menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overhouden Cleome Rosita

Ga naar meest recente reactie

ahjanse8

Ahjanse8

Een Vraag. Ik heb de laag blijvende Cleome - Rosita gekocht ze is niet te zaaien. Wanneer vermeerder ik die ,kan ik hem ook in de winter overhouden,
als ik hem uit doe voor het gaat vriezen .
zondag 13 juli 2014 - 15:23
zuurtje

Zuurtje

Citaat is niet te zaaien :
Hoe is de Cleome - Rosita dan ooit tot stand gekomen? Soort kip en het ei gevalletje?
zondag 13 juli 2014 - 16:31
vloeiende

Vloeiende

Ik vermoed dat ahjanse8 bedoelt dat je dit zaad niet kan kopen als particulier. Ik denk dat deze plant afkomstig is van een Deens zaadhuis dat de productie van de plant wil beschermen.
Hoe je deze Cleome overwintert, ik heb er geen ervaring mee maar voor vele niet winterharde planten is de stelregel: licht, koel en droog en zou ikzelf het proberen.
zondag 13 juli 2014 - 18:04
Patrikc

Patrikc

Cleome is een éénjarige, het heeft geen zin die te proberen overwinteren.
Rosita is een steriele variëteit, dus als je denkt dat enkel deze variëteit aan uw wensen voldoet dan moet je elk jaar nieuwe kopen... Er zijn andere Cleome's die wel zaad geven.
zondag 13 juli 2014 - 19:17
Tuinprins

Tuinprins

Maar als deze Cleome echt eenjarig en steriel is hoe slaagt men dan er in ieder jaar voldoende aantallen voor de verkoop te hebben?
zondag 13 juli 2014 - 20:46
minouke

Minouke

ik denk door te stekken.
zondag 13 juli 2014 - 21:07
Patrikc

Patrikc

Ik zie enkele mogelijkheden:
De kruisingsouders die leiden tot de steriele Rosita worden door de patenthouder in stand gehouden en elk jaar opnieuw gekruisd om nieuwe Rosita's te krijgen.
Of ze hebben een enorme voorraad Rosita-zaden, als ze op zijn komen ze binnen enkele jaren met iets nieuws.
Of meristeemcultuur, maar dat lijkt me te duur om toe te passen bij éénjarigen.
Of...
zondag 13 juli 2014 - 22:01
Tuinprins

Tuinprins