menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn en pruikenboom

Ga naar meest recente reactie

dalem

Dalem

Ivm boerenjasmijn.

ondanks deze weinig vereisten stelt, heb ik sinds een aantal jaren een tweetal staan zonder succes echter.....
Dwz geen witte bloemen, erger nog de bladeren krullen aan de top stilaan op ( afsluiten van de sapkanalen allicht ).

Idem met een pruikenboom "golden spirit", getroffen takken wegsnoeien na opkrullen laat de plant toe het volgende seizoen opnieuw enthousiast te starten doch rond deze periode krult opnieuw een deel op en sterft af

Valt hieraan iets te doen?
dinsdag 29 juli 2014 - 16:59
Tuinprins

Tuinprins

De pruikenboom (Cotinus) heeft last van verwelkingsziekte (verticillium). Deze ziekte komt regelmatig voor bij de pruikenboom. Volgend voorjaar (maart/april) de plant helemaal terugsnoeien tot een hoogte van 15-20 cm. Alhoewel de takken wat zullen gaan bloeden kan een Cotinus goed tegen sterke snoei. Mocht de plant volgende zomer opnieuw teken van de verwelkingsziekte gaan vertonen dan rest m.i. niets anders dan de plant te rooien. Op die plaats niet opnieuw een pruikenboom of een plant die vatbaar is voor de verwelkingsziekte neerzetten.

Boerenjasmijn is bij mijn weten niet gevoelig voor verwelkingsziekte. Kan een reactie zijn op zeer warm weer in combinatie met droogte. Het niet-bloeien van de boerenjasmijn kan liggen aan het feit dat de plant nog niet oud genoeg is om te bloeien. Ik ken mensen die 5 jaar hebben moeten wachten op de eerste bloei. Het beste is ook om de eerste jaren de plant niet al te veel te snoeien.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 29 juli 2014 - 19:37
WiPe

WiPe

Het opkrullen van de bladeren van beide soorten kan volgens mij ook te wijten zijn aan bv bladluizen.
dinsdag 29 juli 2014 - 20:01
Bombycilla

Bombycilla

Verwelkingsziekte komt toch via de wortel in de plant?
Wat heeft terugsnoeien dan voor nut?
woensdag 30 juli 2014 - 15:00
WiPe

WiPe

Het nut daarvan is dat je het niet meer ziet...
woensdag 30 juli 2014 - 20:04
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb jaren een Cotinus 'Royal Purple' in mijn vaste planten border gehad. Op een gegeven moment kreeg die tekenen van verwelkingsziekte (een tak verwelkte voor meer dan de helft). Het jaar daarop snoeide ik de plant in het voorjaar helemaal terug zodat ze meer als bladplant fungeerde. Daarna bleef ze een aantal jaren vrij van de verwelkingsziekte.

Ik denk dat het bij verwelkingsziekte belangrijk is waar de verstopping van de vaten precies zit. Als deze laag in een boom of struik zit heeft terug snoeien meestal niet zoveel zin.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 30 juli 2014 - 21:16
WiPe

WiPe

Maar die verstopping zit per definitie toch altijd in de wortels? Verticillium is een wortelschimmel, door in de takken te snoeien, ga je die schimmel dus niet kunnen weg halen.
woensdag 30 juli 2014 - 21:20
Tuinprins

Tuinprins

Nee, de verstopping zit in de vaten en kan op iedere plek in een boom of struik optreden. Als de verstopping onderin de stam zit verwelkt vaak de hele boom of struik.

Ik heb een Acer palmatum Matsugae staan waarvan een van de drie hoofdtakken grotendeels is afgestorven door de verwelkingsziekte. De andere takken zien er op dit moment nog goed uit. De verstopping zit dus ergens onderin de aangetaste tak (zie de bijgevoegde foto).


Gegroet, de tuinprins

Bloemen & Planten

donderdag 31 juli 2014 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon