menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen snoeien

Ga naar meest recente reactie

muriella

Muriella

wanneer mag men beginnen met het snoeien van siergrassen,mag dat nu al,of wacht ik beter tot het voorjaar?
dinsdag 11 november 2014 - 10:59
Arico

Arico

Voor- of najaar. Voordeel van in het voorjaar pas te snoeien is 1) de verdorde halmen zijn nog steeds decoratief doorheen de winter (wanneer er rijp op hangt etc) en 2) ze bieden nog net dat extra beetje bescherming voor de kroon en wortels.

dinsdag 11 november 2014 - 13:11
Esem

Esem

Ik zou als ik jou was snoeien na de winter,en alles is hierboven al verteld.
Het snoeien in het voorjaar bied alle voordelen zoals vermeld. En wat niet te onderschatten is,
bij strenge vorst (als er die mocht komen) bieden de verdroogde halmen een ideale bescherming tegen deze vorst.

Gr Eddy
maandag 15 december 2014 - 17:13
hvc

Hvc

hallo

volg volledig bovenstaande aanbeveling -

met bepaalde siergrassen zoals pennisetum bestaat dat indien te gesnoeid (lees winter) (te) veel vocht via de holle stengels in het hart van de plant komt met mogelijke verrotting & afsterven als gevolg (heb dit spijtig genoeg al meegemaakt)

dus goede raad best wachten tot het voorjaar

mgv

hvc



vrijdag 2 januari 2015 - 15:15
Tuinman65

Tuinman65

Men leest overal wel dat men grassen best snoeit na de winter.
Kan best zijn maar ik heb ze altijd voor de winter gesnoeid en nooit problemen gehad.
Met rijm bedekt kunnen ze wel mooi zijn maar dat is hooguit enkele dagen per winter en zoals ze er nu overal bij liggen na de sneeuw kan je toch ook niet bepaald mooi vinden.
Nog erger vind ik dat de bladeren van bv Miscanthus de ganse winter de tuin rondvliegen.
Wat hvc schrijft zal wel eerder te maken hebben met te natte grond in de winter denk ik.
Leo
vrijdag 2 januari 2015 - 23:51
Carib

Carib

Siergrassen snoei je in het vroege voorjaar, net voordat ze uitlopen. Als je te lang wacht, beschadig je de nieuwe groene scheuten. Wanneer die verschijnen, verschilt per soort.
De meeste siergrassen hebben juist sierwaarde in herfst en winter. Van de vele soorten in mijn tuin zijn er maar enkele die door de sneeuw of door de wind omgevallen zijn. Pennisetum is zeker een gevoelige soort, die door snoeien voor de winter risico's zou lopen, maar bovendien het juist moet hebben van zijn wintersilhouet. Rondvliegend blad van de miscanthus???? Hier staan drie cultivars maar geen enkele heeft last van rondvliegend blad, maar vormen juist prachtige goed rechtopstaande bossen met strogele pluimen, die blijven staan tot het voorjaar.
zondag 4 januari 2015 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon