Hieronder Anemone blanda onder de kersenboom.

Bloemen & Planten

vrijdag 9 januari 2015 - 22:02
Marei

Marei

En dan nog meer Anemone blanda die zich begint uit te zaaien in het gras.

Bloemen & Planten

vrijdag 9 januari 2015 - 22:04
Tuinman65

Tuinman65

Anemone blanda zijn mijn favoriete bolletjes. Vooral de White splendour.
Ik zou vraagsteller zeker niet aanraden om in zo'n mooi grasperk Crocus te gaan planten. Maar wanneer hij zegt : we hebben nog tijd?
Plant ze dan beter, zoals al werd geschreven, in de boomspiegels zoals bij Marei.
Leo
vrijdag 9 januari 2015 - 22:44
Roeliee

Roeliee

Ik zal ze inderdaad niet meer in m'n gras zetten... maar onder de bomen, lijkt me prachtig aan de foto's van Marei te zien! Die anemoontjes zijn echt wel mooi, misschien maak ik wel een combinatie met crocussen! Bedankt allen voor jullie hulp! Leuk om een idee zo te laten groeien en bij te kunnen sturen!

Groetjes
Roeliee
zaterdag 10 januari 2015 - 19:13
Boerke

Boerke

Roeliee , wel wat laat om te antwoorden . Zo als je zelf ergens schreef een gaatje maken ,bollen erin en dan weer mooi toeleggen. Zo heb ik het ook gedaan. Zie foto .En wat JDcoster schrijft is ook zo . De bloemen niet afrijden voor ze verdord zijn . Ik maai het gras en rij steeds rond de bloemen. Dit is een stuk met narcissen maar de crocusjes waren toen al uitgebloeid.

Bloemen & Planten

dinsdag 13 januari 2015 - 22:00
Roeli

Roeli

Ik weet niet, hoe het bij jullie is, maar de narcissen staan bij mij al zo'n 5 cm boven de grond.
dinsdag 13 januari 2015 - 22:30
Wannus

Wannus

Dat beoogd wel mooi die bloemetjes in een gazon , maar wie in het
bezit is van een elektrische grasmaaier ( kabel ) zou ik toch iedereen
aanraden de bloemetjes naast het gazon te plaatsen .
woensdag 14 januari 2015 - 12:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon