menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rosa Poesie ervaringen

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Sorry voor mijn zoveelste vraag hier maarja! Een mens moet ergens zijn kennis vandaan halen, zeker als google het niet weet.

Ik ben op de site van lens-roses op deze roos gestoten, nl de rosa poésie. Ik heb wat rond gezocht op het web maar er is blijkbaar maar weinig info over deze roos te vinden. Iemand die deze in de tuin heeft staan en mij kan zeggen hoe hij bloeit, groeit,… ? Zou leuk zijn te horen! Of misschien wat foto's terwijl hij in volle bloei is? Want ook dit vind je haast niet terug op het internet..

Nog keer sorry voor de overdaad van vragen, maja! Ik ben graag goe geïnformeerd!

Roeliee
vrijdag 16 mei 2014 - 20:27
Polplastron

Polplastron

Je bedoelt Rosa "Poesie". LENbamo is de registratienaam, maar de meeste mensen kennen rozen niet bij hun registratienaam dus daar ga je weinig antwoorden op krijgen.

vrijdag 16 mei 2014 - 21:28
Roeliee

Roeliee

Inderdaad, die bedoel ik! Te laat gezien dat ik typefout heb gemaakt, en kan deze blijkbaar niet meer aanpassen… jij soms geen ervaring mee Pol?
vrijdag 16 mei 2014 - 21:48
minouke

Minouke

Ik heb je vraag in de titel wat aangepast

Hier vind je wat info over http://www.helpmefind.com/rose/l.php?l=2.20109&tab=1
Bovenaan kan je meer foto's zien.

groetjes
Chantal
vrijdag 16 mei 2014 - 21:52
Polplastron

Polplastron

jij soms geen ervaring mee Pol?

Zo'n "snotneus" van een roos komt er hier niet in! Enkel oudjes van een respectabele leeftijd!
zondag 18 mei 2014 - 14:00
Roeliee

Roeliee

Niets tegen snotneuzen é! Ben er volgens sommigen ook nog eentje Maareuh...ken je anders oudjes van respectabele leeftijd die hiervoor als alternatief kunnen dienen? Dus witte rozen, niet te hoog (max 80-90 cm) en als het kan geurend?

woensdag 21 mei 2014 - 20:27
Polplastron

Polplastron

Persoonlijk vind ik R."Marie Pavié" (ook wel als "Marie Pavic" verkocht) een heel betrouwbare, gezonde, rijkbloeiende roos die best een goede geur heeft.
Ze wordt maar zo'n 50 cm hoog en heeft bijna geen stekels (nog een voordeel).

Deze oude polyantha uit 1888 van de Franse kweker Alphonse Alégatière is nog steeds de moeite waard en bovendien nog redelijk goed verkrijgbaar ook.
Ze beginnen wel met een heel lichte roze schijn, maar het totaalbeeld is echt wel meer wit dan wat anders. Bovendien verkleuren de bloemen al snel naar wit.



Mijn exemplaren (die op de foto dus!) komen van Lens in Oudenburg (B), maar ik heb gezien dat ook De Bierkreek in IJzendijke (NL) ze aanbiedt. Deze laatste kwekerij biedt ecologisch geteelde rozen aan en dat past natuurlijk perfect in mijn eigen tuinfilosofie! Ik kan er dan ook alleen maar reclame voor maken. De kwaliteit van die van Lens is overigens even goed, maar die telen voorlopig nog niet bewust ecologisch.

Groeten,

Pol
woensdag 21 mei 2014 - 21:18
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je tip Pol. Zal ik zeker eens verder bekijken maar ziet er wel zeer mooi en ideaal uit. Maar is er eigenlijk een voordeel dat oude rozensoorten hebben tov jongere soorten? Zijn die ziekteresistenter en gemakkelijker in onderhoud misschien?
Ikzelf ben eigenlijk ook wel voor ecologisch tuinieren… alleen vind ik Ijzendijke net iets te ver Zou ook niet echt ecologisch zijn om zo ver te rijden voor een ecologische roos é

Groetjes
Roeliee
donderdag 22 mei 2014 - 08:55
Polplastron

Polplastron

Maar is er eigenlijk een voordeel dat oude rozensoorten hebben tov jongere soorten? Zijn die ziekteresistenter en gemakkelijker in onderhoud misschien?

Er is geen voordeel op zich. Er zijn oude rozen die vrij resistent en sterk zijn en er zijn "moderne" rozen die dat zijn en omgekeerd. Vaak wordt beweerd dat oude variëteiten net gevoeliger zijn, en dat geldt zeker voor bepaalde cultivars, maar zeker niet voor allemaal. Ook wordt vaak beweerd dat moderne cultivars beter resistent zouden zijn dan oude, maar ook dat klopt niet altijd; er zijn een aantal moderne "gedrochten" die enkel met veel vergif in leven te houden zijn (Lichtjes overdreven natuurlijk!)

Ik houd zelf gewoon van oude variëteiten omdat ze dat beetje geschiedenis in zich hebben, meer is het niet. Wie niets van rozen kent, ziet het verschil waarschijnlijk niet eens tussen de oudjes in mijn tuin en die paar modernere.


Ikzelf ben eigenlijk ook wel voor ecologisch tuinieren… alleen vind ik Ijzendijke net iets te ver Zou ook niet echt ecologisch zijn om zo ver te rijden voor een ecologische roos.
Ver rijden voor een roos is inderdaad niet ecologisch. Zelf heb ik er toen echter gewoon een leuke daguitstap van gemaakt. En als ik de volgende keer nog eens naar een kameraad in Bassevelde ga, is Ijzendijke wel een omweg waard.
Overigens staat de Bierkreek ook regelmatig op tuinbeurzen.

Groeten,

Pol
donderdag 22 mei 2014 - 13:30
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor je deskundige uitleg Pol! Kan ik weer wat mee! Als ik nog rozenvragen heb, ik weet je te vinden!


Groetjes
Roeliee
vrijdag 23 mei 2014 - 17:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon