menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloempotten gevuld met tulpenbollen en heide

Don_Colore

Don_Colore

Hallo,

ik heb nog maar recent een huis met tuin/koer en begin pas het plezier van bloembakken e.d. te ontdekken.

Ik heb drie bloempotten gevuld als volgt:

- op drie niveaus tulpenbollen
- daarboven heideplantjes


Nu heb ik een paar vragen:
- zullen de tulpen zich een weg kunnen "boren" doorheen de dichte wortels van de heide?
- Ik lees hier en daar dat we tulpen niet te vochtig mogen worden. Betekent dit dat ik best ik best de schaaltjes onder de potten verwijder? Krijgt de heide dan genoeg vocht? Wat kan ik het best doen: met of zonder schaaltjes?

Wanneer in het voorjaar zowel de heide als de tulpen zijn uitgebloeid: kan ik dan de heide tijdelijk in kleinere potten overzetten (nadat ik ze heb gesnoeid) zodat ik ze ergens achter (uit het zicht) kan zetten? Dan kan ik ook de tulpenbollen eruit halen en in de kelder bewaren, én kan ik tijdens de zomer dan weer andere bloemen in die potten zetten. Om vervolgens in het najaar weer de heide en de tulpen te planten.

Bedankt voor de feedback!

Groeten,

Don
maandag 6 oktober 2014 - 11:33
Polplastron

Polplastron

Dat die tulpen zich door de heide gaan doorboren, daar vrees ik niet voor; dat lukt vast wel.
Wel moet je rekening houden dat tulpen vrij grote en brede bladeren maken en dat deze je heide wel eens letterlijk in de schaduw zouden kunnen zetten.

Tulpen staan graag vrij droog. In te natte grond rotten de bollen weg; vooral de combinatie van koude en nat zijn nefast in de winter. Voor eventuele bloei in de jaren die volgen is het zelfs optimaal als ze 's zomers zo droog mogelijk staan op een warme plek.

Zelf combineer ik hier in kuipen de tulpen graag met winterviooltjes. Je plant dan eerst de tulpen diep genoeg in de grond en vult vervolgens voorzichtig aan met de viooltjes. In het voorjaar is het mooiste van de viooltjes er toch wel af en kunnen de tulpen aan hun show beginnen.

Groeten,

Pol
maandag 6 oktober 2014 - 20:17
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben het met Polplastron eens dat tulpen en heide niet zo'n goede combinatie zijn. Viooltjes en muurbloemen zijn betere partners voor tulpen.


Gegroet, de tuinprins

maandag 6 oktober 2014 - 22:22
Don_Colore

Don_Colore

Bedankt voor de reactie. Ik heb alvast de schaaltjes onder de bloempotten weggehaald.


Jammer dat ik dat niet eerder wist dat het niet goed te combineren was met heide. Ik vrees dan dat die inderdaad zal afsterven. Maar, ik heb geen plaats meer om die nu weer in andere bloempotten te steken.

Dan heb ik iets geleerd voor volgend jaar, en probeer ik nu te genieten van de heide zolang het kan, en nadien hopelijk van de tulpen en stoort de kapotte heide me niet te veel


dinsdag 7 oktober 2014 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon