menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscusstekken in 2 kleuren

Ga naar meest recente reactie

nathalieke

Nathalieke

Hallo, ik heb een lila hibiscus waarvan ik verscheidene stekken genomen heb. 1 van de stekken heeft witte bloemen ipv lila. Kan iemand me vertellen hoe dat komt, ze komen allemaal van dezelfde moederplant.

Bloemen & Planten

donderdag 14 augustus 2014 - 16:15
alloo

Alloo

nathalieke,u zult zich wel vergist hebben"stekken "zijn altijd zoals de moederplant
donderdag 14 augustus 2014 - 20:32
Tuinprins

Tuinprins

Het zou ook kunnen dat de moederplant oorspronkelijk een wit met rode bloem heeft ('Red Heart' heeft zo'n soort bloem) maar dat de plant grotendeels is teruggegaan naar de lilakleurige bloem. Volgens mij heeft de oervorm van Hibiscus syriacus van die lila kleurige bloemen. Het zou dus hier kunnen gaan om een terugverloping (raar woord) naar de oervorm waarbij echter in ieder geval een tak de wit met rode kleur heeft behouden.

De tuinier in kwestie kan natuurlijk ook een vergissing hebben gemaakt!


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 augustus 2014 - 21:46
RdB

RdB

Kleuromslag is mij ook wel overkomen. De meeste van dit soort planten zijn hybrides met een uitgebreide selectie aan voorouders. Het wil wel gebeuren dat na zware stress (en dat is stekken natuurlijk) een gen 'uitgeschakeld' wordt en de kleur verandert. Zo bloeit bij mij een oudroze Cymbidium stek tegenwoordig wit... Overigens gebeurd het soms zelfs wel eens met een tak aan een plant. Zo'n tak wordt in het Engels sport genoemd en (mits mooi genoeg) gaat na afleggen/stekken vaak zijn eigen leven leiden. Kwekers zijn er namelijk dol op: weer een nieuw product!

Ruud
vrijdag 15 augustus 2014 - 08:56
Tuinprins

Tuinprins

Ja, meteen kwekersrecht aanvragen en maar hopen dat de €€€€€ binnenstromen!!!

Of de plant ook echt goed is zien we later wel ....



Gegroet, de tuinprins
vrijdag 15 augustus 2014 - 14:46
Tuinman65

Tuinman65

Kwekersrecht aanvragen kost vaak meer dan het opbrengt
Leo
vrijdag 15 augustus 2014 - 22:43
Tuinprins

Tuinprins

Klopt.

Binnenkort is weer de beurs Plantarium in Boskoop en daar worden weer tal van nieuwe planten (de meeste natuurlijk met kwekersrecht) voorgesteld. Van 95% van deze planten hoor je nooit niks meer van.

Maar ..... er zijn natuurlijk planten met kwekersrecht die flink wat extra geld in het laatje brengen zoals bijv. Hydrangea 'Endless Summer' en Choisya 'White Dazzler'.


http://plantarium.nl/nl/nieuwigheid/zoeken/



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 augustus 2014 - 15:09
nathalieke

Nathalieke

Bedankt allemaal voor de goede uitleg. Ben blij dat ik eindelijk weet hoe het komt...
dinsdag 19 augustus 2014 - 06:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon