menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terugsnoeien van uitgebleide rozen

Ga naar meest recente reactie

leovo

Leovo

Dag,

Voor het terugsnoeien lees ik 'tot op het eerste vijfblad".
Wat is het eerste 5blad? Te tellen vanaf de uitgebloeide roos of tellen vanaf de oorsprong van de tak?

Dank voor hulp,

Leo
maandag 1 september 2014 - 17:05
deHaan

DeHaan

Vanaf de bloem gerekend.
maandag 1 september 2014 - 17:53
Wannus

Wannus

Ik houd hier geen rekening mee met het 5 blad , ik heb genoeg moeten
tellen in school . Wel knip ik regelmatig de uitgebloeide weg .
Nu op het einde van de maand September knip ik alles op kniehoogte ,zonder te meten , om zo weinig mogelijk windschade te voorkomen .
In het voorjaar zet ik dan alles kort . De zijtakken van klimrozen
knip ik ook willekeurig in .
maandag 1 september 2014 - 19:24
deHaan

DeHaan

In de praktijk knip ik er ook gewoon een stuk af
maandag 1 september 2014 - 21:58
Tuinman65

Tuinman65

Ik ook, maar hoe korter je terug snoeit hoe langer het duurt vooraleer er herbloei komt.
Maar er komen er wel meer.

Leo
dinsdag 2 september 2014 - 23:13
leovo

Leovo

Ok, dank jullie wel. Hoe korter snoeien, hoe meer herbloei, dat lijkt mewel interessant.
Zo nauw steekt het blijkbaar niet...
dinsdag 2 september 2014 - 23:49
Polplastron

Polplastron

Hoe korter snoeien, hoe meer herbloei

Euh ... waar lees je dat?
woensdag 3 september 2014 - 11:13
leovo

Leovo

Hier:

k ook, maar hoe korter je terug snoeit hoe langer het duurt vooraleer er herbloei komt.
Maar er komen er wel meer.

Leo
woensdag 3 september 2014 - 12:14
Polplastron

Polplastron

Ja, zo kan je het wel opvatten (en misschien is het ook zo bedoeld), maar ik ben er toch niet 100% mee akkoord hoor! Te ver terugsnoeien tijdens het bloeiseizoen heeft, althans naar mijn bescheiden mening, meer nadelen dan voordelen .... Maar ervaringen en meningen kunnen natuurlijk verschillen hé! Ik ga er niet over discussiëren!

Groeten,

Pol
woensdag 3 september 2014 - 16:51
leovo

Leovo

OK, voor alle veiligheid zal ik terugsnoeien tot op het eerste vijfblad vanaf de roos.
Bedankt allen.

Groeten,

Leo
woensdag 3 september 2014 - 17:06
krissie

Krissie

ik haal mijn rozen bij rozenkweker Casteels in Putte .
Hij ( of zijn vrouw )zeggen me dan om de uitgebloeide bloemen te verwijderen tot op het eerste 5 de blad ,daar vormen zich de nieuwe bloemknoppen , en dat de meeste mensen de fout maken met alleen de verwelkte bloemen weg te knippen .

groetjes
Krissie

woensdag 3 september 2014 - 18:41
Polplastron

Polplastron

Terugsnoeien tot het eerste 5-blad stamt nog uit vroegere tijden toen rozen ware showstukken waren en ze mooie lange stelen moesten vormen om als snijbloem te dienen.

De moderne visie is dat rozen in de tuin vooral ook een mooie struikvorm moeten vormen en dan is dat tellen van blaadjes voor niets meer nodig.

Interessante literatuur is het boek van Paul Zimmerman: "Everyday Roses": helaas enkel in het Engels te verkrijgen, maar erg eenvoudig, eenduidig en ongecompliceerd opgesteld. Paul haalt alvast heel wat mythes onderuit. Hij is zelf een groot rozenman die ook onder andere als jurylid optreed bij "rose trials" in de hele wereld en weet dus goed waarover hij praat.

Groeten,

Pol
woensdag 3 september 2014 - 19:52
Tuinman65

Tuinman65

"Te" is nooit goed hé Pol maar ik knip de ene al wat hoger af dan de andere en zo spreid ik de bloei.
Ik ga ook zeker geen blaadjes tellen en of ik nu snoei 1 cm boven het blad of 3 cm maakt ook niks uit.
Zoals Krissie schreef, de meeste mensen knippen net onder de uitgebloeide bloem en dat is verkeerd.
Al zijn er rozen waar je helemaal niks moet uitknippen en toch vrolijk verder bloeien.
Ik heb daarnet ook eens gekeken naar een filmke op youtube en zag daar de zaakvoerder van Belle Epoque bezig.
Toch een autoriteit op rozengebied en die snoeit ze toch ook nogal ver terug.
Leo
woensdag 3 september 2014 - 23:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon