menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemen aan graskant

Ga naar meest recente reactie

angiekje

Angiekje

Ik heb een gazon en een hoger liggend pad waar ik moeilijk de graskant kan maaien.

Om mezelf niet op kosten te jagen (en geen kantenmaaier of dergelijke te kopen + minder tijd te verliezen met het gras af doen --> geen grasfan, heb enkel gazon voor de honden) was ik aan het denken vlak naast dit tuinpad bloemetjes te planten.
Deze bloemetjes zouden wel zodanig sterk moeten zijn dat het geen probleem is als ik er langs rij met mijn handmaaier (waarbij ik dan denk dat het wel eens kan voorkomen dat ik over de blaadjes zal rijden om het gras zo dicht mogelijk bij de kant af te rijden) en dat het ook geen probleem is dat er regelmatig over (dus misschien tegen) gelopen zal worden).

Bestaan er zulke bloemen? Of moet ik een andere oplossing zoeken (bv: kiezeltjes leggen vlak naast het pad, waardoor er geen gras afgereden moet worden)?

Mijn eerste gedacht is: vergeet me nietjes en/of madeliefjes.
zaterdag 16 augustus 2014 - 20:23
minouke

Minouke

Vergeet-mij-nietjes verdwijnen na de bloei.
Maar wat je ook plant van bloemen, het gras zal hoger groeien en uitsteken.
Het zouden dan al echt struiken moeten zijn waar je met de grasmachine onder kan.

Eén plantje lijkt hier goed onkruid te stikken en misschien houd het ook gras tegen (nog niet geprobeerd) dat is Ajuga reptans 'Atropurpurea'
Zal misschien wel met de tijd in het gras groeien want 't is een woekeraartje.

Gr
Chantal
zaterdag 16 augustus 2014 - 20:40
angiekje

Angiekje

Ik zou het gras daar weg doen, dus ik begrijp niet wat je bedoelt? Als er dan terug gras zou groeien, dan trek ik het tussen de bloemen uit, zoals in mijn andere borders. Eigenlijk wordt het een soort van minibordertje, waar je dan over moet.

Ik heb vergeet-mij-nietjes, en die staan idd momenteel al een hele tijd groen. Maar het is gewoon: dat moet je niet afrijden en dat lijkt toch ook sterk te zijn (mijn honden durven erop lopen en dat deert hen blijkbaar niet).

Ik heb ook gedacht aan zo'n ecologische bloemenveld, maar dan denk ik dat heel mijn gazon vol gaat staan volgend jaar en dat vind ik wel mooi, maar lijkt mij minder praktisch ivm de andere bloemen.

Toch bedankt voor je reactie

Misschien zijn de witte kiezeltjes nog het gemakkelijkste daar...
zaterdag 16 augustus 2014 - 20:44
Marei

Marei

Angiekje, zou Leptinella iets voor je kunnen zijn? Ken je dat? Het is een sterke, licht beloopbare bodembedekker, enigszins woekerend, dus breidt zich wel uit in het gras. Maar ik weet dat je geen fan van maaien bent, en graag vlug klaar wilt zijn daarmee, dus misschien te overwegen!
Maar een randje Ajuga reptans kan ook! Bloeit leuker, maar is minder beloopbaar. En gaat ook het gras in.
Loopkamille kan ook, maar wordt in de winter lelijk.
Is het een zonnige plek? Dan kun je Thymus praecox overwegen (bodembedekkende tijm). Bloeit in de zomer zó mooi, dat je het nóóit meer kwijt wilt! En alles wat in het gras komt bij deze planten, maai je gewoon af!
Ietsje minder plat is Tiarella cordifolia bv. 'Eco Running Tapestry', is wintergroen, bloeit in het voorjaar en je hoeft niet voorzichtig te doen met maaien. Breidt zich gestaag uit.
Voor in de schaduw is Asarum europeum een aanrader, wintergroen en als die het naar z'n zin heeft........hoef jij met nooit meer op te letten waar je maait.

Zelf heb ik al deze planten, weliswaar niet langs het gras, allemaal als bodembedekker in de tuin. Misschien heb ik er nog meer, maar kan er zo gauw niet opkomen; je hebt inmiddels al wat keus, wil je nog meer? Laat maar weten!

En bedenk wel, kiezeltjes komen op den duur in het gras en beschadigen de messen van je maaimachine!

Groetjes, Marei.
zaterdag 16 augustus 2014 - 20:58
minouke

Minouke

Ik zou het gras daar weg doen, dus ik begrijp niet wat je bedoelt? Als er dan terug gras zou groeien, dan trek ik het tussen de bloemen uit, zoals in mijn andere borders. Eigenlijk wordt het een soort van minibordertje, waar je dan over moet.

Ik dacht als boord om geen graskanten te moeten afrijden/knippen. Want het gras groeit dan toch weer verder in.
zaterdag 16 augustus 2014 - 21:10
angiekje

Angiekje

Helaas heeft de vorige eigenaar het padje nogal smal gemaakt... dus dat is lastiger denk ik? Maar toch super bedankt voor alle tips

En @Marei, dat is perfect ik kan bijna niet kiezen, maar volgens mij zal ik dan kiezen voor de Thymus praecox, heel mijn tuin is Zuidkant, dus heb enkel 's avonds even geen zon en als je zegt dat de bloemen zo mooi zijn (én ik denk ook stiekem aan thym in de keuken, is de geur mss ook even lekker?) dan kan ik niet anders dan zoiets kiezen
Als het mislukt kan ik nog altijd één andere variant van je lijstje kiezen
zaterdag 16 augustus 2014 - 21:25
minouke

Minouke

Thymus praecox heb ik ook al gehad, ook op het zuiden maar blijkbaar was de grond daar niet droog genoeg. Het bleven maar iele plantjes.
zaterdag 16 augustus 2014 - 21:36
angiekje

Angiekje

Ik heb ze net besteld (online) maar het zou ook kunnen dat de grond hier niet droog genoeg is... maar ik kan de "border" eventueel een beetje ophogen (gelijk met het tuinpad), zodanig dat het water meer naar het gras loopt (dat dan weer graag veel water heeft).

Merci voor alle antwoorden we zien wel hoe het loopt.
zaterdag 16 augustus 2014 - 21:46
Marei

Marei

Leuk dat ik je op een idee heb kunnen brengen Angiekje, alleen.......deze tijm is niet voor de keuken geschikt, ofschoon die ook heerlijk geurt; wij hebben het geplant langs een pad waar we ook naast willen lopen en als we dat doen geurt het verrukkelijk! Het kruipt ook over en tussen de tegels van het pad en in het voorjaar steek ik het altijd netjes af, daarna mag het weer heel de zomer zijn gang gaan

Groetjes, Marei
zaterdag 16 augustus 2014 - 22:09
angiekje

Angiekje

ik ging er niet mee koken hoor (ik heb plannen voor een verticale kruidentuin, maar meer daarover later (wss volgend jaar dus)).

Maar ik vind tijm echt zo lekker ruiken dus als deze half zo goed ruikt dan ben ik al tevreden ben in elk geval heel nieuwsgierig om te zien of het probleem zo opgelost geraakt.
zaterdag 16 augustus 2014 - 22:22
Marei

Marei

Hé Angiekje, over lekker ruiken gesproken......heb je al eens rozemarijn geprobeerd in de tuin. Wij hebben Rosmarinus off. "Sissinghurst Blue" al sinds 1997 in de tuin staan, dus zo winterhard als we zelf zijn; het is weliswaar een (mooie) cultivar, maar ik gebruik deze ook in de keuken.
Of de R. officinalis (de soort) ook zo winterhard is weet ik niet zeker, hier is die gesneuveld.

Trouwens, nog even terugkomend op de tijm, het is wellicht verstandig wat grind door de grond te werken alsmede wat brekerzand. Wel zorgen dat de steentjes niet in het gras komen hè. Op die manier maak je de grond wat meer doorlatend en heeft de tijm meer kans.

Groetjes, Marei.
zaterdag 16 augustus 2014 - 22:33
angiekje

Angiekje

Oké merci voor de tips!!
zaterdag 16 augustus 2014 - 22:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon