menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Persicaria woekeraars

Patat

Patat

Voor de aanleg van onze nieuwe tuin overwegen we de aanplant van Persicaria Affinis 'Darjeeling Red' en Persicaria Amplexicaulis. Hier en daar lees ik dat dit echte woekeraars zijn, terwijl anderen beweren dat dit wel meevalt. Wie wil zijn ervaringen delen met deze planten? Daarnaast had ik ook graag geweten hoeveel we er best kunnen aanplanten? Officieel lees ik 7 - 9 m² bij de Persicaria Affinis 'Darjeeling Red' en 3 - 5 m² bij de Persicaria Amplexicaulis, maar is dit niet erg veel als ze danig uitbreiden?
woensdag 17 september 2014 - 23:32
Tuinprins

Tuinprins

Persicaria amplexicaulis is een totaal andere plant dan Persicaria affinis 'Darjeeling Red'.

Persicaria amplexicaulis is een opgaand groeiende soort die tussen de 1.20 en 1.50 meter hoog wordt. Persicaria affinis is een lage soort die ongeveer 30 - 40 centimeter hoog wordt. P. affinis wordt vaak als bodembedekker gebruikt. Deze soort maakt uitlopers en woekert dus. P. affinis wordt vaak geadverteeerd als wintergroen maar het blad verkleurt in de winter roodbruinachtig en ik vind dat er niet uitzien.

Persicaria amplexicaulis is een polvormende soort (maakt geen UITLOPERS) maar dijt wel uit. Sommige mensen beschrijven dit als woekeren maar dat is een verkeerde term. Uitdijen is iets anders dan woekeren. Als je vindt dat de pol van Persicaria amplexicaulis te groot wordt dan steek je aan het begin van het voorjaar delen van de pol af. Persicaria amplexicaulis sterft in de herfst/winter tot de grond toe af om in het voorjaar weer te voorschijn te komen. Deze plant heeft geen wintersilhouet.

Plantdichtheid is iets subjectiefs. Bij bodembedekkers willen mensen het vaak snel dicht hebben dus dan plant je er een stuk meer per vierkante meter. 'Officieel' bestaat in deze niet want er is geen wet die bepaalt hoeveel planten je per vierkante meter mag planten.

Persicaria amplexicaulis is een van mijn favoriete vaste planten. Is zeer winterhard, heeft weinig last van ziektes en bloeit lang (juli tot eind september). Is bovendien goed te combineren met andere kruidachtige vaste planten.


Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

donderdag 18 september 2014 - 08:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon