menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurierkers vernietigen

Ga naar meest recente reactie

Wellbeing

Wellbeing

Kan ik Roundup Max gebruiken voor het vernietigen van laurierkers? Ik kan er niet aan om deze uit te doen.

Met vriendelijke groeten, Wellbeing
donderdag 12 juni 2014 - 11:20
Polplastron

Polplastron

Sorry dat ik je beantwoord met een vraag, maar kan je ook even specifiek uitleggen waarom je er niet aan kan? Misschien zijn er toch andere mogelijkheden.

Vergeet immers niet dat als je met gif gaat werken, de plant wel gaat afsterven, maar dat de takken etc. gewoon gaan blijven staan. Die zal je dus op een of andere manier ook nog moeten verwijderen. Vandaar mijn vraag.

Groeten,

Pol
donderdag 12 juni 2014 - 11:29
Wellbeing

Wellbeing

Haag staat te dicht tegen een muur. Dus ik dacht ik ga eerst wat plaats maken (van bovenaf) en dan kan ik de uitgedroogde takken makkelijker verwijderen (of afgevallen).
Mvg, Wellbeing
donderdag 12 juni 2014 - 11:47
Patrikc

Patrikc

Gewoon tak(je) per tak(je) met een takkenschaar of zaag verwijderen, en dan de stronk uitgraven, zo zal je het ook moeten doen als je hem eerst doodspuit, dus dat doodspuiten heeft eigenlijk geen enkele zin.
donderdag 12 juni 2014 - 12:23
Wellbeing

Wellbeing

Oke Pol bedankt voor het antwoord. Weet u ook waar ik eventueel een kettingzaag kan huren? Takken zijn te dik om met een schaar te verwijderen.
mvg, Wellbeing
donderdag 12 juni 2014 - 12:33
deHaan

DeHaan

Tot op 1,5m hoogte alles afzagen, dan kan je er goed bij.
En dan een geul van ongeveer 40cm breed graven om de struik, merk je dat hij losser komt te staan, dan ga je de onderkant lossteken.
Denk je dat hij los is (meestal staat hij nog wel ergens vast) dan trek je hem om en kan je de wortels verder doorsteken/hakken/zagen, dan de andere kant optrekken en losmaken.
Is hij helemaal los, dan trek je hem zo plat mogelijk en gooi je er weer grond in het gat, niet teveel.
Je trekt hem de andere kant op en gooi weer grond in het gat.
Ga zo door tot het gat dicht is en de struik op maaiveld hoogte ligt.
donderdag 12 juni 2014 - 12:42
RdB

RdB

Ga niet met een kettingzaag klooien als je daar geen ervaring mee hebt, veel te gevaarlijke apparaten. En mogelijk dan ook nog zeker zonder helm, bril, veiligheidskleding etc.? Gewoon niet doen. Als de takken te dik zijn een beugelzaagje (~ 70cm, met zaagblad voor groen hout) pakken. Waarschijnlijk ben je bij het kopen van zo'n zaagje nog goedkoper uit ook.

Ruud
donderdag 12 juni 2014 - 12:55
Wellbeing

Wellbeing

Zie hier al een beugelzaagje staan voor een kleine 13 €, en daar ik toch nog iets moet kopen voor de wilde katten uit mijn tuin te houden (iemand advies - ander forum) kan ik alles in één keer kopen.
PS: ik ben preventieadviseur en geef af en toe les in hoe het gebruiken van tuin- en ander gereedschap , maar ik neem uw raad zeker in acht en zal mijn spierbundels een beetje trainen.
donderdag 12 juni 2014 - 13:02
Bombycilla

Bombycilla

ik ben preventieadviseur en geef af en toe les in hoe het gebruiken van tuin- en ander gereedschap
Vanwaar dan dit topic ?
donderdag 12 juni 2014 - 14:16
Wellbeing

Wellbeing

Mijn vraag was of ik Roundup kon gebruiken, dus ik begrijp uw antwoord niet.
donderdag 12 juni 2014 - 14:18
deHaan

DeHaan

Roundup wordt verkocht als zijnde licht giftig en dat het in de grond wordt afgebroken, dit klopt.
Er wordt alleen niet bij verteld dat het afgebroken wordt in een zwaarder gif.
Buiten dat, zo'n struikje rooi je beter gewoon even met de hand, ben je er gelijk vanaf.
donderdag 12 juni 2014 - 14:48
iecee

Iecee

ik vind eenopvouwbare takkenzaag handiger dan een beugelzaag want door die beugel kan je niet overal bij.
koop wel een goeie want het is een veelgebruikt ding.
zaterdag 14 juni 2014 - 00:02
renate67

Renate67

Ik heb 3 jaar geleden 4 forse laurierkersstruiken die om schuur heen stonden met takkenschaar b grond afgezaagd. Omdat ik daar een bloemenborder wilde aanleggen.
Omdat gemeentegrond is (met toestemming en gemeente doet er al 10jaar nietsaan ik ik onderhoud het min ofmeer maar was paar jaar verwaarloosd) en buiten mijn echte tuin is.
Wilde ik de energie en de tijd ( die had ik er echt niet voor) van het uitspitten van wortels niet nemen. Ik was bang dat gezien hoe sterke groeier laurierkers is dat stronken weer heel snelen overvloedig zouden uitlopen, maar dit is me heel erg meegevallen.
Ik heb nog wel af en toe uitlopers aan de stronken maar ook in eerste jaar was dit met 3x per jaar met snoeischaar nieuwe uitlopers weglnippen heel goed in de hand te houden.
Ik heb mijn border rond de stronken geplant en merk dat ik steds minder vaak een hinderlijke wortel tegen kom
zondag 29 juni 2014 - 16:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon