menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten in border met dolomiet

Jurya

Jurya

Hallo,

Ik heb zopas de border op de foto aangelegd. Er staan al twee lage catalpa's. Mijn vrouw wilde de border verder opvullen met de obligate buxusbollen.

Kent iemand leuke alternatieven? Grondsoort is leem en standplaats is half zon (schaduw vanaf +- 11 uur tot 16 uur).

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

maandag 26 mei 2014 - 18:46
Lino

Lino

Lavendel

Hebe odora (= buxifolia)

iets minder strak: Pieris japonica
dinsdag 27 mei 2014 - 07:48
vloeiende

Vloeiende

Pieris is totaal niet geschikt voor die grond, bij lavendel voldoende lavagruis mengen in de zware grond, indien het in de winter nogal nat is ook geen lavendel planten.
Buxus gedijt wel goed op zwaardere grond maar,... geschoren planten worden vlugger ziek en de ziekte druk is vrij groot.
Eventueel Daphne odora, Daphne burkwoodii varieteiten, Taxus maar ook deze kan niet tegen natte voeten, is ook mooi te scheren....
donderdag 29 mei 2014 - 19:54
sugar

Sugar

Ik denk direct aan Geranium maccrorhizum, bodembedekker en ééntje die houdt van kalk in de gron. Bloeit wel niet zo heel lang. Wat zeker ook lukt is een Geranium 'Tiny Monster', een zéér lang bloeiende Geranium hybride met G sanguinem afkomst (en die laatste heb ik zien groeien op kalkrotsen)
Waarschijnlijk kan je ook andere Geraniumsoorten in die grond zetten (Geranium Rozanne en Geranium Patricia bloeien ook lang)

Nog een andere keuze : Oregano vulgare. Groeit ook best op kalkhoudende grond, en is net als lavenedle erg aromatisch.
vrijdag 30 mei 2014 - 07:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon