menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vinca minor algemeen - Kleine maagdenpalm

Ga naar meest recente reactie

M. Heerdt-Mollema

M. Heerdt-Mollema

Goedenavond,

Wij zijn bezig met het opnieuw laten aanleggen en beplanten van onze achtertuin. Daar willen we in ieder geval heel graag een vinca minor in als bodembedekker. In verband met het hebben van een hondje heb ik daar een vraag over. Ik heb gelezen dat de vinca major zeer giftig is. Hoe is dit met de vinca minor? Wij willen namelijk geen enkel risico lopen hiermee. Zijn er eventueel nog andere, niet giftige bodembedekkers en kuipplanten? We willen namelijk ook nog niet giftige kuipplanten in sierpotten. Graag uw advies over dit alles.

Met vriendelijke groeten,

M. Heerdt-Mollema
Deze vraag is gesteld vanop Vinca minor algemeen - Kleine maagdenpalm.
dinsdag 13 mei 2014 - 23:57
Tuinprins

Tuinprins

Misschien is het een idee om alleen maar plastic planten in de tuin te zetten. Asfalteren is ook een optie.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 mei 2014 - 06:47
jdcoster

Jdcoster

De ernst van onze grapjes op dit en op uw vorige topic ontgaat u waarschijnlijk volkomen.
Wat we u willen duidelijk maken is dat u zich totaal onnodig zorgen maakt over die hond. Tenzij u daar een volkomen vegetarische grazende hond zou hebben die elke dag kilo's planten verorbert, zult u nooit problemen hebben.
woensdag 14 mei 2014 - 09:13
reneemettrie

Reneemettrie

Ik heb hier 4 "vegetarische" honden die allerlei planten lusten (van komkommers over bessen tot appels) maar aan Vinca minor en andere bodembedekkers komen ze niet aan. Mooi is ook Onze Lieve vrouw Bedstro (niet giftig, er wordt Maitrank van gemaakt) en Ajuga reptans.
woensdag 14 mei 2014 - 11:26
reneemettrie

Reneemettrie

Ook mooi op beschaduwde plek: longkruid (daar wordt al eens aan geknabbeld, maar denk niet dat het giftig is)
woensdag 14 mei 2014 - 11:34
reneemettrie

Reneemettrie

Aan de rand van struiken en onder kleine bomen zijn wilde aardbeitjes ook mooi. Fris blad, witte bloemetjes en uiteraard aardbeitjes. je loopt natuurlijk wel het "risico" dat je hond die lekker vindt en er niets voor jullie overschiet

Of Duchesnea indica (valse aardbei), bodembedekker met gele bloempjes en vruchten die heel erg op aardbeien lijken (zijn wel omhoog gericht). Vruchten smaken vies, niet te dicht bij de echte aardbeien zetten om verwarring te voorkomen.

Geranium macrorhiza is ook een goede bodembedekker, kan in zon en schaduw.
zaterdag 17 mei 2014 - 10:15
Blixem

Blixem

Toen mijn hond nog een puppy was en zich eens niet lekker voelde, heb ik de dierenarts in paniek gebeld, omdat mijn tuin vol stond met maagdenpalm en ik net had gelezen dat dat giftig was. Hij lachte me nog net niet uit! Het leek hem in ieder geval zeeeeeeeer onwaarschijnlijk dat het niet zo lekker voelen van de hond ook maar iets te maken kon hebben met de maagdenpalm en vroeg me niet eens om langs te komen. Nu, 7 jaar later, loopt hij nog dagelijks door mijn zeer giftige tuin en omdat het een labrador is, eet hij alles wat ook maar enigszins eetbaar zou kunnen zijn. Maar ook tijdens de wandelingen is hij constant aan het snoepen en nooit ziek. Als u de lijst met giftige planten bekijkt, zult u zien dat u dagelijks tijdens de wandelingen met de hond de meest dodelijke planten tegenkomt! Het hele leven is levensgevaarlijk. Alert blijven dus
woensdag 21 mei 2014 - 09:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon